کد خبر: ۱۴۳۵۲۰
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۰
برخی از گونه‌های گیاهی مانند درختان انجیلی و بلوط‌ های بلند مازو از گونه‌های باقی مانده ۶۰ میلیون سال پیش‌ هستند که فقط در جنگل‌های هیرکانی شمال کشور ما وجود دارند و در نقاط دیگر جهان تنها فسیل آنها در دسترس است.
ناطقان: جنگل از دید عموم مردم فضایی با نشاط برای گردشگری و از نظر بسیاری از ساکنان درون و حاشیه آن محلی برای کسب درآمد و امرار معاش است اما ارزش‌های علمی، اقتصادی و گردشگری تنها بخشی از کارکردهای مهم جنگل است. کشورهای توسعه یافته بر اساس تجارب‌شان به اهمیت آن پی برده‌اند و همواره به دنبال بهبود کمی و کیفی جنگل‌ها هستند.

بر اساس گزارش سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری، جنگل عرصه‌ای است که عمدتا از درخت و درختچه پوشیده شده و بر اساس تعریف فائو میزان تاج پوشش درختی آن بیش از ۱۰ درصد و مساحت آن بیش از نیم هکتار است.

با جنگل‌های شمال کشور آشنا شویم

جنگل‌های شمال کشور در ناحیه رویشی هیرکانی یا خزری قرار دارند و همچون نوار سبزی کرانه جنوبی دریای خزر و نیمرخ شمالی رشته کوه البرز را می پوشاند. جنگل‌های پهن برگ این ناحیه رویشی از آستارا در استان گیلان تا دره گلیداغی در استان خراسان شمالی (مرز با استان گلستان) امتداد می‌یابد و ۱۳.۷ درصد از جنگل‌های کشور را در بر گرفته است. قدمت درختان جنگلی ناحیه رویشی هیرکانی به اواسط دوران سوم زمین شناسی بر می‌گردد. درختان جنگلی این ناحیه درختان پهن برگی هستند که از یخبندان‌های دوران چهارم نجات یافتند و به همین دلیل در زمره میراث طبیعی جهان هستند این در حالیست که بر اثر پیشروی یخچال‌های طبیعی بافت پوشش گیاهی سایر جنگل‌های پهن بر گ معتدله دنیا تغییرات فاحش یافتند. درختان زیبای انجیلی، توسکاییلاقی،بلوط بلند و لیلکی از گونه‌های باقی مانده از دوران سوم زمین شناسی هستند که فقط در جنگل‌های هیرکانی حیات دارند و در نقاط دیگر جهان تنها فسیل آنها در دسترس است.




درخت انجیلی

بیش از نیمی از جنگل‌های شمال را جنگل‌های انبوه با تراکم تاج پوشش بیش از ۷۰ درصد تشکیل می‌دهند. جنگل‌های هیرکانی تنها جنگل‌های کشور هستند که با توجه به توان تجدید حیاتشان می‌توان از آن‌ها به عنوان جنگل صنعتی برای برداشت چوب بهره برداری کرد. سرانه جهانی جنگل ۰.۶۲ هکتار است ولی با توجه به قرار گرفتن کشورمان در اقلیم خشک و فراخشک این مقدار در کشور ما ۰.۱۷ هکتار است.



درخت لیلکی
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین