کد خبر: ۱۳۷۸۳۹
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۲:۰۰
در این مطلب به علل مختلف قرمزی چشم ها و راهکارهایی برای برطرف کردن آن می پردازیم.
ناطقان: قرمزی، خارش و التهاب چشم ها؛ همه ی ما گهگاه تجربه ی این حالات را داشته ایم اما در تشخیص علت اصلی آن ها دچار سردرگمی می شویم. برای آنکه بتوانیم مشکلات چشمی خود را بر طرف کنیم ابتدا باید علت بروز آن ها را بدانیم. در اینجا به علل مختلف قرمزی چشم ها و راهکارهایی برای برطرف کردن آن می پردازیم.


خشکی چشم ها

خشکی چشم یکی از عوامل شایع در قرمز شدن چشم ها است. وقتی چشم ها خشک هستند، دچار سوزش و التهاب می شوند و این التهاب باعث قرمز شدن چشم ها می شود. خشکی چشم ها اغلب به دلیل خشکی آب و هوا رخ می دهد اما می تواند در اثر نگاه کردن طولانی مدت به صفحه ی کامپیوتر هم باشد. توصیه ی پزشکان استفاده از قطره ی اشک مصنوعی است.

آلرژی


آلرژی های فصلی و گرد و غبار از علل قرمزی چشم ها هستند. خانه ی خود را همیشه تمیز نگه دارید؛ به ویژه در فصل هایی از سال که گرده های بیشتری در هوا وجود دارد. پزشکان به افرادی که دچار آلرژی هستند توصیه می کنند در خانه به جای فرش از کفپوش های چوبی استفاده کنند. اما آلرژی ها تنها باعث التهاب نمی شوند و می توانند منجر به آبریزش چشم ها هم شوند. چندین بار در روز کمپرس سرد را روی چشم هایتان قرار دهید یا از قطره های چشم مخصوص آلرژی استفاده کنید.

اما نکته ی دیگری که بسیاری از مردم از آن بی اطلاعند این است که حیوانات خانگی هم می توانند باعث قرمز شدن چشم ها شوند. با کوتاه کردن موهای حیوانات خانگی می توان به جلوگیری از خارش و التهاب چشم ها کمک کرد.

مصرف برخی داروها

بسیاری از داروهای متداولی که برخی از مردم به طور روزانه مصرف می کنند می توانند باعث قرمزی چشم ها شود. آنتی هیستامین ها، قرص های خواب آور، قرص های ضد اضطراب و برخی مسکن ها مثل ایبوپروفن به دلیل کم کردن جریان خون داخل و اطراف بافت چشم ها، باعث خشکی و قرمزی آن ها می شوند.

یائسگی

احتمال بروز خشکی و قرمزی چشم ها در زنان مسن تر به دلیل یائسگی بسیار بیشتر است. تغییرات و عدم توازن هورمون ها باعث خشکی چشم ها و در نتیجه قرمز شدن آن ها می شود. توصیه ی پزشکان استفاده از پمادهای چشمی، قطره های اشک مصنوعی و یا کمپرس گرم است.

نداشتن خواب کافی

چشم ها به این فرصت نیاز دارند تا در طول شب بازسازی شوند. اگر هر شب کمتر از ۷ تا ۸ ساعت می خوابید، این مسأله می تواند باعث قرمزی چشم هایتان شود. با استفاده از قطره های مرطوب کننده ی چشم می توانید مشکل خود را موقتا حل کنید. اما در دراز مدت، لازم است که تلاش کنید برنامه ی خواب تان را تنظیم کنید و دست کم یک ساعت پیش از خواب کار با دستگاه های الکترونیک و خیره شدن به صفحات روشن آن ها را متوقف کنید.

لنزهای چشمی

لنزهای چشمی می توانند باعث قرمزی، خشکی و خارش چشم ها شوند. چون مرتبا آن ها را در تماس با چشم ها قرار می دهیم و این لنزها می توانند باعث خشک شدن چشم ها شوند. اگر چیزی را مرتبا بر روی چشم ها قرار دهیم، این مسأله می تواند منجر به خارش شود. اگر متوجه شدید خارش چشم ها مانع از آن می شود که بتوانید طولانی مدت از لنزهایتان استفاده کنید، با یک چشم پزشک برای تعویض لنزهایتان مشورت کنید.

عفونت

بروز عفونت های باکتریایی و ویروسی در ناحیه ی چشم ها مسأله ای رایج است؛ به ویژه اگر با کودکان سر و کار دارید یا از لنزهای چشمی استفاده می کنید. التهاب ملتحمه ی چشم شناخته شده ترین عفونت چشمی است. اگر متوجه هر گونه ترشحی از چشم ها، احساس درد در این ناحیه، تضعیف بینایی یا حساسیت چشم ها شدید، به احتمال زیاد دچار التهاب ملتحمه شده اید و لازم است که به یک چشم پزشک مراجعه کنید.

پاره شدن عروق خونی

پارگی عروق خونی زمانی رخ می دهد که فشار وارد بر چشم ها بالا باشد. تشخیص پارگی عروقی خونی از قرمزی چشم ها ساده است چون پارگی عروق تنها در یک چشم رخ می دهد. در صورت بروز این مسأله، فورا به یک چشم پزشک مراجعه کنید.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین