کد خبر: ۱۳۷۹۶۴
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۱
بخارایی، گفت:‌ ایران با 16 هزار نفر کشته در سال گذشته جزء 10 کشور پر تصادف در دنیا به شمار می‌رود.
ناطقان:، محمد بخارایی رئیس هیئت مدیره جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها در نشست خبری امروز خود با اشاره به روز ملی حمل‌ونقل، اظهار کرد: روز ایمنی حمل‌ونقل در سال 96 برای اولین بار در تاریخ تقویمی کشور به مناسبت ارائه فعالیت‌های حمل‌ونقلی و نیز ارائه دستاوردهای ایمنی تعیین شده است.

وی در ادامه افزود: در سال 96، 16 هزار نفر به دلیل سوانح رانندگی کشته و 300 هزار نفر مجروح و معلول رانندگی ثبت شده است.

بخارایی اظهار کرد: برای اولین بار میزان افزایش و یا کاهش کشته‌ها را اعلام نمی‌کنیم، زیرا هر چقدر میزان کشته‌ها کاهش یابد آمار ایده‌آلی وجود ندارد.

رئیس هیئت مدیره جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها، تصریح کرد: علی‌رغم تمامی اقدامات همه جانبه در نوروز و آماده باش کامل نیروهای راهداری و نظارتی، امسال نیز مانند سال گذشته تعداد کشته‌ها قابل توجه بوده است.

وی گفت: ایمنی راه‌ها و جاده‌های کشور نیازمند عزم ملی است و کاهش میزان کشته‌های رانندگی از دغدغه‌های اصلی ما به شمار می‌رود.

بخارایی ادامه داد: خوشبختانه توانسته‌ایم میزان کشته‌ها را از 27 هزار نفر در سال 94 به 16 هزار نفر در سال 96 کاهش دهیم، ولی این یک رکورد خوب برای ما نیست.
16 هزار قربانی تصادفات رانندگی در یک سال

رئیس هیئت مدیره جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها، اظهار کرد: آماری که به عنوان کاهش کشته‌ها مطرح می‌کنیم درست نیست، زیرا که ما آمار افزایش کشته‌ها را می‌دهیم، 16 هزار قربانی تصادفات رانندگی در یک سال آمار اسفناکی برای کشور ایران به شمار می‌رود.

وی تصریح کرد: ایمنی دست یافتنی است و ما باید حمل‌ونقلی را برای کشور فراهم کنیم که بدون حادثه باشد و برای آمار بدون کشته‌ جاده‌ای فعالیت کنیم.

بخارایی، تصریح کرد: ارائه آمار کشته‌ها می‌تواند یک هشدار برای وجود خطر باشد، اما متأسفانه ارائه آمار افزایش کشته‌های جاده‌ای برای مردم و مدیران تبدیل به یک عادت شده است.

وی با اشاره به اینکه موتورسواران و عابران پیاده بیشترین آمار کشته‌ها را به خود اختصاص داده‌اند، گفت: تخلف موتورسواران یکی از بزرگترین دغدغه‌های ما به شمار می‌رود و این تخلف تبدیل به یک نماد اجتماعی برای کشور شده است.

رئیس هیئت مدیره جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها، تصریح کرد: می‌توانیم با فرهنگ‌سازی و برخورد با تخلف موتورسواران، شاهد کاهش بخش عمده‌ای از میزان کشته‌ها در کشور باشیم.

بخارایی، افزود: متأسفانه دلسوزی و بخشیدن تخلفات و جرایم موتورسواران، زمینه‌ساز افزایش میزان تخلفات در این بخش شده است.

وی افزود: به دلیل توسعه بیرونی شهرها و نیز افزایش تعداد جاده‌ها، آمار 22 درصدی( 3هزار و 600 نفر) کشته‌های عابران پیاده، آمار کمی از حوادث جاده‌ای نیست.

بخارایی با بیان اینکه باید عملکرد و مدیریت کشورهای بدون حادثه را الگو قرار دهیم، گفت: می‌توان با آموزش شهروندان و عابران پیاده بخش بزرگی از حوادث رانندگی را کاهش دهیم.

رئیس هیئت مدیره جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها، یادآور شد: با آموزش و فرهنگ‌سازی از طریق رسانه ملی که جزء کم هزینه‌ترین برنامه‌ها به شمار می‌رود می‌توان بخش بزرگی از کشته‌های جاده‌ها را کاهش دهیم.

وی افزود: متأسفانه بسیاری از دستگاه‌های دولتی به این فرهنگ‌سازی نپرداخته‌اند و همین موضوع باعث شده هر ساله بر تعداد کشته‌های جاده‌‌ای افزوده شود.

بخارایی با اشاره به شعار سال "حمایت از تولید داخلی" گفت: خودروسازان باید ارتقا و کیفیت محصولات خود را گسترش دهند تا بتوانیم با افزایش کیفیت قطعات خودرو، میزان ایمنی خودروها را افزایش دهیم و از سوی دیگر دولت با حمایت از تولیدکنندگان داخلی زمینه ایجاد خودروهای ایمن را فراهم کند.

وی با بیان اینکه باید توسعه همه جانبه فرهنگ ایمنی را مدنظر قرار دهیم، اذعان داشت:‌ در حوزه راه‌سازی و ایمن‌سازی باید اقدامات گسترده‌ای انجام دهیم و با فرهنگ‌سازی درست بتوانیم جاده‌های مناسبی  برای خودروهای کشور فراهم کنیم.

بخارایی در ادامه به نبود تجهیزات در برخی از بیمارستان‌های کشور اشاره کرد و گفت: متأسفانه 50 درصد از کشته‌های جاده‌ها در بیمارستان‌ها و به دلیل نداشتن فرهنگ صحیح رسیدگی از بین می‌روند، بنابراین باید در این زمینه نیز فعالیت‌های درستی را مدنظر قرار دهیم.
بخشودگی جرایم رانندگی موجب تشویق فرد متخلف می‌شود

رئیس هیئت مدیره جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها با بیان اینکه جرایم رانندگی نباید به هیچ عنوان بخشیده شود، گفت: زمانی که یک متخلف جریمه شده، نباید به هیچ عنوان جریمه این فرد بخشیده شود، زیرا این اقدام موجب تشویق کردن فرد به تخلف رانندگی می‌شود.

وی افزود: مردم و تمامی دست‌اندرکاران جامعه باید فرهنگ ایمنی و رعایت کردن قوانین را در دستور کار خود قرار دهند.

بخارایی با بیان اینکه 20 میلیون نفر از رانندگان در شبکه حمل‌ونقلی حرفه‌ای هستند، گفت: خوشبختانه 50 درصد از میزان رانندگی در کشور توسط رانندگان حرفه‌ای انجام می‌شود، بنابراین باید با فرهنگ‌سازی درست این الگوی رفتاری را در شبکه حمل‌ونقل پیاده کنیم.
نصب 900هزار دوربین ثبت تخلف در جاده‌های کشور

رئیس هیئت مدیره جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها با تأکید بر اینکه تا به امروز 900 هزار دوربین ثبت تخلف در جاده‌های کشور نصب شده است، گفت: به زودی 2 هزار دوربین  دیگر در جاده‌های کشور نصب می‌شود و همین اقدامات می‌تواند زمینه‌ساز کاهش سرعت خودروها و در نتیجه کاهش میزان تخلفات رانندگی شود.

وی با بیان اینکه باید سرعت مجاز خودروها را از 120 کیلومتر در ساعت کاهش دهیم، گفت: در کشور اسپانیا سرعت مجاز رانندگی در جاده‌ها 100 کیلومتر است، بنابراین باید این طرح در ایران نیز پیاده شود.

بخارایی اظهار کرد: 38 درصد از تلفات رانندگی ناشی از خستگی رانندگان است و ما باید با ایجاد مجتمع‌ها و امکانات رفاهی در جاده‌های کشور بخش بزرگی از حادثه‌ها را کاهش دهیم.

رئیس هیئت مدیره جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها، یادآور شد:‌ ایران با 16 هزار نفر کشته در جاده‌ها 25 تا 30 درصد از میزان کل کشته‌های جهان را تشکیل می‌دهد، در حالی که می‌توانیم با فرهنگ‌سازی و آموزش صحیح میزان کشته‌ها را در کشور کاهش دهیم.
اعتبارات کم سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای

وی با اشاره به اعتبارات سازمان راهداری، گفت: در سال گذشته اعتبارات سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای برای نگهداری و ایمن‌سازی جاده‌ها برابر با میزان اعتبارات ساخت پروژه و توسعه جاده‌ها بود که این موضوع بسیار نگران کننده است.

بخارایی یادآور شد:‌ میزان بودجه ایمن‌سازی جاده‌ها باید به طور کامل تخصیص داده شود، زیرا اگر نگهداری و ایمن‌سازی جاده‌ها انجام نشود سالانه بر تعداد کشته‌ها نیز افزوده خواهد شد.

رئیس هیئت مدیره جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها با بیان اینکه ایران جزء ‌10 کشور پر تصادف دنیا به شمار می‌رود، گفت: می‌توانیم با ساخت خودروهای ایمن، فرهنگ‌سازی و آموزش درست تعداد کشته‌های جاده‌ای را در این بخش کاهش دهیم.
رانندگان قانون‌مدار تقدیر می‌شوند

وی در ادامه به "همایش دو سالانه انتخابات رانندگان ایمن" گفت: در این همایش از رانندگانی که در طول سال هیچ تخلفی نداشته و تمامی دوره‌های آموزشی رانندگی را به طور کامل طی کرده و در نجات حادثه دیدگان جاده‌ای مشارکت داشته باشند در این همایش تقدیر و به عنوان رانندگان نمونه در کشور معرفی می‌شوند.

بخارایی در پایان گفت: جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها سعی دارد هر ساله با برگزاری همایش و یادمان‌های مختلف از جمله یادمان قربانیان رانندگی بتواند بخشی از فرهنگ‌سازی لازم در حوزه رانندگی را فراهم کند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین