کد خبر: ۱۳۹۷۹۹
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۶:۰۰
معاون کل وزارت بهداشت گفت: در ایران واردات داروی چینی وجود ندارد و چنانچه مصرف این نوع دارو مشاهده شود، تخلف و قاچاق محسوب می‌شود. در صورت مشاهده چنین موردی، مردم می‌توانند به سامانه ۱۹۰ اعلام کنند تا با بیمارستان متخلف برخورد شود.
ناطقان: دکتر ایرج حریرچی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه با اشاره به گران بودن قیمت داروی بیماران  SMA، اظهار داشت: با والدین و خانواده‌های بیمارانی که مبتلا به SMA هستند، احساس همدردی می‌کنیم، اما گاهی مجبور به اتخاذ تصمیمات سخت هستیم.

وی با تاکید بر اینکه برخی شرکت‌های دارویی با هدف کسب سود و جریحه دار کردن عواطف مردم، اقدام به تبلیغ و ارائه داروهای بسیار گران قیمتی می‌کنند که تاثیر اندکی در درمان بیمار دارد، گفت: برخی مواقع دسترسی به داروها دچار نوسان می‌شود، اما این به معنای کمبود دارو در کشور نیست. داروهای خارجی به دلیل نوع بسته بندی، تبلیغات گسترده و قضاوت و باور مردم، طرفدار بیشتری دارند، اما این موضوع، به این معنی نیست که کیفیت داروهای داخلی پایین است. در این زمینه داروهای تولید داخل که مورد تایید وزارت بهداشت است، کیفیت قابل قبولی دارند.

حریرچی عنوان کرد: درمورد داروها باید با معیارهای روز دنیا حرکت کنیم. در مورد پوشش داروهای بیماران، براساس توانایی های کشور تصمیم گیری خواهد شد. البته زمانی که مساله سلامت مردم درمیان باشد، برای تامین دارو و تجهیزات مورد نیاز کوتاهی و مسامحه نمی کنیم.

معاون کل وزارت بهداشت در بخش دیگری از این نشست پیرامون راهنماهای بالینی، بیان داشت: راهنماهای بالینی درخصوص بیماری  فشار خون یا هر عامل دیگری، در هر کشور، براساس معیارهای همان کشور تعیین می شود. در کشور ما، راهنماهای بالینی خصوصا در مورد فشار خون و قند خون، براساس بالاترین معیارهایی علمی روز دنیا که مورد توافق سازمان جهانی بهداشت است، بررسی می‌شوند.

وی  در خصوص بیماران تالاسمی عنوان کرد: بعضی از بیماران تالاسمی معتقد هستند که داروهای خارجی بهتر است و علاقه دارند داروی تزریقی خارجی مصرف کنند، درحالی که همان داروی تزریقی در داخل کشور هم تولید می‌شود، ضمن اینکه در تمام دنیا، بیماران تالاسمی به سمت مصرف داروی خوراکی پیش می‌روند.

ایران؛ موفق ترین کشور  در کنترل و پیشگیری از بیماری تالاسمی


سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه مرگ و میر در بیماران تالاسمی در کشورهای اروپایی بیشتر از افراد معمولی است، تاکید کرد: ایران در روند کنترل و پیشگیری از بیماری تالاسمی، جزو موفق ترین کشورها است. البته این موفقیت با سرمایه گذاری عظیم و همچنین همکاری مسئولین مذهبی و فرهنگی که در  ترویج  برای انجام آزمایشات ژنتیک، کاهش  ازدواج‌های فامیلی و سقط جنین‌های ناهنجار، در میان اقوام ایرانی نقش داشتند، میسر شد.

سخنگوی وزارت بهداشت در این نشست خبری درخصوص استفاده یا عدم استفاده از داروهای چینی در بیمارستانهای کشور بیان داشت: در ایران‌ هیچگونه واردات داروی چینی نداریم و در هیچ یک از بیمارستانها داروی چینی استقاده نمی‌شود. اگرچه برخی از کشورها داروی چینی وارد می‌کنند، اما در ایران واردات داروی چینی وجود ندارد و چنانچه مصرف این نوع دارو مشاهده شود، تخلف و قاچاق محسوب می‌شود. در صورت مشاهده چنین موردی، مردم می‌توانند به سامانه 190 اعلام کنند تا با بیمارستان متخلف برخورد شود.

در حال حاضر ما توانسته ایم مولکول دارویی را تولید کنیم

حریرچی گفت: اگرچه تولید داروی اصلی در انحصار چند کشور بوده و ما چند دهه است که فرمولاسیون آن را انجام می‌دادیم، اما در حال حاضر ما توانسته ایم مولکول دارویی را تولید کنیم.

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه به یک سال از دست رفته از عمر زندگی سالم، DALY می‌گویند، افزود: مجموع دالی‌های یک جامعه را نیز بار بیماری‌ها می‌نامند.

حریرچی با اشاره به اینکه در گذشته عنوان می‌شد که بیماری سرطان و بیماریهای قلبی و عروقی، بار بیماری دارند، اما در حال حاضر، سرطان در رده ششم بار بیماری بوده و اعتیاد و بیماری‌های روان در رده دوم بار بیماریها قرار دارند، افزود: بیماریی مانند کمر درد، به دلیل اینکه در سال‌های مختلف به تناوب در جامعه مشاهده شده است، جزو بار بیماری‌های رده بالا قرار دارد.

سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه با بیان اینکه فاصله ای را که جامعه کنونی هر کشور با امید به زندگی سالم دارد، بار بیماریها یا مجموع سال‌های از دست رفته عمر می‌نامند، افزود: به مواردی از یک بیماری که در گذشته وجود داشته و همچنان نیز رواج دارد، شیوع بیماری می‌گویند.

حریرچی با اشاره به اینکه ابتلا جدید به یک بیماری را بروز بیماری‌ها می‌نامند. در ایران، از هر 100 هزار زن، 34 مورد جدید در سال، به سرطان پستان دچار می‌شوند ‌که این مورد، نمونه ای از بروز بیماری است، افزود: برای بدست آوردن میزان یک سال عمر، از نیم برابر تا 3 برابر سرانه یک کشور را می‌توان هزینه کرد. معمولا کشورها رقم یک را در این زمینه در نظر می‌گیرند.

وی با بیان اینکه برای تولید یک دارو، ابتدا، مولکول دارو تولید شده و سپس به مرحله فرمولاسیون می‌رود و بعد از مراحل مختلف، به بازار وارد شده و تا همین مرحله، یک میلیارد دلار هزینه می‌شود، افزود: ما تاکنون، دارویی که تمام مراحل داروی شیمیایی را از ابتدا تا انتها طی کرده و به عنوان یک داروی مقبول جهانی باشد، نداشته ایم.

حریرچی خاطرنشان کرد: اگرچه تولید داروی اصلی در انحصار چند کشور بوده و ما چند دهه است که فرمولاسیون آن را انجام می‌دادیم، اما در حال حاضر ما توانسته ایم مولکول دارویی را تولید کنیم.

منبع: تسنیم
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین