کد خبر: ۱۳۶۵۳۷
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۷
با پیشرفت روافزون فضای ارتباطاتی استفاده از شبکه‌های اجتماعی به امری اجتناب‌ناپذیر تبدیل شده است؛ اما نحوه استفاده و میزان زمانی که در این شبکه‌های صرف می‌شود یا به تعبیر بهتر فرهنگ استفاده از فضای مجازی، مساله‌ای است که در کشور ما چندان مورد توجه قرار نگرفته است.
ناطقان: فرهنگسرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی با انتشار نتایج یک تحقیق، به میزان استفاده از فضای مجازی و مدیریت زمان در این فضا پرداخته است؛ «امروز فضای مجازی و به ویژه شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها جایگاه بسیار بزرگی را در زندگی شخصی و کاری افراد به خود اختصاص داده‌اند. عواملی مانند سهولت استفاده و سرعت تبادل اطلاعات باعث شده که زمان زیادی در زندگی افراد به استفاده از اینترنت و شبکه‌های اجتماعی اختصاص یابد. در این میان، ضعف فرهنگ استفاده موجب شده است این فضا در کنار برخورداری از مزایا و اعطای فرصت‌های ویژه، به بستری برای وقت‌گذاری منفعلانه و بی‌هف تبدیل شود.»

این تحقیق، بر اساس آمار مدعی شده است که ۸۷ درصد از افراد ۱۸ تا ۲۹ ساله در تهران حداقل عضو یک شبکه اجتماعی و  ۸۰ درصد از کاربران فعال تلگرام ایرانی‌ها هستند.

همچنین ۵۳ درصد از میانگین گذران وقت ایرانیان در شبکه‌های اجتماعی بین ۵ تا ۹ ساعت در روز اعلام شده است. در این میان ۶۵ درصد از کودکان نیز ۴۰ تا ۵۰ ساعت از وقت خود در هفته را در اینترنت و به بازی کردن می‌گذرانند.

اختصاص زمان‌های مشخص به استفاده از فضای مجازی، پرهیز از عضویت در اپلیکشن‌ها و کانال‌های موازی، عدم مطالعه تمام نظرات ذیل مطالب سایت‌ها، استفاده هدفمند از اینترنت و پرهیز از وب‌گردی، عدم مشاکرت در گفت‌وگوهای دو یا چند نفره در گروه‌ها و تمرکز روی مطلب هدف از جمله راه‌کارهای عنوان شده برای مدیریت زمان در فضای مجازی عنوان شده است.




همچنین کاهش انگیزه و ایجاد اختلال در روابط اجتماعی، کاهش صمیمیت و اختلال در روابط خانوادگی، تداخل در زان استراحت و خواب، بازماندن از انجام امور روزمره، افت تحصیلی و کاری و اضطراب و افسردگی از آسیب‌های عدم مدیریت زمان در فضای مجازی مطرح شده است.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین