کد خبر: ۱۴۱۲۰۳
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۳
کمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران در مصاحبه اختصاصی با شبکه تلویزیونی فرانس 24 ضمن اشاره به اهمیت حفظ استقلال وشان کشورهای اروپایی درقبال تصمیم دونالد ترامپ درخروج ازتوافق هسته ای گفت:ایران و کشورهای اروپایی منافع مشترکی دارند.
ناطقان: فرانس24 دراین مصاحبه از رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ایران، درباره تاثیرات خروج آمریکا از توافق هسته ای 1+5 با ایران و تلاش طرف اروپایی در این زمینه سوال کرد.

خرازی گفت:همگان به دنبال ماحصل نشست روزدوشنبه وزیر خارجه ایران با وزرای خارجه (سه کشور اروپایی فرانسه، انگلیس و آلمان) و خانم موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هستند، اگر آنها (طرف اروپایی) تصمیم به دادن یک تضمین استوار برای نجات توافق هسته ای بکنند، این موضوع برای همه در ایران قابل قبول خواهد بود.

فرانس24 از رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ایران پرسید که تحریم ها با توافق تسهیل شدند، اما آمریکا حال وعده تحریم های سخت تری داده است فکر می کنید (این موضوع) چه تاثیری بر اقتصاد ایران داشته باشد.

خرازی اظهار داشت: قطعا برخی تاثیر ها بر اقتصاد ایران خواهد داشت، اما اینجا مساله شان و استقلال کشورهای اروپایی مطرح است، معتقدم آنچه که بیش از نفع ایران از تصمیم اروپایی ها مطرح است، مساله حفظ استقلال اروپایی ها در قبال تصمیم ترامپ است.

وی افزود: همچنین منافع مشترکی بین ایران و کشورهای اروپایی وجود دارد.

به گزارش ایرنا، وزیر پیشین امور خارجه ایران که برای شرکت در همایش «رهبران برای صلح» به پاریس پایتخت فرانسه سفر کرده ، روز گذشته ( سه شنبه)به همراه جمعی از شخصیت های سطح اول سیاسی جهان همچنین در جلسه پرسش و پاسخ دانشجویان انستیتوی علوم سیاسی فرانسه که در محل کاخ وزارت خارجه این کشور برگزار شد، شرکت کرد.

خرازی در آن جلسه بااشاره به خروج آمریکا از توافق هسته ای با ایران، یونسکو و قرارداد آب و هوایی پاریس این اقدامات را نشانه پیگیری سیاست های مبتنی بر یکجانبه گرایی از سوی دولت حاکم بر ایالات متحده عنوان کرد.

وی گفت: کشورهای جهان باید برای نجات چندجانبه گرایی در نظام بین الملل اقدام عملی کنند.

رئیس جمهوری آمریکا سه شنبه هجدهم اردیبهشت ماه جاری با تکرار ادعاهای بی اساس علیه ایران، رسما خروج آمریکا از برجام را اعلام کرد.

دقایقی پس از اقدام پیمان شکنانه ترامپ، حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران با تعیین 'ضرب الاجل چند هفته ای' برای انگلیس، فرانسه و آلمان و نیز روسیه و چین، گفت: در این شرایط ما باید منتظر باشیم که کشورهای بزرگ جهانی نسبت به این توافق چگونه عمل خواهند کرد. 'اگر اهداف ایران را سایر طرف ها تامین کنند، برجام برجا خواهد ماند.'

در پی سخنان رئیس جمهوری، محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران سفر دوره ای خود را به کشورهای چین، روسیه و بلژیک آغاز کرد. وی دیروز در بلژیک با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزیر خارجه کشورهای انگلیس، آلمان و فرانسه دیدار کرد.

وزیر امور خارجه در این گفت وگوها بر لزوم فرصت دادن به دیپلماسی در زمانی فشرده برای تضمین بهره مندی مردم ایران از برجام تاکید کرد.

چهار وزیر خارجه اروپایی نیز با حمایت از موجودیت برجام، از برنامه ریزی کشورهای اروپایی برای بررسی راه های حفظ برجام و بهره مندی ایران از منافع آن خبر دادند
منبع: ایرنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین