کد خبر: ۱۳۶۰۱۴
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۳:۳۰
نایب رئیس انجمن شنوایی شناسان استان تهران خطرات جبران ناپذیر استفاده خودسرانه از سمعک را تشریح کرد.
ناطقان: سمیرا دولت آبادی عضو هیئت مدیره و نایب رئیس انجمن شنوایی شناسان استان تهران اظهار کرد: بر اساس ماده پنج آئین نامه فعالیت حرفه پزشکی، تجویز و تنظیم سمعک تنها در حیطه دانش آموخته رشته شنوایی شناسی است و باید در دفاتر تخصصی ارزیابی شنوایی و سمعک دارای مجوز رسمی از سازمان نظام پزشکی و زیر نظر مستقیم شنوایی شناسان انجام شود.

وی با بیان اینکه اولین مرحله در استفاده مطلوب از سمعک، انتخاب صحیح و گام بعدی تنظیم دقیق، علمی و اصولی آن است، افزود:  گرانترین سمعک موجود در بازار را نیز اگر تهیه کنید ولی این سمعک برای وضعیت شنوایی شما درست انتخاب و تنظیم نشده باشد،‌ علاوه بر خسران مالی به باقی مانده شنوایی‌ هم آسیب وارد می کند.

دولت آبادی با اشاره به  ممنوعیت تجویز سمعک در فروشگاه های تجهیزات پزشکی عنوان کرد: متاسفانه برخی هموطنان  به دلیل بی‌اطلاعی و نداشتن دانش کافی اقدام به خرید سمعک از فروشگاه‌های تجهیزات پزشکی با شرکت‌های وارد کننده سمعک می‌کنند که این اقدام بسیار اشتباه است، زیرا  انتخاب غیر حرفه‌ای سمعک علاوه بر اتلاف هزینه خطرات دیگری از جمله ضربه صوتی، آسیب برگشت ناپذیر باقی مانده شنوایی فرد را هم به دنبال دارد.

وی با اشاره به اینکه در دفاتر ارزیابی شنوایی،‌ شنوایی شناسان پس از ارزیابی دقیق نوع و میزان کم شنوایی،‌ سیستم اعصاب شنوایی، درک کلام، موقعیت زندگی فردی و اجتماعی، سن، نیازهای آموزشی،‌ بررسی سایر معلولیت‌ها و نیز پارامترهای دخیل در انتخاب سمعک، اقدام به قالب گیری و تهیه سمعک مناسب برای بیمار می‌کنند، عنوان کرد: قالب گیری یکی از پر خطرترین مراحل تجویز سمعک بوده و مسئولیت آن به عهده ادیولوژیست دارای شماره نظام پزشکی است.

دولت آبادی با بیان اینکه قالب گیری نامناسب علاوه بر خطرات جبران ناپذیر آسیب به مجرا و پرده گوش و احتمال عفونت‌های مکرر بعدی منجر به ساخت قالب یا پوشه نامناسب برای سمعک می‌شود، تاکید کرد: پس از آماده سازی سمعک،‌ تنظیم دقیق و عملی آن با پیشرفته‌ترین سیستم‌های روز دنیا هم بر عهده شنوایی شناسان بوده و ممکن است چند ماه زمان ببرد تا فرد آمادگی لازم برای پذیرش این پروتز جدید را پیدا کرده و به آن عادت کند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین