کد خبر: ۱۳۷۹۴۰
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۰:۴۲
اگر به دنبال لاغر شدن هستید و هم از عوارض داروهای لاغری می ترسید، این گزارش را بخوانید.
ناطقان: آدم های چاق مثالی دارند که می گوید؛ «روزگار بر مدار لاغرها می چرخد» چراکه وقتی اضافه وزن داشته باشیم، لباس مناسبی نمی توانیم تهیه کنیم ، اعتماد به نفس خود را از دست می دهیم و حتی حس و حالمان هم خوب نیست .از طرف دیگر هم رژیم لاغری که این روزها بسیار فراگیر شده سختی هایی به همراه دارد که اغلب باعث می شود افراد تنبل جا زده و دیگر رژیمشان را ادامه ندهند.

در این گزارش شما را با بهترین و آسان ترین "روش های لاغری" بدون دارو آشنا می کنیم.

قبل از این که شروع به لاغر شدن کنید لازم است به چند نکته مهم توجه کنید:

    -اگر اضافه وزن دارید ابتدا باید از نظر فعالیت غده تیروئید بررسی شوید. کم کاری تیروئید می تواند منجر به افزایش وزن شود.
    -هرگز از رژیم های سخت و طاقت فرسا برای کاهش وزن استفاده نکنید: چنین رژیم هایی می تواند آسیب های جدی به بدن و سیستم ایمنی وارد کند. بدن انسان علاوه بر نیاز به کالری، به انواع ویتامین و املاح، مانند آهن و کلسیم هم نیاز دارد و چون سلول های مو، خون و پوست بیشترین تکثیر را دارند بیشترین آسیب را متحمل می شوند. در صورتی که رژیم لاغری شما منجر به ریزش مو شده است، بدانید که آهن و اسید فولیک کافی به شما نرسیده است و احتمالا کم خونی هم پیدا کرده اید.
    سلول های ذخیره کننده چربی تا زمانی که زنده اند می توانند ذخایر چربی خود را از دست داده و مجددا از چربی پر شوند. حتما شما کسانی را دیده اید که با چند هفته رژیم سخت، به شدت وزن کم می کنند ولی با یک بار پرخوری، دوباره به حال قبل برمی گردند. کاهش وزن باید تدریجی و ممتد باشد و 4 تا 6 ماه ثابت بماند تا سلول های تخلیه شده از چربی، مرده و از بدن دفع شوند.
    - در مغز انسان در نزدیکی هیپوتالاموس، نقطه ای وجود دارد که وزن بدن را تنظیم می کند. تغییرات اندک وزنی تاثیرچندانی بر این مرکز ندارد ولی اگر در زمان کوتاهی، کاهش وزن شدیدی رخ دهد، این نقطه از مغز تحریک شده و کاهش وزن را احساس می کند. متعاقبا به وسیله مکانیسم های جبرانی، تلاش می کند تا کاهش وزن به وجود آمده را به روش های مختلف مانند افزایش جذب غذا، افزایش زمان غذا در روده(یبوست) و کاهش متابولیسم، جبران کند. حتما شنیده اید که بعضی افراد از بی نتیجه بودن کلیه روش ها برای لاغری شکایت دارند.
    -عامل ارث و ژنتیک را فراموش نکنید. بعضی افراد بطور طبیعی اندکی چاق هستند، بدون این که بیمار یا پرخور باشند. همانگونه که ممکن است بعضی ها بیش از حد لاغر باشند. اگر پدر یا مادر شما کمی چاقند و هیچ یک از نشانه های بیماری در شما وجود ندارد، به دنبال لاغر شدن نباشید. به فکر سلامتی خود باشید و بطور طبیعی زندگی کنید.

کاهش وزن با پیاده روی درست

افرادی که فرصت کافی برای رفتن به باشگاه ندارشته و نمی توانند ورش های بدنسازی برای لاغر شدن انجام دهند بهترین و ساده ترین روشی که وجود دارد و در هر زمان از شبانه روز می توانید به آن بپردازید پیاده روی است.اما این روش ساده کاهش وزن ، خود اصول و قوانینی دارد که با بهره گیری از آنها به راحتی به نتیجه دلخواه خود می رسید.

مثلا اگر روزی چند ساعت پیاده روی می کنید و هر روز خسته تر از قبل به خانه برمی گردید و آن عددی را که می خواهید روی ترازو نمی بینید، حتما یک جای کار اشتباه است. شاید فوت وفن پیاده روی را به خوبی نمی دانید. پیاده روی هم نیاز به آمادگی دارد و حتی اگر اهل ورزش باشید و هر روز پیاده روی کنید، ممکن است همه نکات را درباره این ورزش ندانید. شاید ندانید چقدر باید آب بخورید و کی باید آب بخورید یا اینکه چه کفشی باید به پا کنید یا اینکه دست های تان را چطور تکان بدهید. اگر دلتان می خواهد از پیاده روی های تان نتیجه بگیرید با ما همراه باشید تا به شما بگوییم چگونه می توانید با رعایت نکات کوچک هم از پیاده روی لذت بیشتری ببرید و هم از فواید آن بهره مند شوید.

    به میزان کافی آب بنوشید

در طول پیاده روی هر20دقیقه یک بار یک فنجان یا بیشتر آب بنوشید. بعد از پیاده روی یک یا دو لیوان آب بنوشید. قبل از ورزش نوشیدنی ها کافئین دار نخورید، این مواد باعث از بین رفتن آب بدن تان می شود. تشنگی بهتر از خوردن این نوشیدنی هایی است که شما را در طول راه تشنه کند و برای دستشویی مجبور به ایستادن شوید. اگر بیش از دو ساعت پیاده روی می کنید، نوشیدنی الکترولیتی ورزشی که در نوشابه های ورزشی موجود است، را جایگزین آب کنید و از آن بنوشید. هنگامی که تشنه هستید، حتما آب بنوشید و مطمئن شوید که از نوشیدنی حاوی نمک استفاده می کنید تا نمک ازدست رفته بدن تان جبران شود نه اینکه فقط آب خالی بنوشید.

    بصورت پلکانی به کاهش وزن بپردازید

ایست وزنی این حالت را مشخص می‏کند که رژیم غذایی بدلیل افت شدید متابولیسم، دیگر نقشی در کم کردن وزن همانند قبل ندارد. بهترین روش برای جلوگیری از این روند، کم کردن وزن بصورت پلکانی است. به بیان ساده‏تر افراد باید کالری دریافتی بدن را بصورت مرحله به مرحله و منطقی کاهش داده تا این مقدار به عدد ۵۰۰ الی ۱۰۰۰ کیلوکالری در روز (بستگی به شدت چاقی اشخاص دارد) برسد. به کمک این راه شما می‏توانید از افت شدید متابولیسم پیشگیری کرده و دچار ایست وزنی نشوید. این روش مرحله به مرحله به شما در کاهش وزن بین ۲ تا ۴ کیلوگرم در ماه کمک خواهد کرد.

    کاهش چربی‏های مازاد بدن به کمک ویتامین‏ها

یکی دیگر از روش‏های مهمی که می‏تواند مانع از عارضه‏ های ناشی از کاهش وزن شود، دقت به جلوگیری از کمبود ویتامین‏ها و مواد معدنی است. اگر مقدار انرژی دریافتی در روز در مردان کمتر از ۱۲۰۰ و در زنان کمتر از ۱۸۰۰ باشد، استفاده از مکمل‏ های ویتامینی برای جلوگیری از کمبودها، ضروری است.

    به زمان بندی اهمیت بیشتری بدهید!

در زنانی که در سنین باروری هستند، کمبود آهن مشکلی بسیار رایج است. به خانم‏هایی که به کم خونی مبتلا هستند، استفاده از مکمل‏ها توصیه می‏شود. بهترین جذب مکمل در زنان زمانی رخ می‏دهد که هنگام مصرف معده آن‏ها خالی باشد. گاهی ممکن است این نوع از مصرف سبب بُروز عوارض گوارشی شود! در صورتی که چنین عوارضی رخ داد توصیه می‎‏شود که مکمل را همراه با وعده غذایی مصرف کنند که البته موجب کاهش کیفیت جذب مکمل می‎‏شود.


یکی از مهم ترین مکمل‏های مصرفی در زنان و مردان (بخصوص در افراد بالای ۴۰ سال) کلسیم است که برای جلوگیری از پوکی استخوان (استئوپورز) استفاده می‏شود. بهترین زمان برای مصرف این نوع از مکمل ها،مصرف، همراه با وعده غذایی (بخصوص بعد از شام) است.
استفاده از ادویه‏ ها همراه با غذا در بالابردن سوخت و ساز بدن، نقش بسیار موثری دارند.

بهترین زمان برای مکمل‏ هایی که دارای ویتامین گروه B هستند، اولین وعده غذایی (صبحانه) است تا بهترین بازدهی را برای بدن بوجود بیاورند.

بیشتر بخوانید: توصیه های امام رضا (ع) برای لاغری و کاهش وزن
کاهش وزن بدون دارو
گیاهانی که به کاهش وزن کمک میکنند و برای ایمنی بدن مضر نیستند

    جینسنگ: این ریشه سخت و محکم و ارزشمند در واقع در بدن حالت تعادل ایجاد می کند، انرژی بدن را افزایش داده و اشتها را کاهش و باعث لاغر شدن می شود . ریشه این گیاه در افزایش خلق و بهبود کیفیت خواب موثر است و همچنین نقش مهمی در سالم نگه داشتن وزن بدن دارد.
    اسپیرولینا: این گیاه در واقع یک جلبک آب شیرین است. این جلبک بیش از هر خوردنی دیگری بر روی زمین حاوی آنتی اکسیدان است. این جلبک همچنین منبع غنی از پروتئین است که به شما احساس قدرت میدهد و کمک می کند که وزن اضافی خود را کاهش دهید.
    چای سبز: مطالعات ثابت کرده است چای سبز حاوی ترکیبی است که اشتها را کم کرده و میزان سوخت و ساز بدن را افزایش میدهد.
    قارچهای Reishi: این قارچها در واقع سلطان طب سنتی چین هستند. Reishi یک تونیک قدرتمند است که برای درمان و پیشگیری از چندین بیماری مهم استفاده میشود. این قارچ پرخاصیت همچنین سوخت و ساز را افزایش داده، قند خون را پایین می آورد و به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند.
    دارچین: این چوب خوش طعم در تنظیم قند خون بسیار موثر است و به حفظ وزن سالم بدن و کاهش ولع خوردن شیرینی جات کمک می کند.
    فلفل قرمز:این چاشنی بسیار تند و تیز بدون هیچ عارضه جانبی و خطری، سوخت و ساز بدن را تسریع می کند و به لاغر شدن کمک می کند. اما همچنین در بخش دیگری از این مقاله تاکید شده است که اگر قصد دارید وزن خود را کاهش دهید در عین حال از مصرف این گیاه دارویی پرهیز کنید:
    ملین های گیاهی: بسیاری از ترکیبات گیاهی برای کاهش وزن حاوی گیاهان ملینی مثل سنا هستند که حرکات روده را تحریک می کنند. این گیاهان برای درمان موقت یبوست مفید هستند اما اگر مدت طولانی با هدف کاهش وزن مصرف شوند می توانند اعتیادآور و مضر شوند.


خوشمزه های کالری سوز (برای کاهش وزن)

    گریب فروت

متابولیسم بدنتان را بالا ببرید و کالری زیادی بسوزانید این میوه به شما کمک می کند که برای مدت زمان طولانی تری احساس سیری کنید. به علاوه گریب فروت میوه ای سرشار از فیبر است که سطح گلوکز خون را ثابت نگه می دارد.

می توانید این میوه را به تنهایی، همراه سالاد و یا در نوشیدنیها میل کنید.

    کرفس

راز کرفس بسیار ساده است: دارای مقدار کالری کمی است و بیشتر از آن چیزی که خورده اید کالری بدنتان را می سوزاند. کرفس به دلیل اینکه سبزی آبداری است برای بدن بسیار مفید است.

بهترین راه مصرف این سبزی برای گرفتن همه مواد مغذی آن در ترکیب با میوه ها و سبزیجات دیگر است. بنابراین آن را به تنهایی نخورید.

    امگا 3

از نظر علمی ثابت شده است که امگا 3 باعث تنظیم متابولیسم بدن می شود. امگا 3 اسید چربی است که بر روی هورمون لپتین تاثیر می گذارد. این هورمون سوخت چربی را کنترل می کند. از آنجاییکه بدن قادر به تولید امگا 3 نیست باید از طریق مصرف ماهی ها (تونا، قزل آلا) و یا مکمل های امگا 3 ،آن را وارد بدن کنیم.

    قهوه

به نظرم کسی نمی تواند روزش را بدون نوشیدن یک فنجان قهوه داغ شروع کند.

کافئین به ما کمک می کند که سرحال و هوشیار باشیم. وقتی که کافیین وارد بدن می شود ضربان قلب بالا می رود و مقدار اکسیژن بیشتری وارد بدن می شود بنابراین بدن کالری بیشتری می سوازند.

متاسفانه این اثر قهوه بر روی بدن به دلیل موادی(شکر،کرم) که به آن اضافه می کنند از بین می رود. به جای قهوه می توانید از دارچین استفاده کنید.

    آووکادو

آووکادو یکی از چربی سوزهای بسیار قوی است و دارای چربی اشباع نشده است که باعث بالا رفتن متابولیسم می شود و سلولهای انرژی ساز بدن را از آسیب رادیکالهای آزاد در امان نگه می دارد.

آووکادو دارای خواص بیشماری است: سطح کلسترول خون را پایین می اورد، باعث بهبود زخمها می شود و خطر بیماریهای قلبی و سکته را کاهش می دهد و برای چشم و مو بسیار مفید است.

می توانید برای صبحانه آووکادو را همراه نمک دریا و گوجه مصرف کنید. همچنین می توانید آن را همرا لوبیا سبز و سالاد اسفناج بخورید و یا یک نوشیدنی گوارا از ترکیب دارچین و آووکادو و نارگیل درست کنید.

    غذاهای تند و فلفلی

غذاهای تند و فلفلی باعث سوزاندن بیشتر کالری می شوند. این غذاها دارای میزان کم کالری هستند و افزودنی خوبی برای غذاهایتان می باشند.

    دانه سالبا چیا

این دانه سرشار از پروتئین، فیبر و امگا 3 است و متابولیسم را افزایش می دهد اشتها را کاهش می دهد، و باعث افزایش هورمون گلوکوژن می شود ،که یکی از هورمونهای مهم چربی سوز است.

مقداری از دانه چیا را در آب بخیسانید تا اندازه دانه آن 15 برابر می شود. این دانه مدت زمان طولانی شما را سیر نگه می دارد و باعث جلوگیری از اضافه وزن می شود. می توانید آن را همراه با سالاد و یا در نوشیدنیها مصرف کنید.

    آجیل برزیلی

آجیلی برزیلی یکی از خوشمزه ترین آجیلهای دنیاست. این آجیل از طریق تبدیل هورمون ثیرویید به T3، که فرم فعال هورمون ثیرویید است، متابولیسم بدن را افزایش می دهد. این هورمون با سلولیته بدن می جنگد و سیستم ایمنی بدن را افزایش میدهد.

می توانید این آجیل را با میوه هایی مثل انبه هندی، انبه و در سالاد میوه استفاده کنید همچنین می توانید آن را با شیر و وانیل مخلوط کنید.

    غلات

دانه غلات سبوس دار سالمتر و مغذی تر از غلات تصفیه شده غیر سبوس داراست. این نوع غلات باعث پیشگیری از بیماریهای مزمن می شوند. این نوع غلات می تواند یکی از مهمترین بخشهای رژیم غذایی باشد چرا که در معده دیر هضم می شوند.

بنابراین مدت زمان زیادی احساس سیری می کنید. دانه غلات سبوس دار دارای انواع ویتامینها و مواد معدنی است و میزان چربی آن پایین است.

کاهش وزن بدون دارو / راه های آسان برای لاغر شدن

نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین