کد خبر: ۱۳۶۲۰۷
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۹
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به همایش عطار نیشابوری پیامی صادر کرد.
ناطقان: به نقل از روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، متن پیام سیدعباس صالحی که همزمان با آغاز همایش عطار نیشابوری از سوی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی قرائت شد، به شرح زیر است:

«آفرین جان‌آفرین پاک را

آن که جان بخشید و ایمان خاک را

شیخ فریدالدّین محمُد عطّار نیشابوری بدون تردید یکی از مفاخر و مشاهیر طراز اوّل و بلکه یکی از ستارگان درخشان أسمان علم و ادب و عرفان و معرفت ایران است. شخصیت ممتاز و بی بدیلی که آوازۀ نام بلندش قرنهاست با اقتدار و افتخار مرزهای جغرافیایی را درنوردیده و آثار گرانبار و پر اسرارش، حدیث دل و نجوای درون خیل صاحبدلان و اهالی فکر و اندیشه و حال و کمال در سرتاسر گیتی گردیده است.

پیر وارسته‌ای که نامش زینت بخش دفتر و دیوان بزرگان و سرآمدان عرصۀ شعر و شور و شعور و از جمله مولانا جلال‌الدین محمد بلخی شده است.

سالک راهدان و راز آشنایی که در پرتو چراغ شریعت محمّدی، طریقت عشق و پاکبازی را به لایتناهی حقیقت پیوست و غبار تنگ چشمی و تعصب را به زلال روشندلی و نیک اندیشی ازچشمان بسیارانی زدود.

همو که نام و یاد اهل بیت پیامبر اکرم (ص) را در دیباچۀ مثنویهای گرانبارش به روشنترین بیان و نیکوترین زبان بزرگ داشت و جانب حقیقت و انصاف را دقیقه‌ای فرو نگذاشت:

خواجهٔ حق پیشوای راستین

کوه حلم و باب علم و قطب دین

ساقی کوثر، امام رهنمای

ابن عمّ مصطفا، شیرخدای

مرتضای مجتبا، جفت بتول

خواجهٔ معصوم، داماد رسول

در بیان رهنمونی آمده

صاحب اسرار سلونی آمده

مقتدا بی‌شک به استحقاق اوست

مفتی مطلق علی الاطلاق اوست

و شاعر نغز گفتار و شور افرینی که به شیواترین شیوه شعر و شرع را در هم آمیخت و با پرهیز از شوائب و کدورتهای دنیوی و درباری پایۀ آن را به عرش رساند:

شکر ایزد را که درباری نی‌ام

بستۀ هر ناسزاواری نی‌ام

اینک ماییم و یک نام بزرگ و پر افتخار : شیخ فریدالدین محمد عطار نیشابوری

و مجموعه‌ای ژرف و شگرف از رشحات زلال ذهن و زبان او:

منطق‌الطّیر (مقامات طیور) ، اسرار نامه، مصیبت نامه، الهی نامه، مختارنامه(مجموعۀ رباعیًات)، دیوان غزلیات و قصاید و تذکرةالاولیاء

بر ماست که به عنوان میراثداران این گنحینۀ پر بار، نهایت کوشش و تلاش خود را در راه نگاهبانی و بهره برداری از آن به کار بندیم. در این میان نقش و وظیفۀ اصحاب فکر و اندیشه و پژوهش و ادب و هنر بیش از دیگران است. بر همین اساس، بر عرفان پژوهان و عطارشناسان خبره و تواناست که با تحقیقات ژرف و پژوهشهای عالمانه در شخصیت، احوال و افکار و آثار عطار، چهره ای واقعی، صورتی پیراسته و روایتی روشن از سالک هفت شعر عشق، آثار گرانبهای وی و دقایق و حقایق مسطور و مستور در آنها را پیش چشم و در دسترس انبوه شیفتگان و علاقه مندان شعر و ادب و معرفت قرار دهند. همچنان که بر شاعران، نویسندگان و هنرمندان نواندیش و نوگراست که آثار نغز و پرمغز عطار را مایه و پایۀ آفرینشهای ادبی و هنری خویش برای پدیدآوردن آثار بدیع و فاخر و متناسب با نیاز زمانۀ جامعه و بویژه نسل جوان و جویای حقیقت و معنویت قرار دهند.

همایش بین‌المللی زندگی، آثار و افکار عطار نیشابوری که به مناسبت روز بزرکداشت وی و با حضور عطار شناسان داخلی و خارجی در نیشابور و تهران برگزار می شود نیز در راستای همین هدف اساسی قابل ارزیابی و ارجگذاری است.

اینحانب ضمن گرامیداشت ۲۵ فروردین ماه، روز بزرگداشت شیخ فریدالدین عطار نیشابوری، از تمام کوشندگان و تلاشگران در عرصه های علمی و اجرایی این همایش وزین و نیز برگزار کنندگان و برپا دارندگان سایر برنامه ها و آیینهای علمی، فرهنگی، ادبی و هنری که به مناسبت این روز بزرگ در نیشابور، کدکن، تهران و سایر شهرها برگزار می شود، سپاسگزاری و قدر دانی می نمایم و همت والای همۀ استادان، پژوهشگران، شاعران، نویسندگان و هنرمندانی را که سعی و تلاش خود را در راه پاسداشت و بزرگداشت این شخصیت بزرگ به کار بسته اند ارج می نهم.

در پایان جا دارد که از موسسۀ مطالعات اسلامی دانشگاه تهران و دانشگاه مک گیل، انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، ستاد بزرکداشت مفاخر فرهنگی در استان، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی و ستاد بزرگداشت روز عطار و خیام در فرمانداری نیشابور بطور ویژه تقدیر و تشکر نمایم.

امیدوارم که همۀ این تلاشها راه به سرمنزل مقصود؛ که همانا اعتلا و ارتقای فکر و فرهنگ و ادب و معرفت ایرانی-اسلامی ست، ببرد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین