کد خبر: ۱۴۱۴۷۷
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۴:۴۵
هر زنی بلافاصله پس از زایمان دو، سه کیلو وزن کم می‌کند که این شروع مسیری است که شما برای بازگشت به تناسب اندام در پیش دارید.
ناطقان: به عقیده متخصصان رویکرد کاهش وزن بعد از بارداری باید تدریجی باشد و رفتن به سوی رژیم‌های سخت غذایی به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

با در نظر گرفتن این رویکرد، در اینجا چند راهنمایی برای کمک به کاهش وزن بعد از بارداری معرفی شده است:

مایعات زیاد بنوشید: نوشیدن مقدار زیادی آب در طول روز سوخت و ساز بدن شما را افزایش می‌دهد. نوشیدن آب همچنین مانع پرخوری و ریزه خواری می‌شود. البته دلیل قطعی وجود ندارد که حتماً ۸ لیوان آب در روز بنوشید. بنابراین بهتر است به جای شمارش لیوان‌هایتان به رنگ ادرار خود توجه کنید. ادرار شما باید در طول روز بی رنگ و بدون بو باشد. هر وقت احساس کردید که ادرارتان تیره رنگ شده، یعنی باید بیشتر آب بنوشید.

فعالیت بدنی داشته باشید: اگرچه رژیم غذایی برای کاهش وزن مهم است، اما بخشی از فرایند کاهش وزن شما باید متمرکز بر فعالیت‌های بدنی منظم شامل ورزش‌های هوازی و تمرینات قدرتی برای سوزاندن کالری، حفظ عضلات و استخوان‌های قوی باشد. ورزش خواص فراتر از کاهش وزن دارد و از ابتلای شما به افسردگی بعد زایمان جلوگیری می‌کند، خواب شما را بهبود می‌بخشد و در از بین بردن استرس دوران مادری شما مهم است.

خوب بخوابید: اصلاً جای تعجب نیست مادری که تازه زایمان کرده تا یک ساله شدن نوزادش کمی کسر خواب داشته باشد اما اگر این وضعیت از کنترل خارج شده و کمبود خوابتان جدی شود، احتمالاً کاهش وزنتان نیز متوقف خواهد شد. به دلیل کم خوابی سطح هورمون کورتیزول در بدن مادر افزایش پیدا می‌کند و این وضعیت منجر به بر هم خوردن وضعیت سوخت و ساز بدن می‌شود. از آنجایی که مادران باید چند بار در طول شب بیدار شوند و به نوزاد سر بزنند یا به او شیر بدهند، خیلی نمی‌شود کمبود خواب و در نتیجه افزایش کورتیزول ناشی از آن را مدیریت کرد. بنابراین سعی کنید از استرس، مصرف بیش از حد کافئین و همچنین ورزش سنگین دوری کنید تا سطح این هورمون در بدنتان بیشتر از چیزی که فعلاً هست، نشود.

اصلاً جای تعجب نیست مادری که تازه زایمان کرده تا یک ساله شدن نوزادش کمی کسر خواب داشته باشد اما اگر این وضعیت از کنترل خارج شده و کمبود خوابتان جدی شود، احتمالاً کاهش وزنتان نیز متوقف خواهد شد. به دلیل کم خوابی سطح هورمون کورتیزول در بدن مادر افزایش پیدا می‌کند و این وضعیت منجر به بر هم خوردن وضعیت سوخت و ساز بدن می‌شود.

رژیم‌های سخت نگیرید: دور رژیم‌های غذایی رایج را خط بکشید. در واقع یک رژیم خوب بعد از بارداری، برنامه کاهش وزن تدریجی و آهسته است که شما را تحت فشار قرار ندهد. رژیم‌های کاهش وزن بدترین انتخاب‌ها در این دوران هستند به ویژه که از آنجا که مادر شده‌اید، بر خلق و خوی شما تأثیر منفی می‌گذارند و شما را پرخاشگر می‌کنند. اگرچه این رژیم‌ها ظرف مدت کوتاهی ممکن است شما را به نتیجه دلخواه برسانند اما بیش از ۹۵ درصد از کسانی که از این رژیم‌ها تبعیت می‌کنند، نمی‌توانند روی وزن ثابت بمانند و دوباره چاق می‌شوند. یک نکته مهم‌تر این است که اگر قصد شیردهی کودک را دارید، برنامه کاهش وزن را باید به ماه ششم بعد از زایمان موکول کنید. به جای رژیم‌های سخت و چندین روزه، سراغ خوردن غذاهای متنوع، کم کالری و متعادل بروید. برای میان وعده‌ها برش‌های سیب، هویج، کراکر گندم را انتخاب کنید. میزان کالری دریافتی شما در طول روز نباید زیر ۱۸۰۰ کالری باشد بخصوص اگر در حال تغذیه کودک با شیر خودتان هستید.

در انتخاب مواد غذایی دقت کنید: در میان انتخاب‌های سالم غذایی، ماهی یکی از مواد غذایی فوق‌العاده است که اسیدهای چرب امگا ۳ آن به توسعه مغز و سیستم عصبی سالم نوزادتان کمک می‌کند. شیر و ماست نیز منابع فوق العاده ای هستند و کلسیم آن‌ها استخوان شما را تقویت می‌کند. پروتئین را فراموش نکنید. انتخاب گوشت بدون چربی، مرغ و حبوبات پروتئینی، فیبرهای کم چربی برای شما بسیار مهم هستند.

نوزادتان را با شیر خودتان تغذیه کنید: در کنار صد و یک فایده‌ای که شیردهی برای یک مادر دارد، این موضوع را هم اضافه کنید که تغذیه نوزاد با شیر مادر کمک می‌کند که رحمتان به اندازه قبل برگردد و بخشی از اضافه وزن شکمی پس از زایمان از بین برود. بر خلاف تصور عمومی، واقعاً نیازی نیست که طی دوران شیردهی به اندازه دو نفر غذا بخورید یا وزن اضافه کنید. تولید شیر در بدن مادر روزانه به حدود ۵۰۰ کیلوکالری انرژی نیاز دارد و معنایش این است که اگر در حین شیردهی بیش از حد غذا نخورید و رژیم متعادلی داشته باشید، می‌توانید حدود دو تا دو و نیم کیلو طی هر ماه وزن کم کنید. علاوه بر این شیردهی باعث تحریک ترشح و آزادسازی هورمون‌هایی در بدن می‌شود که عملکردشان جمع کردن رحم و بازگرداندن آن به اندازه قبل از بارداری است.

از پزشک کمک بگیرید: طلب کمک و مشاوره از متخصصان تغذیه برای از دست دادن وزن مفید است. این متخصصان می‌توانند شما را با توجه به وضعیت تناسب اندامتان، و نوع تغذیه و فعالیت بدنی که دارید، به یک برنامه کم خطر و مؤثر کاهش وزن هدایت کنند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین