کد خبر: ۱۳۸۵۸۷
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۷
سایت 'الخلیج الجدید' اعلام کرد که دولت سعودی قصد دارد یک سقف متحرک بر روی خانه کعبه بنا کند؛ اقدامی که خشم و نگرانی بسیاری از مسلمانان را برانگیخته و آن را ضربه ای به هویت تاریخی این مکان مقدس دانسته اند.
ناطقان: الخلیج الجدید روز یکشنبه افزود: اداره امور حج سعودی خبر طرح احداث سقف برای پوشاندن صحن خانه کعبه را تایید کرده است.

'سالم عریجه' مسئول رسانه ای اداره حج سعودی گفت که ساخت این سقف متحرک بر روی خانه کعبه، به زودی آغاز خواهد شد.

کاربران شبکه های اجتماعی ویدئویی از ماکت این طرح را که در حال حاضر در مکه به نمایش درآمده است، منتشر کردند.

روزنامه انگلیسی 'ایندیپندنت' در اکتبر 2017 (مهر/ آبان 96) فاش کرده بود که سعودی ها درصدد ساخت یک سقف متحرک بر روی کعبه هستند.

البته انتشار این خبر، انتقادات و نگرانی های شدید مسلمانان را به همراه داشت، زیرا این اقدام باعث از بین رفتن ویژگی های تاریخی مقدس ترین مکان اسلامی خواهد شد.

مقامات سعودی می گویند طرح جدید موسوم به 'چتر کعبه' برای حفاظت از زائران در برابر نور خورشید اجرا می شود.
'عرفان العلوی' رئیس بنیاد تحقیقاتی میراث اسلامی در این باره گفت: برای چه باید میراث تاریخی مسلمانان را با چنین طرحی تخریب کنید، نیازی نیست روی کعبه با این سقف پوشانده شود.

العلوی ادامه داد: اقدامات بسیار مهم دیگری وجود دارد که مقامات سعودی می توانند به جای ساخت این سقف برای حفاظت از حجاج انجام دهند. به عنوان نمونه نزدیک ترین بیمارستان به مکه بیش از 5 مایل از این شهر فاصله دارد. چرا آل سعود بیمارستانی نزدیک مکه نمی سازد؟

وی تصریح کرد: سعودی ها کارنامه سیاهی در حفاظت از اماکن تاریخی دارند و بسیار بد با آن برخورد می کنند. آنها گمان می کنند که خلاقیت به خرج می دهند اما واقعیت آن است که بیشتر تخریب می کنند و از بین می برند.

بسیاری از مورخان جهان با انتقاد از عملکرد مقامات سعودی در مکه معتقدند که آن ها با احداث بی رویه هتل های مجلل، بازار و فروشگاه های بزرگ باعث تخریب نمادهای تاریخی شهر مقدس مکه شده اند .

منتقدان می گویند از آن جایی که مکه و مدینه در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت نشده است، ریاض برای مدرنیزه کردن اماکن مقدس آزاد است و ممکن است در این مسیر استانداردهای حفاظت را رعایت نکند.
منبع: ایرنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین