کد خبر: ۱۳۶۵۵۴
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۳:۳۰
سفر حج تمتع همچون سایر سفر‌ها نیازمند لوازم و وسایلی است که باید توسط زائر تهیه شود که به دلیل زمانبر بودن تهیه این وسایل، لازم است زائران خانه خدا نسبت به این امر توجه داشته باشند.
ناطقان: سفر حج تمتع یکی از آرزوی‌های هر مسلمان است که هر چند سابقه تاریخی دارد و حتی قبل از ظهور اسلام، به عنوان یک مسأله عبادی مطرح بوده، آثار و برکات بسیاری دارد که می‌تواند در تحول و سازندگی انسان نقش مؤثری داشته باشند.

سفر حج همچون سایر سفرها، نیازمند لوازم و وسایلی است که باید توسط زائر تهیه شود، به دلیل زمانبر بودن تهیه این وسایل، لازم است زائران خانه خدا نسبت به این امر توجه داشته باشند و خرید و تهیه این لوازم را به روز‌های پایانی موکول نکنند.

وسایل مورد نیاز زائران خانه خدا برای سفر به حج در قالب ملزومات احرام، سایر اقلام مورد نیاز و وسایل متحدالشکل تقسیم می‌شود که این وسایل برای آقایان و بانوان تفاوت‌هایی دارد که البته تهیه کیسه مخصوص سنگ برای رمی جمرات، ناخن‌گیر و قیچی کوچک (جهت استفاده هنگام تقصیر) و صابون، شامپو و خمیردندان بدون بو (جهت استفاده در هنگام احرام) از جمله وسایلی است که آقایان و بانوان باید تهیه کنند.

وسایل مورد نیاز آقایان برای این سفر معنوی، حوله احرام بدون دوخت، دکمه مخصوص حوله احرام، همیان یا کمربند غیردوخته، پارچه سفید غیردوخته به عرض ۱.۵ و به طول ۲ متر (جهت پیشگیری از عرق سوز شدن هنگام احرام)، پیشبند یکبار مصرف، خودتراش و یک بسته تیغ (جهت استفاده در هنگام حلق) و دمپایی روباز غیر ابری سفید با کف عاجدار است.

همچنین بخشی از وسایل مورد نیاز بانوان نیز لباس احرام شامل شلوار، پیراهن، چادر، مقنعه و جوراب سفید (دقّت شود که نازک و بدن‌نما نباشد)، دمپایی غیر ابری سفید با کف عاجدار، کفش راحتی سفید برای احرام (در صورت تمایل) به شمار می‌رود.

علاوه بر این، توصیه‌هایی نیز برای به همراه داشتن برخی از وسایل در سفر به حج تمتع شده است به طوری که داشتن چادر مشکی برای تردد‌های عادی و چادر نماز ویژه بانوان، سجاده حصیردار (جهت استفاده در نماز و برای جلوگیری از تنفس مواد آلوده)، یک عدد مهرنماز کوچک برای استفاده در اماکن مجاز (فرودگاه، هتل و...).

پتوی سبک کم حجم سفری (یک عدد)، دمپایی راحتی مناسب و معمولی برای استفاده روزانه در ترددها، ملحفه و روبالشی اختصاصی (ترجیحا تعدادی یکبار مصرف)، حوله دستی و حوله حمام (یک عدد)، سوزن، نخ، سنجاق قفلی (در حد نیاز)، تعدادی گیره لباس و مقداری طناب با قطر کم (حداقل پنج متر)، دستمال کاغذی جیبی (به مقدار مورد نیاز)، ماسک دولایه غیر دوخته طبی (۵۰ عدد)، دارو‌های اختصاصی (برای مصرف ۴۵ و تحت نظر پزشک کاروان).

عینک اضافی برای افراد عینکی به همراه بند آن، کرم ضدآفتاب و عینک آفتابی (برای مواقع مجاز و افراد حساس به نور آفتاب)، موادی از قبیل: کشمش، بادام، توت خشک، انجیر، آلو، نبات، خاک‌شیر، قرص نعنا، بیسکوئیت سبوس‌دار و... (به مقدار نیاز)، ماژیک مشکی متوسط (یک عدد)، چراغ قوه کوچک (در صورت تمایل جهت استفاده در ایام تشریق)، مبل دوشاخه برق به پریز برق سه راهه جهت شارژ گوشی موبایل (پریز هتل‌ها اغلب سه راهه هستند) و دو یا سه کتاب معرفی شده کاروان جهت مطالعه روزانه از دیگر وسایل مورد نیاز برای این سفر نورانی است که همراه داشتن آن می‌تواند راحتی بیشتر زائران را به همراه داشته باشد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین