کد خبر: ۱۳۷۱۴۹
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۴
برخی از بزرگان معتقدند که امام حسین (ع) با عمل خودشان بندگان خدا را در مسیر عبادت خدا یاری می دهند.
ناطقان: حجت الاسلام محسن عرفائی استاد حوزه علمیه پیرامون کنیه مشهور امام حسین (ع)گفت: یکی از کنیه های مشهور امام حسین علیه السلام که در زیارات آن حضرت (ع )هم آمده «اباعبدالله» است. برخی از بزرگان (مرحوم آیت الله نهاوندی در کتاب انوار المواهب) معتقدند که راز این تعبیر نسبت به امام حسین (ع) این است که حضرت با عمل خودشان بندگان خدا را در مسیر عبادت خدا یاری می دهند و با این توضیح پدر بندگان خدا در راه عبودیت خدای متعال هستند .

این کارشناس مذهبی در خصوص شان و جایگاه پدری امام حسین (ع) ادامه داد:جایگاه پدری و ابوت جایگاه همه ائمه (ع )و در راس آنها رسول خداست صلی الله علیه و آله که فرمودند: انا و علی ابوا هذه الامة یعنی من و علی پدران این امت هستیم و در حدیث شریف است که : الامام الاب الرحیم... امام پدر با عطوفت است.همچنین کارکرد جایگاه پدری برای فرزندان تربیت و نصیحت و شفقت و از بین بردن موانع رشد و دستگیری به سوی کمال است. انسان یک پدر جسمی و ظاهری دارد و یک پدر معنوی و باطنی که همان رسول الله (ص) و اهل البیت(ع ) هستند.با وجود عمومیت جایگاه اُبوّت و پدری همه معصومین علیهم السلام این لقب در مورد دو امام بزرگوار یکی امام حسین و دیگری امام صادق علیهما السلام برجسته شده است.

وی عنوان کرد:در مورد امام صادق (ع )می توانیم اشاره کنیم به این که حضرت (ع )با توسعه ای که به روایات فقهی دادند در واقع شان ابوت را در این جهت یعنی جهت مناسک و حرام و حلال الهی و بحث فقه گسترش دادند که برای کمال انسان ضرورت دارد.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد:ابوت و پدری معنوی و دستگیری امام حسین (ع) از بندگان در راه عبودیت خدا را می توانیم در جهاتی از ایشان ببینیم ؛یکی این که شهادت ایشان بزرگترین آگاهی را نسبت به مفاسد بنی امیه در عالم اسلام ایجاد کرد و یزید را روسیاه نمود. یعنی یکی از موانع معرفتی کمال را برطرف کرد. چون انسان باید برای پرستش خدا از طاغئت اجتناب کند: ان اعبدوالله و اجتبوا الطاغوت و شهادت امام حسین (ع) طاغوت زمان را رسوا کرد.

وی ادامه داد:خداوند متعال در راه تکمیل این ابوت برکات سنگینی در امام حسین (ع) قرار داده که هر یک برطرف کننده یکی از موانع انسان است؛مثلا این که نورانیت و ثواب غیرقابل تصوری برای زیارت آن حضرت (ع) قرار داده که خودش مانع از تراکم ظلمات نفس است و باعث نورانیت باطن انسان می شود و راه را برای کمال او باز می کند.

حجت الاسلام عرفائی بیان کرد:زیارت حضرت حسین(ع) این قدر عظمت دارد که اگر کسی در راه زیارت حضرت (ع) توسط ظالمی به شهادت برسد ملائکه روح و طینت آن شخص را به عالم بالا می برند و با انوار شستشو و تطهیر می کنند تا روحش و طینتش مانند روح و طینت پیامبران شود و چنین منزلتی در هیچ عمل دیگری تا آنجا که من جستجو کردم نیامده و این یکی از شؤون پدری معنوی امام حسین (ع) است و یا این که در بکاء و گریه بر سیدالشهداء آن آثار عجیب هست که این ها هم مکمل ابوت حضرت (ع) است در راه کمال؛ مثل این که ظلمت معصیت ها را برطرف می کند و باعث طهارت باطن انسان می شود.

وی افزود:این که تربت سیدالشهداء باعث می شود نماز انسان ویژگی خاصی پیدا کند و معراجیت آن جلوه کند .چون نقش نماز در کمال خیلی مهم است و سجده بر تربت مکمل این نقش است و تقویت جهت عبودیت در نماز می شود.

در روایت شریف است که تربت امام حسین(ع) حجاب های هفتگانه را برطرف می کند.

عرفائی در خصوص تفسیر این حجاب های هفتگانه اظهار داشت:اول اینکه منظور آسمانهای هفتگانه است یعنی این که روح چنین نمازی از از عوالم بالا عبور می کند و به محضر رب العالمین جلت عظمته می رسد.دوم اینکه منظور عوالم نفس انسان است ؛مقام نفس،مقام قلب،مقام عقل،مقام روح،مقام سر،مقام خفی مقام اخفی یعنی تمام این مراتب که حجب نورانی هستند تربت امام حسین (ع) این اثر را دارد که این حجاب های نورانی را کنار بزند.

وی افزود:همچنین موضوع سوم از بین بردن حجاب و ظلمات هفت معصیت بزرگ است؛معصیت شرک،قتل نفس،قذف،خوردن مال یتیم،عقوق والدین،زنا،فرار از جهاد واجب که اگر فرد توبه کند آثار آن را سجده بر تربت برطرف می کند.موضوع چهارم اینکه منظور هفت رذیله باشد که اصل رذائل نفس انسان است:عجب ، كبر ، حسد ، حرص ، بخل ، غضب و شهوت که از برکت نورانیت تربت سیدالشهداء (ع) حجاب این صفات زشت در نماز کنار می رود.

حجت الاسلام عرفائی خاطر نشان کرد:در ابتدای تولد انسان هم روایت است که کام نوزاد با تربت باز شود که اثر دارد در تولی و تبری که این هم جلوه دیگری از برکات ابوت حضرت (ع) است.

این ها جلوه ابوت حضرت (ع) در دنیاست و در آخرت هم که بحث مقام محمود مطرح است که تجلی آخرتی ابوت سیدالشهداء است: و اساله ان یبلغنی المقام المحمود لکم عندالله که این مقام همان مقام شفاعت عظیمی است که توسط حضرت اباعبدالله ع اتفاق می افتد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین