کد خبر: ۱۳۶۴۸۵
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۴:۱۳
نگارستانی بیان اینکه عمده ترین راه انتقال بیماری، گزش و یا خراش توسط حیوانات آلوده و مبتلا است، عنوان کرد: علائم بیماری در انسان به دو صورت علائم اولیه شامل سرفه، خستگی، تب، سردرد، سوزش در محل گاز گرفتگی، کاهش اشتها، احساس تهوع، درد عضلانی، گلو درد و علایم نهایی که در مرحله حاد بیماری بروز می کند شامل اضطراب، رفتارهای خشونت آمیز، توهم و افسردگی، ترس از آب(به دلیل عدم توانایی بلع)، مشکل در صحبت کردن و تکلم، ناتوانی در بلع، فلج شدن فک، حرکت غیر طبیعی عضله دیافراگم، دو بینی، ایست قلبی، مشکلات تنفسی و در نهایت مرگ بیمار اعلام کرد.
ناطقان: "جواد نگارستانی" اظهار کرد: هاری یکی از بیماری‌های عفونی، خطرناک، شدیدا کشنده مخصوص گوشتخواران اهلی و وحشی بوده و انسان و سایر حیوانات خونگرم پستاندار به طور تصادفی به آن مبتلا می‌شوند.

وی افزود: افزایش آگاهی عموم مردم در پیشگیری از بیماری‌های قابل انتقال بین حیوان و انسان نقش اساسی در سلامت جامعه دارد و کنترل این بیماری‌ها دشوار و مرهون تلاش همه مردم است.

نگارستانی تصریح کرد: معرفی و شناخت بیماری هاری یکی از مهم‌ترین بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان، ضرورتی اجتناب ناپذیر دارد، به طوریکه ۲۸ سپتامبر هر سال، به عنوان روز جهانی هاری نام گذاری شده و این بیماری به دلیل میزان کشندگی بالا، افزایش موارد حیوان گزیدگی انسانی و تلفات و خسارات اقتصادی زیاد، حائز اهمیت است.

وی با بیان اینکه عمده ترین راه انتقال بیماری، گزش و یا خراش توسط حیوانات آلوده و مبتلا است، عنوان کرد: علائم بیماری در انسان به دو صورت علائم اولیه شامل سرفه، خستگی، تب، سردرد، سوزش در محل گاز گرفتگی، کاهش اشتها، احساس تهوع، درد عضلانی، گلو درد و علایم نهایی که در مرحله حاد بیماری بروز می کند شامل اضطراب، رفتارهای خشونت آمیز، توهم و افسردگی، ترس از آب(به دلیل عدم توانایی بلع)، مشکل در صحبت کردن و تکلم، ناتوانی در بلع، فلج شدن فک، حرکت غیر طبیعی عضله دیافراگم، دو بینی، ایست قلبی، مشکلات تنفسی و در نهایت مرگ بیمار اعلام کرد.

مسوول روابط عمومی دامپزشکی کرمان علائم کلی بیماری در حیوان را تغییر رفتار عنوان کرد و گفت: این بیماری به دوشکل در حیوان دیده می شود. شکل خشمگین یا دیوانه که در این نوع از بیماری حیوان عصبی شده و به سایر حیوانات حمله می‌کند. شکل فلجی که حیوان فلج و آرام شده و معمولاً در یک گوشه پناه می‌گیرد و در هر دو صورت حیوان قادر به بلع آب و غذا نیست.

وی سیاست مبارزه با هاری را حذف و یا کاهش موارد هاری انسانی از طریق کنترل هاری در حیوانات اهلی و وحشی و آموزش عمومی جامعه اعلام کرد و افزود: از جمله مهم‌ترین اقدامات پیشگیرانه برای مبارزه با بیماری هاری واکسیناسیون است لذا اداره دامپزشکی  کرمان در تمام شهرستان‌ها، سگ های صاحب‌دار را که عمدتا سگ‌های خانگی و سگ گله هستند به صورت رایگان علیه بیماری هاری واکسینه می‌کند.

نگارستانی با بیان اینکه اگرچه بیماری هاری ۱۰۰ درصد کشنده است، اما ۱۰۰ درصد هم قابل پیشگیری است، توصیه کرد: هر کسی که توسط یک حیوان وحشی گاز گرفته می‌شود در ابتدا محل گزش را به سرعت با آب و صابون به خوبی بشوید و از پانسمان کردن محل زخم پرهیز کند و در اسرع وقت جهت واکسیناسیون به شبکه‌های بهداشت مراجعه نماید زیرا بدون دریافت واکسن، احتمال زنده ماندن فرد در صورت بروز علائم تقریبا صفر است.

وی در پایان از کلیه شهروندان و روستاییان عزیز درخواست کرد که در صورت مواجهه با حیوانات وحشی و ولگرد که رفتار غیرعادی مانند ورود به نقاط مسکونی و یا حالت تهاجمی دارند، به هیچ وجه به آن ها نزدیک نشده و در صورت بروز گزش در انسان و حیوانات اهلی اقدام به واکسیناسیون نمایند.

نگارستانی گفت: همچنین در صورت گزش و جراحت در دام های اهلی (گاو، گوسفند و بز)این حیوانات تا مدت 48 ساعت قابل کشتار بوده و گوشت آنها با رعایت ضبط موضع گزش و معاینه در کشتارگاه قابل مصرف است، در غیر اینصورت دام باید تا شش ماه قرنطینه و در صورت عدم بروز علائم هاری قابل کشتار است.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین