کد خبر: ۱۳۷۹۶۹
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۹
معاون وزیر کشاورزی گفت: یک پایلوت ۵۰۰۰ هکتاری در جنوب خوزستان برای مطالعات میدانی عرصه‌های بزرگ انتخاب شده و تمام محققان علاقمند به کار کردن در زمینه ریزگردها می‌توانند به این منطقه بروند و ما تمام مقدمات را فراهم کرده‌ایم تا نتایج تحقیقات محققان در این عرصه پیاده شود.
ناطقان: اسکندر زند در مراسم افتتاحییه‌ی دومین همایش بین‌المللی گرد و غبار در دانشگاه ایلام اظهار کرد: انسان تا اواخر انقلاب صنعتی کلی‌نگر بود و همه چیز را با هم می‌دید و این نوع نگاه نیز در این بیت سعدی که می‌گوید" تنگ چشمان نظر به میوه کنند  ما تماشاکنان بستانیم" نیز کاملا مشهود است.

وی با بیان اینکه امروز متاسفانه انسان جزئی‌نگر شده است،گفت: لازم است در ارتباط و تعامل با طبیعت کلی‌نگری را احیاء کنیم و نبایدهایی که متوجه خود ما انسان‌هاست را جدی بگیریم و برنامه‌های علمی و دقیق را در این زمینه اجرا کنیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه ناپایداری در تعامل با آب ، هوا و زمین از جمله ویژگی‌هایی است که به پدیده‌ی ریزگردها منجر شده است، تصریح کرد: ازدیاد جمعیت، خشک شدن تالاب‌ها، شور شدن آب و خاک از جمله دلایل گرد  وغبار است.

زند تصریح کرد: هرچند منشاء بیشتر گرد و خاک امروز بیشتر خارجی است اما آینده  کانون‌های داخلی گرد  وغبار  هشداردهنده است و ۱.۵ هزار هکتار از اراضی استان ایلام مستعد کانون شدن است.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی راه مقابله با این پدیده را تکنولوژی و نگاه علمی و دیپلماسی خارجی دانست و گفت: در هر دو زمینه از امکانات لازم برخوردار هستیم.

زند ادامه داد: امروز نیازمند یکسری نبایدها هستیم و خوبی این جلسات این است که مردم از نتایج آن منتفع شوند.

وی گفت: جایی که خاک در بدترین شرایط قرار دارد همکاران ما پکیچی را فراهم کرده‌اند که در آن درخت‌های مقاوم به شوری کاشته‌اند که چوب تولید می‌شود و ماهیان و آبزیان مقاوم به شوری  و میگو و علوفه پرورش پیدا داده می‌شود و برآورد می‌شود همین پایلوت ۵۰ هکتاری بتواند اشتغال ایجاد کند.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی ادامه داد: خداوند نعمت‌هایی در این حرکت قرار داده است که از کانون گرد و غبار سفال درست می‌شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: یک پایلوت ۵ هزار هکتاری در جنوب خوزستان برای مطالعات میدانی عرصه‌های بزرگ انتخاب شده و تمام محققان علاقمند به کار کردن در زمینه ریزگردها می‌توانند به این منطقه بروند و ما تمام مقدمات را فراهم کرده‌ایم تا نتایج تحقیقات محققان در این عرصه پیاده شود.

زند با بیان اینکه همایشی قبل از عید با عنوان "شورورزی" در یزد برگزار شد که این طور ختم شد که نتایج را ارائه دهند تا توسط بخش خصوصی عملیاتی شود، گفت: مسئولان ،  پرونده‌ی همایش را نبندند و نکاتی که برای کشور جدید و عملیاتی است را جمع‌بندی کنند تا مورد استفاده  قرار گیرد.
منبع: ایرنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین