کد خبر: ۱۴۴۵۰۵
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۶
با آگاهی از راه های پیشگیری و درمان بیماری کبد زندگی سالم و بهتری را تجربه کنید.
ناطقان: کبد از لحاظ اندازه بزرگ ترین عضو داخلی بدن انسان است که وظیفه ی آن ذخیره ی انرژی و حذف سموم می باشد. کبد همچنین نقش مهمی در فرایند گوارش و دستگاه هاضمه و متابولیسم مواد غذائی به عهده دارد که برای این کار 500 عمل مختلف را انجام می دهد. علاوه بر این کبد به عنوان تصفیه کننده ی خون عمل می کند.بیماری کبد عبارت است از اختلال در عملکرد کبد. همان طور که گفته شد کبد اعمال حیاتی را در بدن ایفا می کند،  در نتیجه هرگونه "بیماری کبدی" و اختلال در عملکرد کبد آسیب چشمگیری به بدن انسان وارد می کند.

بیماری های شناخته شده ی کبدی چیست؟

از انواع بیماری کبدی که می توان به آن اشاره کرد عبارتند از کبد چرب و سیروز کبدی. سیروز از مراحل پیشرفته ی بیماری کبد است. التهاب و آسیب به بافت های کبد باعث ناتوانی آن  در انجام وظایفش می شود. کبد تا زمانی که میزان چشمگیری از سلول های آن آسیب نبیند به صورت کامل از کار نمی افتد. بیماری کبد چرب به دو نوع الکلی و غیر الکلی تقسیم می شود که نوع الکلی بر اثر سوء مصرف الکل اتفاق می افتد و نوع غیر الکلی آن وضعیتی است که در آن تجمع چربی باعث التهاب کبد و کاهش تدریجی عملکرد آن می شود. از انواع دیگر بیماری کبدی می توان به هپاتیت، هموکروماتوز، بیماری ویلسون، سندروم ژیلبرت و سرطان ها اشاره کرد.
نشانه های معمول بیماری کبدی به شرح زیر است:

    حالت تهوع: استفراغ و درد در قسمت راست و فوقانی حفره ی شکمی.
    یرقان: یرقان یا زردی که در آن پوست بیمار به دلیل افزایش بیلی روبین در خون به رنگ زرد در می آید.
    بوی بد دهان: نفس این بیماران بوی چرک و کپک زدگی می دهد. بوی بد دهان معمولا قبل از علائم واضح تر بیماری بروز می کند.
    بوی نامطبوع بدن: بیماری کبد غلظت و ترکیب عراق را تغییر می دهد و عرق بوی چرک می گیرد.
    مدفوع بد رنگ: رنگ مدفوع در افراد سالم قهوه ای رنگ است. کم رنگ شدن مدفوع می تواند نشانه ی مسدود شدن مجاری صفراوی یا بیماری کبدی باشد.


چگونه می توانیم از ابتلا به بیماری کبدی پیشگیری کنیم؟

با انتخاب سبک زندگی سالم و مصرف کردن مشروبات الکلی می توان از بیماری کبد چرب جلوگیری کرد. پیگیری یک برنامه ی تدریجی و مستمر کاهش وزن در صورت لزوم، نیز می تواند درصد ابتلا به این بیماری را کاهش دهد. باید مصرف شکر و غذاهای سرخ کردنی را به حداقل رساند و رژیم غذائی متعادل سرشار از فیبر و ورزش هایی مانند پیاده روی، شنا و نرمش های کششی  را در برنامه ی خود قرار داد. برای پیشگیری از بیماری سیروز کبدی نیز مانند کبد چرب باید از مصرف بیش از حد الکل و نوشیدنی های  الکلی جلوگیری کرد. ابتلا به عفونت هپاتیت B  و C ، کوکائین و رابطه ی جنسی محافظت نشده نیز می توانند از علل دیگر بیماری کبدی باشد. اگر می خواهید قسمتی از بدن خود را سوراخ کنید و یا خالکوبی، مطمئن شوید که این دستگاه به درستی تمیز شده است. با پیشگیری از بیماری کبد چرب غیر الکلی، شما از خطر ابتلا به بیماری سیروز جلوگیری می کنید.

در ادامه بهترین راه های درمان بیماری کبدی با داروهای گیاهی و تغذیه را بیان می کنیم.

برای درمان بیماری کبد چرب و پیشگیری از ابتلا به این بیماری خطرناک و کشنده استفاده از روش های طب سنتی و داروهای گیاهی بهترین راه می باشد. غذاهای مفید برای کبد: آب، میوه جات، لیمو ترش، روزی 4 – 5 واحد سبزیجات، انواع مرکبات، غلات سبوس دار، نخود، سیب، به، انگور، کرفس، دارچین، بالنگ، زعفران، زیتون، زنجبیل، زردچوبه، انجیر، کاهو، اسفناج، هویج، زرشک و کدو. اولین توصیه برای درمان بیماری کبد چرب کاهش مصرف گوشت، چربی و مواد قندی و مصرف بیش تر میوه و سبزیجات می باشد. جایگزینی گوشت با سویا، جایگزنی شام با سالاد، پرهیز از آب خوردن بین غذا از آسان ترین روش ها می باشند. هر روز یک مشت برگ زردآلو و هفت برگ کاسنی یا یک استکان عرق کاسنی باید بخورید. نیم گرم زعفران را بخورید که هم پیشگیری است هم درمان. نوشیدن یک لیوان آب که در آن عصاره ی یک لیموترش تازه وجود دارد در آغاز روز می تواند بهترین دارو برای درمان کبد چرب باشد. خوردن یک لیوان آب لبو در صبح و شب در درمان فشار خون بالا موثر است که یکی از راه های درمان کبد چرب می باشد. توت ها که منابع غنی آنتی اکسیدان به شمار می رود کبد را ترمیم می کند و برای دفع چربی از سلول های کبد مناسب می باشد. نوشیدن چای سبز یا استفاده از عصاره ی این گیاه دارویی تاثیر زیادی در ممانعت از تجمع و رسوب چربی ها در اطراف کبد دارد. مصرف روزانه یک لیوان سرکه انگبین تاثیرات شفا بخشی در درمان کبد چرب دارد و عرق کاسنی، عرق خارشتر، عرق بید و عرق شاه تره نیز مفید است.

عرقیات گیاهی نیز برای درمان بیماری کبد بسیار مشهور می باشند. نوشیدن دم کرده ی گل مریم پیشنهاد شده است. این دم کرده به طور تدریجی وزن را کاهش می دهد البته دقت کنید که کاهش ناگهانی وزن ممکن است این بیماری را تشدید کند. سکنجبیل را بجوشانید و آب آن را صاف کرده و روزی دو قاشق غذاخوری به فاصله ی دوازده ساعت استفاده کنید. عرق گیاهی شاه تره، خارشتر و کاسنی از جمله داروهای گیاهی معروف موثر در کنترل و درمان کبد چرب می باشد. این نوشیدنی های گیاهی موجب کاهش کلسترول خون و پاک سازی کبد و بدن از سموم مواد زائد می شود.


 
چه افرادی استعداد ابتلا به بیماری کبدی دارند؟

افراد چاق که کم ترین میزان تحرک را به دلیل اضافه وزن دارند اصلی ترین گروه ها برای ابتلا به بیماری کبد هستند. افراد بی تحرک و علاقه مند به غذاهای آماده در گروه افراد مستعد ابتلا به این بیماری هستند بنابراین باید هوشیار باشند و با مراجعه به پزشک خود آزمایشات لازم را انجام دهند. مصرف بی رویه و بی قائده ویتامین A  نیز می تواند یک عامل محرک برای ابتلا به بیماری کبدی باشد که در نهایت خطر رسوب چربی در بافت های کبد و اختلال در عملکرد این عضو رو به رو کند.  

 امیدواریم با آگاهی از  راه های پیشگیری و درمان بیماری کبد بتوانید زندگی سالمی  را تجربه کنید.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین