کد خبر: ۱۴۱۳۵۹
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۰
اندازه گیری فشارخون از سنین جوانی می‌تواند از عوارض احتمالی این مشکل در سنین بالاتر جلوگیری کند.
ناطقان: روز ۱۷ ماه می‌ هرسال به نام روز جهانی فشارخون (World Hypertension Day) نامیده می‌شود و هدف از مشخص کردن این روز، افزایش آگاهی، پیشگیری، تشخیص و کنترل فشارخون در افراد در رده‌های سنی مختلف است.


شعارامسال روزجهانی فشارخون، نمره هایت را بدان (Know your numbers)، منظور آگاهی از بیشینه و کمینه فشارخون است است.

هدف از این شعار، اهمیت دانستن فشارخون به وسیله افراد در رده‌های سنی مختلف به ویژه سالمندان، بیماران قلبی عروقی، زنان باردار و حتی کودکان است.

در این روز در کشور‌های مختلف دنیا، برنامه‌ها و کارگاه‌های مختلفی از سوی نهاد‌های پزشکی و وزارتخانه‌ها برای آشنایی مردم با اهمیت اندازه گیری فشارخون خود، انجام چک آپ‌های دوره ای، آشنایی با جدیدترین نرم افزار‌ها و وسایل اندازه گیری فشارخون، چگونگی جلوگیری از ابتلا به این بیماری، راه‌های درمان و مراقبت آموزش داده می‌شود.


فشاخون بالا یکی از خطرناکترین بیماری‌ها درعصر کنونی است که می‌تواند منجربه سکته قلبی، مغزی، نارسایی قلبی، آسیب به کلیه و چشم‌ها شود.

ابتلا به این بیماری ارتباط مشخصی با رژیم غذایی افراد دارد، مصرف بیش از اندازه نمک، کم تحرکی، مصرف مواد غذایی فرآوری شده و فست فودها، نوشابه‌های شیرین، استعمال مواد دخانی و نیز خشم و عصبانیت بیش از اندازه همگی می‌تواند فرد را درمعرض ابتلا به این بیماری قراردهد.


یکی از گروه‌های پرخطر که درمعرض فشارخون بالا قراردارند، بانوان باردار هستند که ابتلا به این وضعیت می‌تواند سبب سقط جنین و زایمان زودرس و حتی ابتلای مادربه بیماری‌های قلبی شود.

پژوهش‌ها همچنین نشان می‌دهند، افراد مبتلا به فشارخون بالا بیشتر درمعرض سکته مغزی و ابتلا به بیماری آلزایمر قراردارند.

برای اندازه گیری فشارخون انواع دستگاه‌ها وجود دارد و توصیه می‌شود افراد مبتلا به بیماری فشارخون بالا، دفترچه‌ای برای ثبت اندازه فشارخون داشته باشند، همچنین می‌توانند از قابلیت ذخیره سازی اطلاعات برروی دستگاه‌های دیجیتالی فشارخون استفاده کنند.


افزون بر فشارخون بالا، فشارخون پایین نیز می‌تواند خطر‌های جدی سلامت برای افراد داشته باشد و سبب ایست قلبی درآن‌ها شود به همین دلیل افراد مبتلا به فشارخون پایین  باید فشارخون خود را دائم کنترل و از روش‌های درمانی برای تثبیت آن استفاده کنند.


میزان فشارخون در صبح با شب فرق دارد، همچنین این میزان در دست چپ با دست راست تفاوت دارد، برای اندازه گیری فشارخون قبل ازآن باید فرد از آرامش برخوردار باشد، اندازه گیری فشارخون پس از استرس یا انجام ورزش یا بالا آمدن ازتعداد زیادی پله می‌تواند نتیجه متفاوتی دراختیار پزشک قراردهد، زیرا فشارخون بالا می‌رود.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین