کد خبر: ۱۴۱۱۲۰
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۸
سخنگوی هیات رییسه مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه بیانیه منتشر شده در خصوص برجام، بیانیه مجلس خبرگان نبوده است، عنوان کرد: این بیانیه‌ رییس مجلس خبرگان به عنوان یک فقیه است.
ناطقان:  آیت‌الله احمد خاتمی در دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری در قم،  در خصوص بیانیه منتشر شده در مورد برجام  اظهار کرد: این بیانیه رییس مجلس خبرگان رهبری است نه بیانیه مجلس خبرگان و نه حتی بیانیه هیات رییسه مجلس خبرگان؛ بیانیه با سربرگ رییس مجلس ثبت شده است و ذیل آن نیز امضای آیت‌الله احمد جنتی قرار دارد، بنابراین اینکه در رسانه‌ها چنین منعکس شد این بیانیه مجلس خبرگان رهبری است انعکاس درستی نیست.

 خاتمی افزود: ابتدا به دلیل تعجیلی که صورت گرفت در سایت خبرگان به اشتباه بیانیه مجلس خبرگان رهبری عنوان شد ولی بلافاصله اصلاح شد. در این بیانیه یک کلمه هم در مورد مجلس خبرگان رهبری نیامده است و رییس مجلس به عنوان یک فقیه صاحب نظر این بیانیه را صادر کرده است. انتظار می‌رفت کسانی که می‌خواستند نقد و اظهارنظر در این خصوص کنند در نظر می‌گرفتند که این بیانیه رییس مجلس خبرگان است. احساس می‌کنم عده‌ای به بهانه این بیانیه قصد تخریب مجلس خبرگان و نماز جمعه را داشتند که این کار درستی نیست.

سخنگوی هیات رییسه مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: نکته دیگر در این خصوص این است که طبق قانون اساسی کشور، همه افراد حق اظهارنظر در مورد مسائل اجتماعی و سیاسی را دارند. رییس مجلس خبرگان نیز مانند دیگران حق اظهارنظر دارد و اینکه گفته می‌شود که مجلس خبرگان در دیپلماسی خارجی دخالت کرده است اشتباه است. رییس مجلس خبرگان تنها نظر خودش را گفته است و دخالتی صورت نگرفته است. دخالت زمانی است که با اعمال قدرت بخواهند نظری را تغییر دهند. آنچه که در این بیانیه مطرح است توصیه است و توصیه را نمی‌توان دخالت به حساب آورد.

وی ادامه داد: قلم فرسایی شده است که وظیفه مجلس خبرگان رهبری، انتخاب و مراقبت از اعمال رهبری است و حق اظهارنظر در موضوعات سیاسی را ندارد. این موضوع اشتباه است و خبرگان هم به عنوان یک شخصیت حقوقی حق اظهارنظر دارند.

عضو مجلس خبرگان رهبری عنوان کرد: اگر روزی مجلس خبرگان رهبری نیز به این نتیجه برسد که در موضعی اظهارنظر کند این حق مجلس خبرگان رهبری است و تمام اعضای مجلس حق اظهارنظر دارند.

وی افزود: آیت‌الله جنتی سمت‌های دیگری نیز مانند دبیر شورای نگهبان دارد و استفاده از عنوان رییس مجلس خبرگان در این بیانیه بدین معنی نیست که این نظر مجلس خبرگان است. موافقت و مخالفت مجلس خبرگان نیز با موضوع برجام در صحن عمومی مطرح نشده است.

 خاتمی تصریح کرد: موافقان برجام نیز اعتقاد دارند که آمریکا بدعهدی کرده است و طرف‌های اروپایی نیز قابل اعتماد نیستند، همه نیز این موضوع را می‌دانند و رهبری نیز به این مساله تاکید کرده است و البته مهلت داده‌اند که طرف‌های اروپایی تضمین بدهند.

وی گفت: در این بیانیه آیت‌الله جنتی گفته است که چرا تضمین‌های کافی از طرف آمریکایی گرفته نشده است که رییس‌جمهور بعدی آمریکا مجبور به پایبندی به آن باشد و کلمه عذرخواهی نیز برای این مساله مطرح شده است.

سخنگوی هیات رییسه مجلس خبرگان بیان کرد: آیت‌الله جنتی به بنده تاکید کردند که من از جانب ایشان این موضوع را مطرح کنم که از زحمات طاقت‌فرسای مذاکره‌کنندگان تجلیل می‌کنند؛ در نتیجه آن بیانیه و این پیام به ایشان بدین معنی است که مذاکره‌کنندگان می‌خواستند تضمین بگیرند ولی نتوانستند.

وی خاطرنشان کرد: نکته دیگری که انتظار دارم رعایت شود این است که دو طرف از مقام معظم رهبری خرج نکنند، این حرف پنهانی نیست که مجموع فرمایشات رهبری در خصوص برجام شامل تایید، گله و تذکر است و اینکه گزینشی با این فرمایشات برخورد شود درست نیست؛ در مسائل سیاسی باید حرف و استدلال خودمان را بیان کنیم.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: در این دو سه روز دو طرف صریح حرف‌های خودشان را زده‌اند. آیت‌الله جنتی به صورت شفاف موضع خود را اعلام کردند و دیگران نیز نقدهایی را وارد کردند؛ در این نقدها دو گونه نقد در این موضوع وجود داشت؛ یک گونه نقدهای توهین‌آمیز و اهانت‌بار بود که اینگونه نقدها در شان فرهیختگان نبود و نباید شخصیت آیت‌الله جنتی و مجلس خبرگان تخریب شود، در جایی که استدلال وجود دارد توهین جایز نیست.

وی افزود: نوع دوم نقدها، نقدهای سازنده و استدلالی بود که بنده به عنوان عضو هیات رییسه مجلس خبرگان از این نقدها تشکر می‌کنم؛ نقد باید منصفانه، با استدلال و مودبانه باشد.

خاتمی گفت: از اصحاب رسانه نیز تقاضا دارم عدالت رسانه‌ای را رعایت کنند و تمام حرف‌ را پوشش دهند، چه حرف‌هایی که با سلیقه رسانه هماهنگ است و چه حرف‌هایی با سلیقه آنها هماهنگ نیست؛ رسانه‌ها باید تمام حرف‌ها را منعکس کنند و بگذارند دیگران تحلیل کنند و اگر تحلیلی نیز دارند پس از آوردن کل متن خبر باشد.

وی عنوان کرد: حال که همه حرف‌ها زده شده است باید به احترام ماه مبارک رمضان بگو و مگوها کنار گذاشته شود و با دلی بدون کینه وارد ضیافت خدا شویم؛ به تک تک مردم اطمینان می‌دهم که کشور سامان دارد و بزرگی به نام مقام معظم رهبری در راس کشور است، همچنین مسئولان سه قوه نیز بارها ابراز کرده‌اند که همراه با ولایت هستند و نیت‌شان همراهی است؛ مطمئن باشید در این مساله کلیدی، کشور با عقل جمعی پیش می‌رود.

سخنگوی هیات رییسه مجلس خبرگان اظهار کرد: این به مصلحت نظام است که در مسائل مهم کشوری از جمله برجام، فضای نقد باز باشد و اجازه دهیم فقیهی مانند آیت‌الله جنتی اظهارنظر کند و اگر نقدی بر این صحبت‌ها وارد است گفته شود؛ خفقان سیاسی به مصلحت کشور نیست و تمام سلایق در کشور باید نقد و اظهارنظر داشته باشند.

احمد خاتمی در ادامه بیان کرد: هفتادمین سال اشغال فلسطین که بحق روز نکبت نام گرفته است با انتقال سفارت آمریکا به قدس شریف همزمان شده است.

وی افزود: اقدام تحریک ‌برانگیز رییس‌جمهور آمریکا در به رسمیت شناختن قدس شریف به عنوان مرکز رژیم صهیونیستی نشانگر یک فتنه جدید و کینه دشمنان نسبت به اسلام و مسلمین و همچنین تضییع حقوق مردم فلسطین است.

سخنگوی هیات رییسه مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: در دو سه روز گذشته مردم فلسطین در اعتراض به این اتفاق به پا خواستند و ده‌ها نفر کشته و بیش از دو هزار نفر مجروح شدند؛ ما مجموع این جنایات را محکوم می‌کنیم، هر گامی که اشغالگران در این عرصه بر می‌دارند یک گام به نابودی خود نزدیک می‌شوند.

وی ادامه داد: به مردم عراق نیز بابت برگزاری اصل انتخابات تبریک می‌گویم و نفس این مردم‌سالاری جای تبریک دارد؛ مردمی که چند دهه زیر سلطه صدام خبیث و مدتی هم گرفتار داعش بودند پای صندوق‌های رای رفتند و سرنوشت خود را رقم زدند؛ امیدواریم که مردم عراق با سازندگی کشورشان بتوانند این مردم‌سالاری را تقویت و تحکیم ببخشند.

 خاتمی اظهار کرد: موضوع دیگری که جای تبریک دارد پیروزی جریان مقاومت در لبنان علیرغم تلاش‌های رژیم صهیونیستی، عربستان و آمریکا بود، جریان مقاومت که حزب‌الله بخشی از این مقاومت است پیروز شد و این پیروزی را به مردم لبنان، رهبر مجاهد آن سیدحسن نصرالله، رییس‌جمهور و رییس مجلس لبنان تبریک می‌گوییم.

وی در خصوص جلسات مجلس خبرگان نیز گفت: از نیمه فروردین 97 تاکنون کمیسیون‌های هیات اندیشه‌ورز هفت جلسه را تشکیل داده‌اند؛ هیات اندیشه‌ورز دو جلسه با هدف تدوین آیین‌نامه اجرایی و تعیین کارگروه‌ها و موضوعات تشکیل دادند؛ همچنین کمیسیون سیاسی و اجتماعی نیز چهار جلسه با حضور مسئولان و کارشناسان برگزار کردند. کمیسیون آیین‌نامه نیز برای بررسی طرح‌های ارجاعی از اجلاس عمومی اسفند ماه تشکیل جلسه دادند.

عضو مجلس خبرگان رهبری عنوان کرد: اینگونه نیست که مجلس خبرگان رهبری تنها سالی دو جلسه داشته باشد، اجلاس رسمی سالی دو بار برگزار می‌شود ولی کمیسیون‌ها همواره جلسات خود را برگزار می‌کنند.

منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین