کد خبر: ۱۴۲۶۵۳
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۰:۴۲
ته چین مرغ یکی از غذا‌های مورد علاقه ایرانیان است که همیشه دوست دارند آن را تهیه کنند. با ما طرز تهیه ته چین مرغ لذیذ و خوشمزه را یادبگیرید.
ناطقان: از کار های مورد علاقه بانوان در منزل خود، آشپزی کردن است. در اصل دستپخت خانم ها برای آقایان بسیار مهم است. خانم ها باید طرز تهیه انواع غذا های مختلف را به بهترین شکل ممکن بلد باشند. یکی از غذا های لذیذ و خوشمزه ای که می تواند در هر سفره ای توجه افراد خانواده را جلب کند "ته چین مرغ" است.

در اصل ته چین مرغ یک غذای ایرانی اصیل که با طعم و بو و رنگ خود، اکثرا در تمامی مجالس و میهمانی ها مورد استفاده قرار می گیرد. برخی  به عنوان پیش غذا و برخی هم به عنوان غذای اصلی، آن را در سفره قرار می دهند. انواع ته چین های دیگر های نیز موجود است اما بهترین و خوشمزه ترین ته چین ها، ته چین مرغ می باشد. این غذا را می توان برای وعده های شام یا نهار، حتی در ماه رمضان برای افطار میل نمود. برای خوشمزه و لذیذ بودن، باید با طرز تهیه کامل آن آشنا باشید. ما در مقاله پایین، سعی داریم طرز تهیه ته چین مرغ خوشمزه ای را برای شما ارائه دهیم تا بانوان با آشنایی کامل با این غذای خوشمزه، سفره های خود را رنگین کنند.

مواد لازم برای تهیه ته چین مرغ
3 پیمانه برنج
4 عدد تخم مرغ
1 پیمانه ماست ( سفت)
1.2 کیلوگرم سینه مرغ
1.2  پیمانه زرشک
4 قاشق غذاخوری زعفران
1.2 پیمانه روغن مایع
4 قاشق غذاخوری کره
به میزان کافی نمک
به میزان کافی فلفل سیاه

دقت داشته باشید که میزان مواد اولیه برای 5 نفر می باشد.

زمان آماده سازی مواد اولیه 10 دقیقه،زمان پخت 60 الی 120 دقیقه می باشد.

طرز تهیه ته چین مرغ خوشمزه

     قبل از هر کاری حدود یک ساعت قبل  زرشک ها را در آب خیس می کنیم.
    حدود سه  ساعت قبل، برنج را به همراه مقداری نمک در آب قرار می دهیم. سپس بعد از سه ساعت، آب برنج را خالی می کنیم.
    در قابلمه ای مقداری آب ریخته و تا زمان به جوش آمدن آب صبر کنید، سپس برنج را داخل قابلمه ریخته و تا زمان نیمه پخته شدن به اصطلاح "خام" باید صبر کرد. بعد از آن، برنج را آبکش  کنید. حال برنج آبکش شده آماده است.
     سپس اقدام به پخت مرغ می کنیم. ابتدا مرغ را به همراه مقداری  آب،  در قابلمه گذاشته و روی حرارت قرار می دهیم. برای بهتر پخته شدن آن، در قابلمه حتما باید بسته شود. برای خوش طعم شدن مرغ، می توان فلفل، نمک، اودیه، چند قاچ پیاز را نیز در قابلمه قرار داد. پس از پخته شدن، مرغ ها را به حالت تکه تکه در می آوریم.


چگونه ته چین مرغ خوشمزه بپزیم؟

    مرحله بعد، دم کردن زعفران است. به این صورت که، زعفران را در مقدار بسیار کمی آب جوش می ریزیم . برای بهتر دم کشیدن زعفران از ظرف دربسته استفاده کنید.
    مرغ های تکه تکه شده را با زعفران، دو عدد زرده تخم مرغ، یک پیمانه ماست، و به مقدار کافی نمک و فلفل مخلوط کرده و این مخلوط را حدود دو الی سه ساعت در یخچال قرار می دهید.
    سپس مقداری برنج آبکش شده را همراه با  دو عدد تخم مرغ  با مقداری روغن و نصف مخلوطی که در یخچال قرار دادید را در کف قابلمه ای که قرار است غذا را در آن بپزید، قرار دهید.قبل از این کار می توان دیواره های قابلمه را کمی روغن مالید. با قاشق حتما مواد ته قابلمه را فشار دهید تا صاف شود.
    سپس مقداری مرغ روی این مخلوط بچینید و دوباره روی آن مقداری برنج بریزید. به صورتی که سطح مرغ کاملا توسط برنج ریخته شده، پوشانده شود.
    در این مرحله برای خوشمزه تر شدن طعم غذا، می توان آب مرغ را به همراه مقداری زعفران دم کشیده روی برنج ریخت. برنج را با قاشق دوباره فشار دهید تا کاملا فشرده شود.
    سپس دوباره مخلوط  قبلی را همراه با مقداری زرشک که از قبل سرخ شده است، روی برنج می ریزید. این کار تا جایی ادامه پیدا می کند که تمامی برنج و مرغ ها تمام شود.
    بعد 3 قاشق غذا خوری روغن مایع را یا کره ذوب کرده را روی برنج بریزید.

نحوه سرو ته چین مرغ لذیذ و مدت زمان لازم برای پخت آن

حالا می توانید در قابلمه را بسته و آن را در حرارت بسیار ملایمی قرار دهید تا به خوبی دم بکشد. می توانید به جای قرار دادن قابلمه روی شعله اجاق گاز ساده، آن را در فر نیز قرار دهید، که در اینصورت باید دما را روی 160 درجه تنظیم و روی قابلمه را با فویل آلومینیومی پوشاند. حدود یک الی یک و نیم ساعت ته چین شما آماده است. در اصل ته دیگ این غذا مهم است و اسمی که به آن داده شده است به همین دلیل می باشد. بنابراین بعد از پخت غذا، قابلمه را وارونه کرده، و غذا را در ظرف دیگری بریزید. زرشک هایی که از قبل خیس شده بودند را چند دقیقه تفت داده و سپس سرخ کنید، حتی می توانید زرشک ها را با مقدار کمی پسته یا خلال بادام مخلوط کرده و ته چین خود را با آن ها تزئین کنید. حالا ته چین مرغ شما آماده و قابل سرو کردن است.


چرا ته چین مرغ  جزو غذاهای لذیذ و محبوب ایرانی است؟

ته چین مرغ علاوه بر خوشمزه بودن، غذای بسیار مفیدی است که می تواند در وعده های غذایی مورد مصرف باشد. به این صورت که مرغ سرشار از پروتئین است، به خصوص نیاسین که برای برخی بیماری ها از جمله بیماری آلزایمر مفید است. میزان چربی موجود در مرغ  بسیار کم تر از میزان چربی موجود در گوشت های قرمز است. اما باید دقت داشته باشید که مرغ را قبل از استفاده در غذا، حتما پوست آن پاکسازی شده باشد، چرا که پوست مرغ بسیار مضر است. از دیگر مواد استفاده شده در آن، برنج می باشد. برنج حاوی کربوهیدرات و ویتامین B1 می باشد، که مصرف آن سبب کاهش فشار خون و کاهش تری گلیسیرید می شود.

همان طور که در مطالب بالا خواندید، ته چین مرغ، غذای فوق العاده ای می باشد. امیدواریم که با توضیحات بالا، شما را در پخت یک ته چین مرغ بسیار خوشمزه راهنمایی کرده باشیم.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین