کد خبر: ۱۳۸۰۰۴
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۶:۰۰
معاون آموزشی مركز تحقيقاتی نفرولوژی گفت: خشکی و احساس خارش در پوست يكی از نشانه‌های ضعف در عملکرد پالایشگاه بدن است.
ناطقان: محمد تقی نجفی معاون آموزشی مرکز تحقیقات نفرولوژی در خصوص نارسایی كليوی، اظهار كرد: نارسایی کلیه، بیماری خاموشی است که بی صدا به سراغ فرد می‌آید و زندگی او را دچار مشکل می‌کند.

نجفی با اشاره به اينكه کلیه يكی از مهم‌ترين اعضای بدن است و بايد از آن به خوبی مراقبت شود، گفت: اين عضو حيات بخش، با وزنی معادل ۱۲۰ تا ۱۵۰ گرم است که از میلیون‌ها اجزای صاف کننده تشکیل شده و به "پالایشگاه بدن" معروف است.

 اين معاون آموزشی با بيان اينكه ميزان آب دريافتی در بدن به كاركرد درست كليه بستگی دارد، افزود: تنظیم دقیق آب و الکترولید‌ها توسط کلیه‌ها انجام می‌شود، هر روز مواد زائد بسیاری از بدن توسط این عضو دفع می‌شود؛ اين اتفاق ٦٠ بار  در بدن بازرسی می‌شود، اين عمل  آب و الکترولیت بدن را تنظیم می‌کند.

 نجفی در خصوص رشد كليه‌ها در بدن و عملکرد آن، بيان كرد: کلیه‌ها تا ٢٠ سالگی در بدن فرد رشد می‌کنند و پس از این سن عملکرد کلیه یک سی سی در دقیقه افت می‌کند؛ در اين زمان ممکن است اتفاق‌هایی در بدن فرد رخ دهد كه باعث افت سريع‌تر عملکرد كليه شود.

وی با بيان اينكه كليه يكی از قسمت‌های بدن است كه به سرعت عفونت می‌گيرد، خاطر نشان كرد: عفونت یکی از مواردی است که به کلیه‌های فرد آسیب جدی وارد می‌‌کند؛ درمان عفونت ادراری جزء اورژانس‌های ارولوژی محسوب می‌شود.

 اين معاون آموزشی با اشاره به اينكه کم آبی باعث افت زودهنگام عملکرد كليه می‌شود، گفت: اگر كليه‌ مشکل خونریزی داشته باشد واین عارضه در حدی باشد که خون زیادی از بدن فرد خارج شود، این اختلال شروع یک انفجار در بدن است که از آن به عنوان "نارسایی کلیه" یاد می‌شود.

نجفی با بيان اينكه خشکی و احساس خارش در پوست يكی از نشانه‌های ضعف در عملکرد کلیه‌ها است، عنوان كرد: کلیه‌های سالم علاوه بر تصفیه خون کارهای مهم دیگری برای بدن انجام می‌دهند؛ دفع مواد زائد و مایعات اضافی از بدن، ساخت گلبول‌های قرمز خونی، محکم نگه داشتن استخوان‌ها و کمک به حفظ مقدار کافی از مواد معدنی موجود در خون از عملکردهای حیاتی کلیه‌هاست.
شایع‌ترین علل از کار افتادن کلیه‌ها

نجفی در خصوص شایع‌ترين علت‌های از کار افتادن كليه، بيان كرد: امروزه شایع‌ترین علت از کار افتادن کلیه آسیب‌های کلیوی است؛  این آسیب  ناشی از برگشت ادرار از مثانه به کلیه و عفونت کلیه ناشی از این برگشت ادراری است.‌
عوامل بروز نارسایی کلیه

وی با بيان اينكه فشار خون و دیابت دو عامل مهم در نارسایی کلیه هستند، مطرح كرد: علایم نارسایی کلیه عبارتند از خارش، بی حالی، ضعف،  تهوع و کم خونی که می‌توان با رعایت نکاتی ساده از بروز این بیماری پیشگیری کرد.

اين معاون آموزشی با اشاره به اينكه بيماران كليوی بايد به نوع تغذيه خود اهميت زیادی دهند، اظهار کرد: در بیماران تغذیه بیماران کلیوی دو نكته اهمیت دارد؛ اول اینکه نمک زیاد مصرف نشود و ديگری مصرف  ۶ تا هشت ليوان آب در طول روز است.

نجفی یاد آور شد: به محض اینکه فرد در بدن خود علائم درد کلیه را احساس کرد، باید سریعا به پزشک مراجعه کند و تحت درمان قرار گیرد، این بیماری در مراحل اولیه  به سرعت بهبود می‌یابد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین