کد خبر: ۱۳۵۸۹۳
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۲:۵۰
یک متخصص متابولیسم با اشاره به اینکه برخی افراد برای افزایش قد به سراغ هر گونه دارویی می‌روند که سلامت آن‌ها را به خطر می‌اندازد در خصوص عوارض مصرف دارو‌های افزایش قد توضیحاتی داد.
ناطقان: شاداب صالح پور متخصص متابولیسم  در خصوص عوارض داروهای افزایش قد که در شبکه های مجازی تبلیغ می‌شوند، اظهار کرد: برخی افراد برای افزایش قد  به سراغ هر گونه دارویی می‌روند که عوارض جبران ناپذیری برای سلامتی آن ها در پی دارد و متاسفانه درخواست‌ها در این حوزه روز به روز در حال افزایش است.

صالح پور با بیان اینکه عوامل متعددی در رشد قد موثر است، عنوان کرد: قد والدین، نقشه ژنتیکی فرد، نحوه زندگی و استرس روزانه از عوامل موثر در رشد قد هستند.

وی با تاکید بر اینکه رشد قد در هر سنی امکان پذیر نیست و افراد تا سن مشخصی افزایش قد خواهند داشت، مطرح کرد: تبلیغاتی که در شبکه‌های مجازی دست به دست می‌شوند، در رشد قد بی تاثیر است؛ بعد از اینکه استخوان‌های انسان رشد کرد و جوش خورد دیگر او افزایش قد نخواهد داشت،  در پسرها بعد از 18 سالگی و در دخترها بعد از 16 سالگی رشد قد اتفاق نمی‌افتد.

این متخصص متابولیسم اظهار کرد: در شبکه‌های ماهواره‌ای زیاد گفته می‌شود که مصرف این داروها در هر سن و سالی در رشد قد موثر است اما این تبلیغات از اساس دروغ بوده و ریشه علمی ندارد.

صالح پور با بیان اینکه برخی افراد به منظور افزایش قد خود به داروهای غیرمجاز روی می‌آورند، گفت:  این کار می‌تواند خطرات جدی برای سلامتی‌ فرد در پی داشته باشد؛ مصرف این داروها نه تنها فایده‌ای برای بدن ندارد بلکه سلامت فرد را هم به خطر می‌اندازد.

وی در خصوص عوارض مصرف داروهای افزایش قد، بیان کرد: معده درد شدید، بالا رفتن فشار خون و قند خون، احتباس آب و نمک و یا بروز مشکل های متعدد در بافت‌های مختلف بدن؛ مسمومیت‌های کبدی، اختلالات متابولیکی در هورمون‌های جنسی از جمله عوارض مصرف داروهای افزایش قد محسوب می شوند.

این متخصص متابولیسم با اشاره به اینکه می‌توان  با تزریق هورمون رشد به افزایش قد کودکان کمک کرد، یادآور شد: کمتر از یک درصد کودکانی که به دلیل کوتاهی قد شدید به فوق تخصص‌های غدد کودکان مراجعه می‌کنند، می‌توانند از هورمون رشد استفاده کنند که آن هم باید در موارد بسیار خاص با  تجویز پزشک متخصص  باشد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین