کد خبر: ۱۴۲۳۱۱
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۱
سخنگوی مجمع روحانیون مبارز گفت: دوم خرداد به ایجاد جریان اصلاحات انجامید؛ اصل ترین اصل مهم جامعه از نظر اصلاحات رای و نظر مردم بود.
ناطقان: حجت الاسلام والمسلمین محمد علی ابطحی در همایش اصلاحات و چالش ‌ها که به بهانه سالگرد دوم خرداد(بیست و یکمین سالگرد انتخابات دولت اصلاحات) که به همت انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران برگزار شد ، اظهار کرد: چند دهه‌ای است که بخش هایی از جامعه تلاش کردند تا قسمت‌های مختلفی از اجتماع همچون دانشگاه از آن شور و هیجاناتی که قبلا داشت دور بماند؛ چرا که اگر آن هیجانات بود الان شرایط اجتماعی متفاوت از آن بود.

وی در ادامه با اشاره به تاریخچه «اصلاحات» در ایران گفت: بعد از انقلاب و با گذشت چند سالی از انقلاب در چند حوزه به ویژه فرهنگی و اجتماعی رفتارها از شعارهای اول انقلاب فاصله گرفته بود. نقشی که تفکر سازندگی داشت این بود که مبنا را بر توسعه اقتصادی گذاشتند و حوزه های فرهنگی و اجتماعی وسیاسی را رها کردند، تصورشان این بود که خیلی جامعه از آزادی بهره برداری نکند تا بشود چارچوب ها را سازماندهی کرد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه گفت: من خاطرم هست که صبح روز دوم خرداد با آقای خاتمی می خواستیم رای بدهیم که ایشان می گفتند کاش دور اول رای بیاوریم دور دوم هم که نمی گذارند باشیم، اما نتیجه شد ۲۲ میلیون رای برای ایشان.

وی سپس ادامه داد: اولین سخنانی که آقای خاتمی در تلوزیون پیش از انتخابات انجام داد به جامعه مدنی مربوط بود؛ عده ای جمع شدند و گفتند برای رای آوری باید مسائل اقتصادی آقای هاشمی را ادامه دهید، اما جامعه نیازمند شنیدن حرف های ایشان بود. بعد از بیست و یک سال امروز می بینیم که دوم خرداد به صورت طبیعی به عنوان بخشی از تاریخ ثبت شده است ؛ حتی اگر نقدی به آن وجود داشته باشد.

ابطحی با بیان اینکه دوم خرداد به ایجاد جریان اصلاحات انجامید گفت: اصل ترین اصل مهم جامعه از نظر اصلاحات رای و نظر مردم بود .

وی ادامه داد: واقع بینی باعث می شود ما به توسعه برسیم، لازم است که در تمام کتب تاریخی و مسائل به این موضوع توجه کنیم.

این فعال سیاسی اصلاح ‌طلب گفت: ما اصلاحات را باید به عنوان یک جریان ببینیم که مبنای جدی‌اش حرمت گذاری به مردم است. یکی از بزنگاه‌های حرمت گذاشتن به مردم جدی گرفتن انتخابات است. مردم باید احساس کنند، رای‌شان تاثیر گذار است، در جامعه تغییر ایجاد می‌کند. اگر اصلاحات را این‌ چنین ببینیم ، متوجه می شویم که اصلاحات از طریق مردم پیش می رود.

وی با اشاره به تفاوت زیست اجتماعی جامعه جوان با استانداردهایی که از طرف حاکمیت داده می شود گفت: دنیای ارتباطات به این موضوع خیلی کمک کرده است. این اصلاحات درون جامعه است، امروزه خود جامعه تصمیم گیر است.

ابطحی در ادامه گفت: در یک دهه گذشته هر فشاری که می‌شد به جریان اصلاحات وارد شد. با گفتن فتنه ۸۸ می توانند فشارهایی به زندگی مردم وارد کنند، از فشارهای آشکار مثل حصر آقایان موسوی وکروبی و فشارهای که به آقای خانمی می آید آشکار است.
ادامه دارد...




وی با اشاره به لیست انتخاباتی خبرگان در دور گذشته ادامه داد: اقای هاشمی تلاش کرد لیستی ببندد و در انتخابات خبرگان حضور داشتند. در آن انتخابات مردم خواستند و آقای جنتی آخرین رای را آورد. وقتی اولین جلسه تشکیل شد گفتند رئیس آقای جنتی است و این یعنی بی معنی کردن رای مردم.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تشریح کرد: آرمان های انقلاب فشارهاشدیدی در خود دید، این موضوعات به معنی نا امیدی نیست البته. اگر ادبیات اصلاحات پیش از دوران احمدی‌نژاد نبود شرایط فرق می کرد؛ چه بخواهند و چه نه ، ادبیات اصلاحات در تمام حاکمیت نفوذ کرد.

وی در ادامه این همایش با بیان اینکه حقوق مردم و تاثیر گذاری جامعه مدنی خط قرمز جریان اصلاحات است گفت: محور جریان اصلاحات رای مردم است. یکی از جدی‌ترین اتفاقاتی که باید روی آن توجه کنیم مسئله حفظ یک پارچگی ایران است. ایران برای ایرانیان شعاری است که اولین بار توسط بخش هایی از اصلاح طلبی گفته شد.

ابطحی گفت:بعد از ۸۸ رادیو تلوزیون تریبون یک طرفه ای شد که از هیچ کاری برای تخریب جریان ااصلاحات فروگذاری نمی کند.
در این میان من انقلاب جریان ارتباطی را خیلی ماثر می دانم. در جریان دی ماه سال ۹۶ ، بعد از هشتگ اصلاح طلب اصولگرا دیگه تمومه ماجرا، عده ای با هم به نتیجه رسیده بودند که با هم حرکت کنند و جامعه اصلاح طلب را از خطوط قرمز خودش خارج کند.

وی با بیان اینکه«عدم تمکین بازنشستگی بزرگترین بحران مدیریتی کشور است» گفت: اوایل انقلاب جوانان بر سر کار بودند. اما الان سن مسئولان بالا رفته و سن جوانان را هم بالا بردند مثلا می گویند جوان ۴۵ ساله ای وارد شورای شهر شد. تا اجبار به بازنستگی در کشور جدی نشود بحران مدیریت کشور حل نمی شود.
وزیر ارتباطات را یک بار بیش تر ندیدم، اما او چون جوان است با یک ریجستری جلوی قاچاق موبایل را گرفت. دنیای جوانان امروز تفاوت پیدا مرده است.

ابطحی ابراز عقیده کرد: بهشت اقوام در دوران اصلاحات بود، در دفتر رئیس جمهور بر روی هیچ یک از اقلیت ها بسته نبود. الان هم رئیس جمهور فعلی موفق نمی شود مگر با حضور اقوام و جوانان و دفاع از بازنشستگی .

وی با بیان اینکه «ساز و کار انتخابات اصلاح طلبان خیلی غلط است.» خاطرنشان کرد: جامعه ما حزبی نیست. نه مردم حزبی هستند و نه احزاب ما حزبی هستند. عده ای در دوران اصلاحات اسم نویسی کردند برای حزب ، بعدها شدند احزاب اصلاحات، در دوران انتخابات شدند باج گیر.باج گیری های بدی شده است. البته در اصولگراها به خاطر اینکه قدرت پشتشان بوده همین مقدار حزب هم نداشته اند. برای ریاست جمهوری جمنا را تشکیل دادند و به نتیجه نرسیدند.

این فعال سیاسی گفت: در این انتخابات اقای خاتمی و جریان اصلاح طلبی رای اوردند. جامعه نگفت چون فلان حزب تعدادش بیش تر است به ان رای دادیم. مردم به جریان اصلاحات رای دادند.
امیدوارم این مشکل حل بشود. البته من بخشی از درون حاکمیت را می بینم که به اختلافات درون حزبی می دمند و یا اختلاف حزبی می سازند.

وی در واکنش به ارتباط میان جریان اصلاحات و حاکمیت گفت: به نظر من تا جایی که به منافع اصلاحات ضربه نزد ، می توانیم همکاری هایی بکنیم .مثلا قوه قضاییه بگوید من زورم می رسد فلان روزنامه را می بندم و ما بگویم باشد؟ اگر می شودمذاکره کنیم تا مشکل حل شود باید انجام دهیم.

ابطحی با اشاره به ماجرای صدور حکم اعدام برای آقاجری در دوران دولت اصلاحات گفت: آقایی از دوستان ما در قوه قضاییه خبر داد که بی صدا حکم اعدام آقاجری را داده اند. من به اقای خاتمی گفتم سپس به کروبی. اقای کروبی رئیس مجلس با قوه قضایه تماس گرفت، موضوع را خبری کردیم و از حالت شبانه موضع خارج شد و خوشبختانه این اعدام اتفاق نیفتاد. می گفتند دلیل این حکم این است که به مرجعیت توهین کرده است.

وی سپس گفت: در ارتباط با اتفاقات دی ماه و اتفاقات از این دست نباید از اصلاح طلب انتظار داشت که  بیرون ریختن مردم  با خشونت را تایید کنند، البته ممکن است عده ای از جامعه دوست داشته باشند. در آن دوران هشتگی داغ شد که می گفتند ما براندازیم. فضا تند بود. در هیچ جای دنیا حکومتی با هشتگ فضای مجازی براندازی نکرده است. من نوشتم اگر کسی منتظر آقای خاتمی است که در این کمپین حضور پیدا کند منتظر نباشد.

ابطحی تاکید کرد: آقای خاتمی و اصلاحات حتی اگر حس کنند کارشان کندتر از همیشه پیش می‌رود طبیعی است که دیدگاه براندازانه را دنبال نمی‌کنند.

وی سپس گفت: مردم ایران زندگی متفاوتی از خواست حاکمیت انتخاب کردند، زندگی که در آن رفاه و شادی فردی وجود دارد. این خودش نوعی بلوغ برای جامعه به حساب می آید. جامعه فهم خودش را از حاکمیت جدا کرده است.

ابطحی اظهار کرد: اصلاحات در طولانی مدت موفق بوده است، نگاه و نظرات مردم پیشرفت کرده است. فرهنگ رشد پیدا کرده است، محتوا تولید می شود و همه این ها کار خود مردم بوده است. در این دیدگاه اصلاحات اینده خوبی دارد.

وی در پایان در واکنش به انتقادات یک دانشجو گفت: می شد گفت که باید در حاکمیت تغییر ساختاری ایجاد کرد و اصلاحات را در حاکمیت قرار داد و باید کاری می کردیم که حاکمیت با اصلاح طلبی مقابله نمی‌کرد.همه این هایی که می گوید را می شود انجام داد اما شرایط فرق می کرد. اگر هنوز تاجزاده و دیگران از اصلاحات می گویند یعنی یک مبنایی داشته و یک حاکمیت پر قدرت پشت آن است. من که در جریان هستم می‌گویم از همه تلاش هایی که می شده از توان ریاست جمهوری استفاده کرد، استفاده کردیم. یک روزی که جامعه مدنی شکل گرفته و روزنامه ها فعال بودند دیدیم ۱۲ رسانه تعطیل شدند، این واقعیت ها هست. من هم لذت می برم ادبیات اوانگارد در قبال سیاست مطرح شود اما ما در این جامعه از این کاش ها بیش تر آسیب دیدم؛ کاش هایی که قابلیت اجرایی شدن نداشته است.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین