کد خبر: ۱۴۴۱۰۴
تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۵:۱۲
مصرف آجیل تاثیر شگرفی در کنترل دیابت نوع 2 دارد و علاوه بر آن ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد.
ناطقان: نتایج جدیدترین تحقیقات نشان می‌دهد، مصرف آجیل نه تنها ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد بلکه تاثیر شگرفی در کنترل دیابت نوع 2 دارد.

یکی از بزرگترین مطالعات تاریخی در مورد آجیل و دیابت امروزه در Diabetologia، مجله انجمن اروپایی تحقیقات دیابت (EASD) منتشر شد.

این مطالعه نشان می‌دهد که مصرف تقریبا دو گرم آجیل در روز جایگزین خوبی برای غذاهای کربوهیدرات است و می‌تواند با کنترل گلوکز و چربی‌های خون در بهبود دیابت نوع 2 موثر واقع شود.
 
محققان دانشگاه تورنتو و بیمارستان سنت مایکل در تورنتو کانادا دریافتند که مصرف آجیل (بادام، برزیلی، بادام، فندق، پسته، آجیل کاج، پسته، ماکادامیس و گردو) و بادام زمینی میزان چربی و سطح قند خون را در افراد مبتلا به دیابت غیر وابسته به انسولین بهبود می‌بخشد.

بررسی تاثیر مصرف آجیل در افراد دیابتی غیر وابسته به انسولین
در یک مطالعه گسترده 3ماهه، تاثیر مصرف آجیل بر 117نفر از افراد بزرگسال با میانگین سنی 62سال، مبتلا به دیابت غیر وابسته به انسولین بررسی شد.
 
تمامی این افراد تحت درمان داروهای خوراکی هیپوگلیسمی قرار داشتند، این افراد به 3گروه تقسیم شدند که رژیم غذایی گروه اول شامل 75گرم از انواع آجیل می‌شد، برای رژیم غذایی گروه دوم 38گرم انواع آجیل و یک نصفه کلوچه غلات در نظر گرفته شده بود.
 
در رژیم غذایی گروه سوم نیز فقط یک کلوچه غلات گنجانده شده بود، کالری هر سه این رژیم‌های غذایی با یکدیگر برابر بودند اما آجیل چربی سالم‌تر و کربوهیدرات بیشتری را درخود داشت.
 
به گفته دیوید جنکینز، محقق و پزشک دانشگاه تورنتو و بیمارستان سنت مایکل «یافته‌های این مطالعه نشان دهنده کاهش قابل توجه سطح غلظت قند افرادی بود که تنها آجیل را در رژیم غذایی خود داشتند. در واقع در طول مدت مطالعه غلظت خون گروه اول نسبت به دو گروه دیگر کاهش قابل ملاحظه‌ای یافته بود، این مطالعات نشان داد که کاهش سطح غلظت قند خون و لیپوپروتئین کم چگالی، منجر به کاهش سطح آپوليپوپروتئين عامل افزایش ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی می‌شود.»
وی افزود: «همچنین نتایج تحقیق حاکی از بهبود قابل توجه کنترل سطح گلوکز خون و بهبود چربی خون نیز بود.»
به گفته کریل کندال که محقق است؛ «بهبود قابل توجه در کنترل قند خون و میزان چربی خون که با تغییرات غذایی و شیوه زندگی به دست می‌آید، قابل توجه بوده است و می‌تواند نقش قابل توجهی را در درمان افراد مبتلا به دیابت نوع 2 ایفا کند. آجیل یک گزینه سالم و خوشمزه برای افراد مبتلا به دیابت است و می‌تواند در کنترل وزن نیز موثر باشد.»
 
تعدادی از مطالعات نشان داده‌اند که استفاده از آجیل می‌تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش دهد، نتایج این مطالعه در سال 2013 توسط آزمایش PREDIMED تأیید شده است.
در سال 2003، مصرف آجیل تاییدیه FDA را نیز به دست آورد، به گفته FDA: « شواهد علمی نشان می‌دهد که مصرف روزانه 1.5 اونس آجیل، به عنوان بخشی از رژیم غذایی کم چربی و کم کلسترول می‌تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش دهد.» جالب توجه است که خطر مرگ و میر افراد بزرگسال مبتلا به دیابت نوع 2، در اثر بیماری‌های قلبی 2 تا 4 برابر بیش از سایر افراد است.
 
به گفته مورین ترنوس که یک  محقق است؛ «سال‌هاست که می‌دانیم مصرف آجیل ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد. اما یافته‌های جدید نشان داد که مصرف آجیل در کنترل دیابت نوع 2 نیز موثر است.»
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین