کد خبر: ۱۳۶۰۵۶
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۶
رئیس دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان گفت: هر کودک 5 تا 6 سال به طور متوسط 6 دندان پوسیده، پرشده و یا کشیده شده دارد.
ناطقان: «عاطفه یوسفی» با اشاره به این‌که 23 فروردین‌ماه به نام روز (دندانپزشک) نام‌گذاری و شناخته می‌شود، گفت: در حوزه دندانپزشکی از زمان انقلاب تاکنون پیشرفت‌های زیادی در زمینه آموزش صورت گرفته است که می‌توان اذعان داشت در زمان پیش از انقلاب در سطح کشور تنها 4 دانشگاه دندانپزشکی فعالیت داشت و در حال حاضر این آمار نزدیک به 40 دانشگاه دندانپزشکی در سطح کشور می‌رسد.

وی با اشاره به این‌که تقریباً همه استان‌ها هم‌اکنون دانشکده دندانپزشکی دارند، ادامه داد: هم‌اکنون 10 رشته تخصصی بالینی دندانپزشکی در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود، در حالی که پیش از انقلاب این رشته‌ها تنها 5 رشته بود. هم‌چنین افزایش دانشجو یکی از دیگر اتفاقات مهمی است که در این حوزه بعد از انقلاب صورت گرفته است و اکنون هم‌چنان به دنبال تقویت حوزه آموزش دندانپزشکی در استان هستیم.

رئیس دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان اظهار کرد: در زمینه‌های مختلف بهداشت دهان و دندان نیز میزان خدمات بیشتر شده است و خوشبختانه امروز همه مناطق محروم دسترسی کامل به دندانپزشک دارند.

وی با اشاره به این‌که یکی از مشکلات در حوزه دندانپزشکی مربوط به شاخص‌های سلامت دهان و دندان است که خیلی نتوانسته‌ایم به استانداردهای جهانی نزدیک شویم و هنوز فاصله بسیاری با این استانداردها مشاهده می‌شود، خاطرنشان کرد: از شاخص‌های مهم در حوزه دندانپزشکی DMFT است که بر اساس آن شمار دندان‌های پوسیده، پر شده و کشیده شده، در سنین مختلف بررسی می‌شود و این شاخص در دندان‌های شیری کودکان 5 تا 6 ساله در حدود 5.8 و میزان آن بر اساس رتبه‌بندی جهانی زیاد است. این در حالی است که این شاخص در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته نزدیک به صفر است.

یوسفی افزود: این عدد نشان‌دهنده این است که در دهان هر کودک 5 تا 6 سال، به طور متوسط 6 دندان پوسیده وجود دارد و در سنین بالاتر نیز این شاخص هم‌چنان با استانداردهای جهانی فاصله دارد به طوری که در افراد 35 تا 44 سال این شاخص در حدود 13 است یعنی در افراد بزرگسال به طور میانگین در حدود 13 دندان پر شده، کشیده شده و پوسیده موجود است.

وی ادامه داد: شاخص‌های موجود نشان از این دارد که علی‌رغم تربیت دندانپزشک، همچنان از شاخص‌های استاندارد فاصله داریم و این مهم نیازمند این است که وزارت بهداشت با سایر نهادها و ارگان‌ها در راستای فرهنگسازی بهداشت دهان و دندان برنامه‌ریزی کند.

رئیس دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان خاطرنشان کرد: میزان مصرف بالای مواد قندی و پوسیدگی‌زا و رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان از عواملی است که نیازمند تبلیغات و فرهنگ‌سازی در کشور است و باید در این زمینه برنامه‌ریزی شود تا مردم جامعه میزان مصرف مواد قندی را کاهش داده و به طور مرتب از مسواک و نخ دندان استفاده کنند.

وی با اشاره به این‌که وزارت بهداشت با آموزش و پرورش تفاهم‌نامه‌ای منعقد کرده است، گفت: بر اساس این تفاهم‌نامه، دانش‌آموزان به‌صورت رایگان معاینه و فلورایدتراپی می‌شوند که می‌تواند کمک شایانی در زمینه پیشگیری داشته باشند.

یوسفی با اشاره به این‌که زیرساخت‌ها برای دندانپزشک خانواده فراهم است، یادآور شد: می‌توان گفت که امکانات و زیرساخت‌های کافی و شمار دندانپزشک به میزان کافی وجود دارد و در صورتی که یک برنامه‌ریزی در این زمینه شود، می‌توانیم این طرح را به اجرا در بیاوریم.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین