کد خبر: ۱۳۷۳۷۴
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۷
رئیس‌جمهوری ترکیه با انتقاد شدید از آمریکا و دیگر متحدانش در ناتو برای حمایت‌شان از کردهای سوری، بار دیگر تاکید کرد، آنکارا این شبه‌نظامیان را به عنوان تهدیدی برای امنیت کشورش می‌داند.
ناطقان: رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی ان‌تی‌وی اعلام کرد: ما نمی‌توانیم از آمریکا با پول خودمان سلاح بخریم اما متاسفانه آمریکا و نیروهای ائتلاف ناتو به شبه‌نظامیان کرد سوریه سلاح می‌دهند. این مهمات برای "سازمان‌های تروریستی" آزاد است.

وی با مطرح کردن این سوال که این تهدیدها از کجا می‌آیند، گفت: در درجه اول این تهدیدها از شریک‌های استراتژیک ما ایجاد می‌شوند.

رئیس‌جمهوری ترکیه ادامه داد: آمریکا هنوز از طریق کامیون سلاح به شمال سوریه می‌برد. این کشور ۵۰۰۰ کامیون حامل سلاح به شمال سوریه فرستاده است.

اردوغان هشدار داد، فرانسه اگر در کنار یگان‌های مدافع خلق سوریه در شهر منبج واقع در شمال شرق حلب سوریه قرار گیرد آنکارا عملیات عفرین را در آنجا تکرار خواهد کرد.

وی گفت: عملیات نظامی در سوریه باید در چارچوب قوانین بین‌المللی با ابراز دیپلماسی ادامه یابد.

فرانسه قبلا گفته بود در کنار آمریکا در منبج است و عملیات نظامی ترکیه را غیرقابل قبول خوانده بود.

رئیس‌جمهوری ترکیه اظهار داشت: تهدیداتی علیه ما از کوبانی وجود دارد. من می‌خواهم بر ادلب تسلط یافته و از آنجا به تل‌رفعت و منبج بروم. مناطقی در سوریه وجود دارند که تهدید خطرناکی علیه ما هستند که از جمله آن مناطق عین العرب (کوبانی) است.

اردوغان با اشاره به عملیات سپر فرات گفت: این عملیات از جرابلس آغاز شد و در شهرهای الراعی و الباب ادامه دارد و در حال حاضر منطقه دو هزار کیلومتری را از نیروهای داعش پاکسازی و سه هزار داعشی را خنثی کرده‌ایم. در عفرین نیز دو هزار کیلومتر پاکساری کرده‌ایم. اما هنوز کارها در عفرین به پایان نرسیده است.

وی با اشاره مذاکرات آستانه ادامه داد: مذاکرات ژنو تا به امروز نتیجه‌ای به همراه نداشته است. قرار است به زودی در ایران مذاکرات سه جانبه میان مسکو، آنکارا و تهران برگزار شود. با این حال هیچ‌گونه تلاشی نمی‌کنیم که مذاکرات آستانه را نسبت به مذاکرات ژنو در اولویت قرار دهیم.

وی همچنین به این مساله اشاره کرد که وضعیت فوق‌العاده در ترکیه بعد از انتخابات زودهنگام در ژوئن برای ماه‌ها قابل تمدید است.

اردوغان گفت: ما به مبارزه خود ادامه می‌دهیم نه فقط برای هفتمین بار بلکه اگر لازم باشد برای هشتمین،‌ نهمین و دهمین بار نیز این کار را خواهیم کرد. ما آنچه برای تحقق صلح در کشور لازم باشد انجام خواهیم داد و قوانین وضعیت فوق‌العاده تنها برای مبارزه با تروریسم است.

مرتبط دانستن سرنوشت سربازان یونانی با سرنوشت سربازان ترکیه‌ای

او در ادامه اظهاراتش با اشاره به روابط با یونان گفت: نخست وزیر یونان یک رهبر جوان و پویا است و می‌خواهد گام جدیدی بردارد.

رئیس‌جمهوری ترکیه سرنوشت دو سرباز یونانی بازداشت شده در ترکیه را به تحویل هشت سرباز ترکیه‌ای مرتبط دانست که مظنون به این هستند که با کودتای نافرجام در ارتباط بوده و به یونان گریخته‌اند.

وی گفت: اگر می‌خواهید دو سربازتان را تحویل دهیم باید اول سربازان ما را که دست به کودتا زده‌اند تحویل دهید.

رئیس‌جمهوری ترکیه افزود: اگر کودتاگران را بدهید ما نیز وضعیت دو سرباز یونانی را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

این اظهارات در حالی بیان شد که عبدالحمید گل، وزیر دادگستری ترکیه نامه اعتراض آمیز به همتای یونانی خودش ارسال کرد.

الکسیس سیپراس، نخست وزیر یونان ابتدای آوریل از ترکیه خواسته بود با آزادسازی دو سرباز یونانی و توقف هجمه کلامی "حسن نیت خود" را نشان دهد.

اردوغان در ادامه اظهاراتش با اشاره به آمریکا گفت: اگر آمریکا می‌خواهد کشیش بازداشت شده‌اش آزاد شود، باید نگاهی به اقدامات خود بیندازد.

اندرو برانسون که در ترکیه بیش از دو دهه زندگی کرده است به اتهام کمک به گروهی که بنا به اظهارات مقامات آنکارا مسؤول کودتای ۱۵ ژوئیه ۲۰۱۶ بوده، به زندان افتاده است. او با ۳۵ سال زندان مواجه شده، این در حالی است که وی این اتهامات را رد کرده است.

در گذشته اردوغان سرنوشت برانسون را به وضعیت فتح الله گولن، روحانی در تبعید و مخالف دولت ترکیه که در حال حاضر در پنسیلوانیای آمریکا حضور دارد، مرتبط دانسته بود.

اردوغان در بخش دیگری از اظهاراتش از اتریش به دلیل ممنوعیت هرگونه برگزاری کمپین انتخاباتی برای انتخابات ماه ژوئن گفت: این کشورهایی که تلاش می‌کنند اصول دموکراتیک کشورش را زیر سوال ببرند بهای آن را پرداخت خواهند کرد.

اردوغان درباره برگزاری انتخابات در ترکیه تاکید کرد که هیچ وقت انتخابات در ترکیه با شائبه همراه نبوده است. در کشور ما میزان مشارکت ۸۵ درصد است این در حالی است که در برخی از کشورهای اروپایی این رقم بسیار پایین است، کسانی که درباره صحت انتخابات ترکیه صحبت می‌کنند، بهتر است به کشور خودشان نگاهی بیندازند.

اردوغان چند روز گذشته اعلام کرد که انتخابات زودهنگام در ترکیه در ۲۴ ماه ژوئن برگزار خواهد شد.

هم اتریش و هم هلند اعلام کردند که نگاه مثبتی به هرگونه برگزاری کمپین انتخاباتی در خاک کشورشان توسط سیاستمداران ترک ندارند.

اردوغان با اشاره به اظهارات اخیر صدراعظم اتریش اعلام کرد: این اقدامات سباستین کورتز کاملا به خودش باز خواهد گشت. نمی‌توان ترکیه را در برگزاری انتخابات  به راحتی محدود کرد.

او ادامه داد: ما مقدمات خود را برای برگزاری کمپین‌های انتخاباتی در خارج از کشور نهایی کرده‌ایم. من اکنون آنها را اعلام نخواهم کرد اما به لطف خداوند من با حدود ۱۰ تا ۱۱ هزار نفر از هموطنان مقیم خارج از کشور دیدار خواهم کرد.

همچنین عمر چلیک، وزیر امور اتحادیه اروپای ترکیه با انتقاد از اظهارات اخیر نخست وزیر اتریش و همچنین هلند اعلام کرد: آنها نمی‌توانند ارزش‌های دموکراتیک ما را زیر سوال ببرند.

اردوغان در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به انتخابات زودهنگام گفت: براساس نظرسنجی‌های عمومی کاندیداهای حزبش برای پارلمان مشخص خواهد شد.

وی در ادامه با اشاره به مبارزه علیه سازمان فتو گفت: برخی اطلاعات به دست آمده است. در حال حاضر ۷۳ نفر از اعضای این سازمان به ترکیه تحویل داده شده‌اند.

او در ادامه اظهاراتش گفت: دست‌کم ۱۶ هزار و ۶۵۰ نفر از نیروهای پ.ک.ک و یگان‌های مدافع خلق در داخل ترکیه و شمال عراق در طول سه سال گذشته خنثی شده‌اند.

منظور از اظهارات اردوغان مبنی بر خنثی شدن تروریست‌ها این است که آنها محاصره، بازداشت و یا کشته شده‌اند.

منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین