کد خبر: ۱۴۴۵۸۵
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۳
کارشناس علوم قرآنی گفت: در روایات بر اهمیت خاص شب بیست و سوم رمضان تاکید فراوانی شده است. علاوه بر این، شب بیست و هفتم ماه رمضان شب بسیار پرفضیلتی است و بر احیای این شب نیز تاکید شده است.
ناطقان: حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا قنبری کارشناس علوم قرآنی درباره بهره مندی مومنان از روزهای باقی مانده ماه مبارک رمضان گفت: در مباحث دینی ما کمیت اعمال خیلی مورد توجه نیست بلکه کیفیت اعمال مهم است. اگر چه تا امروز از ماه رمضان برای کسانی که نتوانستند بهره‌مند شوند از دست رفته است اما در آیات قرآن به ما سفارش شده به کیفیت اعمال توجه کنیم.

وی در همین راستا افزود: زمان و مکان هم گرچه در کیفیت اعمال موثر است اما همین دهه آخر ماه مبارک رمضان هم زمان کمی نیست و چه بسا ما می‌توانیم با انجام اعمال با کیفیت‌تر، یعنی اعمالی که رضای خدا در آن باشد، اعمالی با عشق و علاقه، حضور قلب و اراده قلبی از این ماه بهره ببریم.

این کارشناس علوم قرآنی با اشاره بر شب های احیاء که در پیش رو است اظهار کرد: می توانیم از این فرصت باقی مانده ماه مبارک رمضان استفاده کنیم ضمن اینکه یکی از شب‎های احیاء را پیش رو داریم که در روایات بر اهمیت خاص شب بیست و سوم تاکید فراوانی شده است. علاوه بر این، شب بیست و هفتم ماه رمضان شب بسیار پرفضیلتی است و بر احیای این شب نیز تاکید شده است.

حجت‎الاسلام والمسلمین قنبری درباره سیره عملی پیامبر اسلام(ص) در دهه سوم ماه رمضان توضیح داد: سیره پیامبر اسلام(ص) نیز در دهه آخر ماه رمضان خاص بود و توجه ویژه‌ای به این دهه پایانی داشتند. اعتکاف که از ثمرات انقلاب اسلامی است معمولا در بسیاری از شب‌ها در دهه پایانی انجام می‌شود. از این فرصت‌ها می توان حداکثر استفاده از روزهای باقیمانده را کرد ضمن حفظ کیفیت اعمال ما که اهمیت بیشتری نسبت به کمیت دارد.

وی ادامه داد: در سوره کهف آمده است که خداوند بندگانش را آزمایش می‌کند که بداند کدام بنده بهتر کار می‌کند و نفرموده کدام یک بیشتر کار می‌کند. گاهی انسان ممکن است با یک توکل یا یک دعا مسیر چند ساله را طی کند و بیشتر اوقات نیز یک جرقه باعث تغییر زندگی می‌شود.

این کارشناس علوم قرآنی به غفلت‌ها در میان بندگان اشاره کرد و درباره دلایل آن افزود: با توجه به اینکه با عالم مادی سر و کار داریم و مادیات بیشتر چشم ما را می‌گیرد اگر هدفدار نباشیم باعث غفلتمان می‌شود، انسانی که مسیر خود را پیدا نکند و هدفش مشخص نباشد باغفلت روبرو شده و ممکن است راه درست را پیش نرود.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین عوامل غفلت سبک زندگی است، وقتی فرد با با ظواهر و تجملات دنیا انس گرفته که خیلی مورد پسند مبانی دینی نیست به غفلت دچار می شود.


حجت‌الاسلام والمسلمین قنبری خاطرنشان کرد: استفاده از لوازم دنیا بد نیست بلکه خوگرفتن با لوازم و اسباب دنیا و تلاش برای صرفا لذت دنیا باعث این غفلت می‌شود. گاهی حتی انسان برای تامین نیازهای دنیوی به کار غیرمشروع هم دست می‌زند که همه این موارد باعث غفلت از خداوند می‌شود. چه خوب است که در زندگی هدفمان را بدانیم که از کجا آمده‌ایم و آمدنمان بهر چه است، در این صورت کمتر دچار غفلت خواهیم شد و زندگی سعادتمندتری خواهیم داشت.
منبع: میزان
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین