کد خبر: ۱۴۰۸۰۸
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۰
سخنگوی وزارت بهداشت درباره برخی اظهار نگرانی‌ها مبنی بر کمبود برخی اقلام دارویی به دلیل نرخ ارز و خروج آمریکا از برجام، ضمن رد این موضوع و با اشاره به دستور وزیر بهداشت برای تشدید بازرسی‌ها در حوزه دارو و تجهیزات، گفت: تعدادی اندک می‌خواهند از شرایط سخت احتمالی، سوء استفاده کرده و از آب گل آلود ماهی بگیرند، اما قطعا با آنها برخورد قانونی می‌کنیم.
ناطقان: دکتر ایرج حریرچی - معاون کل وزارت بهداشت در نشستی خبری در پاسخ به سوالی درباره اظهاراتی مبنی بر کمبود برخی اقلام دارویی و یا عدم تامین مواد اولیه برای کارخانه‌های تولید دارو به دلیل نرخ ارز و بحث خروج آمریکا از برجام گفت:‌ اولا ترامپ شش روز پیش تصمیمش را در خصوص خروج از برجام اعلام کرد و این تصمیم سه ماه دیگر اجرا می‌شود. حال برخی می‌خواهند از این وضعیت سوء استفاده کنند. باید توجه کنند که ما جلسات متعدد را در این حوزه برگزار کرده‌ایم و رییس سازمان غذا و دارو هم هر روز با بانک مرکزی و وزارت بهداشت جلسه دارد. در این شش روزه نه اقدامی برای واردات مواد اولیه انجام داده‌ایم و نه اتفاق جدیدی افتاده است. خوشبختانه اکثر واردکنندگان و تولیدکنندگان دارو با ما به توافق رسیده‌اند.

وی تاکید کرد:‌ البته در موارد جزیی می‌بینیم چه صحبت‌هایی مبنی بر کمبود اقلام دارویی و یا تجهیزات پزشکی با استدلال‌های کاملا نادرست مطرح می‌شود. نمی‌شود که با ارز ۴۲۰۰ تومانی جنسی را وارد کرد و بعد بخواهیم با قمیت بالاتر آن را بفروشیم. بنابراین در برخی موارد اعلام می‌شود ما باید دارو را جایگزین کنیم و آن را به قمیت جدید بفروشیم. کسی که با دلار مشخصی جنسی را آورده نمی‌تواند آن را با قمیت جدید به فروشد. این درحالی است که در ژاپن بعد از بروز سونامی فروشندگان قمیت‌هایشان را کاهش دادند. در کشور ما که اتفاقی رخ نداده است.  

دستور وزیر بهداشت برای تشدید بازرسی‌های دارویی

وی تاکید کرد:‌ در گزارش‌هایی که نهاد ریاست جمهوری و دستگاه‌های نظارتی ارائه دادند اعلام شد که بخش دارو جزو بخش‌های قابل قبول بوده است. البته طبق گزارش‌ها اختلالاتی در زمینه مکمل‌ها وجود داشته، اما در دارو اختلالی دیده نشده  است. وزیر بهداشت نیز دستور تشدید بازرسی‌ها را داده است.

وی با بیان اینکه مشکلی نباید دردارو و تجهیزات پزشکی رخ دهد،  گفت:‌تعدادی اندک می‌خواهند از شرایط سخت احتمالی، سوء استفاده کنند و می‌خواهند از آب گل آلود  ماهی بگیرند، اما قطعا با آنها برخورد قانونی می‌کنیم. باید توجه کنیم کسانی که در شرایط سخت در کنار مردم‌شان نمی‌ایستند، بعدها دچار مشکل خواهند شد و ما در خریدهای بعدی‌مان از آنها، تجدید نظر جدی می‌کنیم.

حریرچی در پاسخ به سوالی درباره  وضعیت داروهای OTC گفت: قرار بود این داروها برای افراد غیر بیمار خاص و غیر کودک از تحت پوشش بیمه خارج شود که این موضوع در شورای عالی بیمه تصویب شد، اما هنوز برای عملیاتی شدن به طور نهایی تصویب نشده است.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره رعایت قیمت پشت جلد داروها گفت:‌ درخواست ما از انجمن داروسازان این است که روی این موضوع نظارت کنند تا تخلفات جزیی هم رخ ندهد. یکی از مکانیسم‌هایمان نظارت مردم است. بنابراین حتما قیمت پشت جلد داروها را نگاه کنند و در صورت تخلف به سامانه ۱۹۰ اطلاع دهند.

ارتباط اضافه وزن با بروز ۱۳ سرطان شایع

حریرچی در ادامه صحبت‌هایش با بیان اینکه طی ۴۰ سال گذشته در کل دنیا اضافه وزن و چاقی سه برابر افزایش یافته است، گفت: به طوری که از ۴.۹ میلیارد نفر افراد بالای ۱۸ سال در دنیا ۲ میلیارد نفرشان دچار اضافه وزن و چاقی هستند. همچنین در ۴۰ سال قبل یک درصد کودکان چاق بودند، اما اکنون شش درصد دختران و هشت درصد پسران دچار چاقی و اضافه وزن هستند.

وی با بیان اینک چاقی منجر به افزایش مرگ و میر و ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی، ‌ سرطان و فشار خون و ... می‌شود، گفت: باید توجه کرد که اضافه وزن با بروز ۱۳ سرطان شایع از جمله مری، معده، سینه و... و. ارتباط مستقیم دارد.

حریرچی با بیان اینکه ۵۵ درصد سرطان‌های زنان و ۲۴ درصد سرطان‌های مردان به طور مستقیم به چاقی و اضافه وزن ارتباط دارند، گفت: اگر فقط سرطان‌های زیر ۶۵ سال را بررسی کنیم می‌بینیم که در کل جمعیت زن و مرد ۵۰ درصد از سرطان‌ها با چاقی و اضافه وزن ارتباط دارند و هر چقدر هم افراد در سنین جوان‌تر دچار اضافه وزن وچاقی شوند، احتمال ابتلا به سرطان بیشتر می‌شود. بنابراین باید در این زمینه اقدامات وسیعی در سطح خانوارها و مردم از طریق کاهش مواد غذایی چرب، شیرین و افزایش فعالیت‌های ورزش انجام داد.

وی در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به انجام قسمتی یا تمام اقدامات تشخیصی و درمانی توسط افراد غیر پزشک گفت: به طور شفاف اعلام می‌کنم انجام اقدامات تشخیصی و درمانی توسط افراد به غیر از پزشک اصلی چه در مطب و چه در بیمارستان وچه در اتاق عمل تخلف واضح اخلاقی، علمی و قانونی است و این تخلف  هم متوجه پزشک،  هم افرادی که کار را انجام می‌دهند و هم مدیران و مسولین فنی آن واحد اجرایی است. در عین حال این موضوع زمانی بدتر می‌شود که دستیاران تخصصی و فوق تخصصی در مراکز خصوصی این اقدام را انجام دهند.

بیشترین هزینه‌های کمرشکن سلامت در گروه‌های درآمدی بالا
وی در ادمه صحبت‌هاییش با ا شاره به هزینه‌های کمرشکن سلامت گفت: کاهش هزینه کمرشکن سلامت موضوع مهمی است که به دقت آن را رصد و پیگیری می‌کنیم. باید توجه کرد  که در کشور ما بالاترین درصد هزینه‌های کمرشکن در گروه با درآمد بالا است؛ زیرا این افراد در معرض تقاضای القایی هستند و اقدامات درمانی را انجام می‌دهند که با درآمدشان نمی‌خواند. بر این اساس ۱۶ میلیون نفر با درآمد بالا که ۲۰ درصد جامعه را تشکیل می‌دهند، ۴۵.۵ درصد از هزینه‌های کمرشکن سلامت را به خود اختصاص می‌دهند. باید توجه کرد که اگر کسی ۴۰ درصد هزینه‌هایش را به سلامت اختصاص دهد، دچار هزینه‌های کمرشکن شده است. یعنی فرد از هزینه‌های ضروری دیگرش می‌زند و آن را در حوزه سلامت خرج می‌کند. این آمار نشان می‌دهد که اولا سیاست‌های حمایت از فقرا نتیجه داده و در عین حال اقشار ثروتمند هم در حوزه سلامت انتخاب‌های درستی ندارند.

مراقب اضافه وزن در ماه رمضان باشید
حریرچی در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به نزدیکی ماه مبارک رمضان گفت: یکی از موضوعاتی که در این ماه مطرح می‌شود عادت نادرست غذایی در این ماه است؛  به طوری که می‌بینیم درصدی از افراد جامعه ما در ماه رمضان چاق می‌شوند، اما باید دراین ماه وعده افطاری و سحری را طوری تنظیم کنیم که مقداری مناسبی از غذا را دریافت کنیم. همچنین ترکیب غذاها باید درست باشد و پرخوری هم نکنیم. بنابر این می‌توان از این ماه علاوه بر استفاده معنوی، در راستای کاهش اضافه وزن و چاقی هم استفاده کرد.

وضعیت تخلفات تعرفه‌ای
وی در پاسخ به سوال دیگری درباره تخلف تعرفه‌ای گفت: طبق رصدی که داشته‌ایم در بیمارستان‌ها و در حوزه خدمات بستری، میزان تخلفات جزیی و کم مقدار است که البته با همین مقدار هم به طور قانونی برخورد می‌کنیم و در عین حال باید توجه کرد که در مطب‌ها و درمانگاه‌ها به دلیل کمبود نیرو، بازرسی‌هایمان گسترده نیست. اما طبق بررسی‌های ما در اکثر مراکز درمانی شهرستان‌ها، تعرفه‌ها رعایت می‌شوند، البته مشکلاتی در این زمینه در تهران و برخی کلان‌شهرها و چند مورد کمشمار هم در شهرستان‌ها گزارش‌ شده که با آنها برخورد می‌کنیم. مردم هم می‌توانند در صورت مشاهده این تخلفات آن را به سامانه ۱۹۰ اطلاع‌ دهند. نظارت‌های ما هم همچنان ادامه دارد و نظام پزشکی و سازمان تعزیرات هم در این مورد نظارت  می‌کند و اگر تخلفی برای ما محرز شود آن را به سازمان تعزیرات حکومتی ارجاع می‌دهیم تا احکامش صادر شود.

دختران شین‌آبادی درمان به خارج از کشور می‌روند؟
وی در پاسخ به سوالی در مورد اظهار نظرهایی مبنی بر اعزام دختران شین آبادی به آمریکا برای ادامه درمان گفت: ما برای درمان این دانش آموزان یکی از بهترین بیمارستان‌ها را مامور کرده‌ایم. خدمات  به صورت رایگان به آنها ارائه می‌شود و در عین حال پزشک فوق تخصصی هم اقدامات درمانی‌شان را دنبال می‌کند. باید توجه کرد که اعزام بیمار به خارج باید در شورای عالی پزشکی تصمیم گیری شود و تا کنون این پرونده در این شورا مطرح نشده است. بنابراین اکنون این دختران توسط پزشک فوق تخصص اقدامات پزشکی‌شان انجام می‌شود.

فعالیت هنرمندان در شبکه‌های اجتماعی برای کمک به بیماران
حریرچی در پاسخ به سوالی در مورد شماره‌حساب‌هایی که توسط خیرین و هنرمندان و افراد شاخص در شبکه‌های اجتماعی و غیره برای کمک به بیماران ارائه می‌شود، گفت: اکثر افرادی که در حوزه سلامت به عنوان خیر فعالیت می‌کنند، به صورت نهادینه موسسه خیره‌ای را ثبت می‌کنند و شماره حساب قانونی را که اعلام می‌کنند را نیز توسط وزارت بهداشت و وزارت اقتصاد و دارایی نظارت می‌شود؛  چراکه این حساب‌ها شامل معافیت مالیاتی هستند و باید نظارت دقیقی رویشان وجود داشته باشد.

وی افزود: بعضا در مواردی هم دیده می‌شود که برخی افرادی که محبوبیت نسبی در جامعه دارند، اعم از هنرمند، ورزشکار و غیره  در راستای کمک به بیماران اقداماتی را انجام می‌دهند که در اکثر مواقع اقدامات‌شان درست و در جهت منافع بیماران است. اما موارد کمی در سطوح جزیی از سوء استفاده در این زمینه دیده‌ایم. یعنی فردی پولی را جمع آوری کرده و مشخص نشده است که این پول را چگونه هزینه کرده است. این موضوع از طریق مراجع قانونی پیگیری می‌شود. البته این موضوع مربوط به ا فراد خیلی معروف نبوده است. باید توجه کرد این اشکال اگرچه جزیی است، اما مانند یک لکه سیاه در لباس سفید است و اعتماد عمومی را خدشه‌دار می‌کند و در عین حال افرادی هم با نیتی کاملا خیر در راستای کمک به بیماران اقدام می‌کنند، اما درباره نحوه هزینهکرد این موضوع دچار مشکل می‌شوند و مثلا کار غیرضروری را انجام می‌دهند. بنابراین توصیه می‌کنیم کسانی که می‌خواهند کار خیر انجام دهند از طریق معاونت اجتماعی اقدام کنند و ما کارشان را با اسم خودشان پیگیری می‌کنیم.

رفع کمبود آمپول ایمنوگلوبولین
حریرچی درباره نایاب شدن آمپول ایمنوگلوبولین گفت: از آنجایی که این آمپول را یک شرکت وارد می‌کرد و مقداری در انتقال ارز دچار مشکل شد، مشکلاتی درباره آمپول رخ داد، اما به این مشکلات رسیدگی شد و در حال حاضر مشکلی در این زمینه وجود ندارد. در عین حال به نظر می‌رسد افرادی که دلسوزند نباید این افکار را از طریق رسانه اعلام کنند، بلکه این مشکل را با ما در میان بگذارند تا آن را حل کنیم. باید توجه کرد که سالانه ۱.۵ میلیون مورد زایمان در کشور انجام می‌شود و با انتشار چنین اخباری اضطراب برای این خانواده‌ها ایجاد خواهد شد.

وی در پاسخ به سوالی درباره فعالیت وزارت بهداشت در تلگرام گفت:‌ ما تابع قوانینی هستیم که در مجموعه دولت ابلاغ می‌شود و در حال حاضر وزارت بهداشت در تمام کانال‌های ایرانی فعال است و به مقتضی زمان و از طریق دستورات دولت اقدام خواهیم کرد.

معضل کارِ کودکانِ کار 
حریرچی در پاسخ به سوال دیگری درباره پذیرش کودکان کار در بیمارستان‌ها و ارائه خدمت رایگان به آنها گفت:‌ در این زمینه راه‌ اصلی حل خود معضل است. کودکان زیر ۱۵ سال به هیچ وجه نباید کار کنند و نوجوانان ۱۵ تا ۱۸ ساله نیز نباید در مشاغل سخت و زیان‌آور اشتغال داشته باشند. راه‌حل این معضل اقدامات سیستمی در این زمینه است. د رعین حال باید توجه کرد که کودکان کار در کشور شامل سه گروه هستند. تعداد کمی از آنها کودکان ایرانی هستند، تعدادی هم از کشورهای همسایه به ایران آمده‌اند و مجوز اقامت دارند و تعدادی هم به صورت غیرقانونی وارد کشور شده‌ و به کار گرفته شده‌اند. بر این اساس کودکان ایرانی کار را از طریق معرفی کمیته امداد تحت پوشش بیمه می‌بریم و به آنها خدمات بیمه‌ای ارائه می‌کنیم. گروههایی هم که اقامت قانونی در کشور دارند، می‌توانند از خدمات بیمه‌ای استفاده کنند،  حتی اگر فرانشیز ۵ تا ۱۰ درصدی را نداشتند مددکاری بیمارستان به آنها کمک می‌کند، اما در مورد افراد خارج از این دو گروه یک سری ملاحظات سیاسی و امنیتی وجود دارد. در عین حال به دلیل محدودیت منابع ابتدا باید مردم ایران را تحت پوشش قرار دهیم.

منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین