کد خبر: ۱۴۵۱۱۱
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۶
بد نیست بدانید که لباس‌های عروس اولیه به رنگ آبی بودند و این رنگ توسط یکی شاهزادگان انگلستان و بعد پیروی از آن به رنگ سفید تغییر کرد.
ناطقان: لباس عروس؛ واژه‌ای که هر وقت به گوش هر فردی برسد یک لباس سفید در ذهن وی تداعی می‌شود و اگر فردی قصد داشته باشد که لباسی به غیر از سفید را در شب عروسی اش بپوشد با مخالفت همگی روبرو می‌شود که شگون ندارد و زشت است و ....

اما بد نیست بدانید که لباس‌های عروس اولیه به رنگ آبی بودند و این رنگ توسط یکی شاهزادگان انگلستان و بعد پیروی از آن به رنگ سفید تغییر کرد.


باشگاه خبرنگاران جوان در این مطلب قصد دارد تا شما را با تاریخچه لباس عروس سفید و و رنگ آن در سایر فرهنگ‌ها آشنا کند، پس با ما همراه باشید.


تاریخچه لباس‌ عروس

جالب است بدانید؛ خانواده‌های ثروتمند سلطنتی از پارچه‌های گران قیمت مانند مخمل، ابریشم، حریر یا پارچه‌هایی که از نخ طلا و نقره بافته می‌شد برای لباس عروس استفاده می‌کردند.


در آن زمان پارچه‌ها با دست ریسیده می‌شد، بافته می‌شد و خشک می‌شد، و در نتیجه استفاده اقتصادی و صرفه جویانه از پارچه معمول بود؛ دامن‌ها را به شکل جمع، بزرگ و پف کرده درست می‌کردند، طول آستین‌ها تا زمین ادامه داشت و دنباله دامن در پشت لباس به طول چند متر کشیده می‌شد.

رنگ‌های استفاده شده هم گرانبها و با شکوه بود؛ تنها افراد ثروتمند قادر بودند رنگ‌های گران قیمتی همچون قرمز، ارغوانی و مشکی را تهیه کنند، زیرا این رنگ‌ها بسیار سخت‌تر از رنگ‌هایی که از رنگ‌های گیاهی طبیعی به دست می‌آمد، تهیه می‌شد.


علاوه براین، لباس عروس با جواهرات قیمتی از قبیل: الماس، یاقوت سرخ، یاقوت کبود، زمرد و مروارید تزئین می‌شد؛ بنابراین عروس در لباس خود در برابر تابش آفتاب می‌درخشید.



گاهی اوقات لباس عروس چنان با جواهرات پوشیده می‌شد، به طوری که پارچه لباس در زیر آن‌ها پنهان می‌شد؛ در قرن پانزدهم زمانی که شاهزاده مارگارت در انگلستان ازدواج کرد، لباس او به حدی سنگین بود که نمی‌توانست حرکت کند و به کمک دو نفر به کلیسا برده شد!
لباس عروس آبی یا سفید؟

در گذشته، رنگ آبی نمادی از پاکدامنی بود و به همین دلیل در گذشته بسیاری از زنان رنگ آبی را برای لباس روز عروسی‌شان انتخاب می‌کردند.

در حقیقت ملکه ویکتوریا با انتخاب رنگ سفید برای لباسی که برای روز ازدواجش تهیه می‌شد تغییراتی را در این عرصه ایجاد کرد که همچنان تا به امروز باقی مانده است.


اگرچه در آن زمان رنگ سفید، رنگی بود که معمولا در مراسم سوگواری مرسوم بود، اما ملکه ویکتوریا تصمیم گرفت به عنوان نمادی از پاکی و به نشانه احساس پاک و صمیمی نسبت به همسرش، این رنگ یعنی رنگ سفید را انتخاب کند.

البته این لباس، غافلگیری ناخوشایندی نبود، زیرا به زودی زنان در سرتاسر اروپا و آمریکا از لباس‌های سفید برای عروسی خود استفاده کردند.

اگرچه عروس‌هایی هم وجود داشتند که همچنان در لباس‌هایی به رنگ‌های دیگر ازدواج می‌کردند؛ اما رنگ سفید به عنوان رنگی مناسب و عالی برای لباس عروس تعیین شده بود و از آن زمان تا کنون ادامه یافته است.
رنگ لباس عروس در سایر فرهنگ‌ها

هرچند که از دوران ویکتوریا به بعد پوشیدن لباس سفید در بسیاری از مراسم کم کم توانست خود را به بسیاری از فرهنگ‌ها و کشور‌ها تحمیل کند، اما هستند کسانی که طبق آیین و رسم و رسوم خود عمل کردند و می‌کنند.


به طور مثال در هند به دلیل تنوع و گستردگی آیین‌ها و فرهنگ‌ها رنگ‌های متنوعی برای لباس عروس وجود دارد.

ببینید: نگاهی به لباس سنتی عروس در کشورهای مختلف+ تصاویر

در این کشور بسیاری از دخترخانم‌ها در مراسم ازدواج‌شان لباس عروسی قرمز می‌پوشند که نشانی از مبارکی و فرخندگی است؛ و برخی دیگر مانند هندو‌های راجپوت صورتی می‌پوشند.

در چین و بسیاری کشور‌های شرق آسیا نیز وضع به همین منوال است. به نظر چینی‌ها رنگ قرمز رنگ شانس است و می‌تواند ارواح خبیث را دور سازد.

در ژاپن مانند کشور‌های غربی رنگ لباس عروس سفید است، تفاوت در این است که برای آن‌ها رنگ سفید نشانه آغاز یک سفر جدید است.


حتی در خود کشور‌های غربی نیز گاهی اوقات رنگ‌های دیگری برای لباس عروس انتخاب می‌شود. به طور مثال برخی عروس‌ها در کشور فنلاند رنگ مشکی به تن می‌کنند که شاید عجیب به نظر برسد.

بومیان آمریکا نیز به گونه دیگری لباس می‌پوشند.

مثلا لباس عروس‌های قبیله هوپی لباسی سفید با راه‌راه‌های قرمز است.



یا خانم‌های قبیله‌های کالیفرنیای شمالی در مراسم ازدواج‌شان لباسی از رنگ‌های سمبولیک سفید، آبی، زرد یا نارنجی و مشکی می‌پوشند.



این تنوع رنگ در سرزمین خود ما نیز با وجود اقوام و طوایف متفاوت بسیار دیده می‌شود.



به طور مثال ترکمن‌ها قرمز می‌پوشند که نمادی از عشق و علاقه است، زرتشتی‌ها سبز می‌پوشند که یکی از رنگ‌های مقدس برای آن‌ها محسوب می‌شود و عروس‌های روستایی لباس‌های رنگارنگ و محلی می‌پوشند که شادی خود را از پیوندشان نشان دهند.



خلاصه این که پوشیدن رنگ سفید در روز عروسی از سوی عروس خانم وحی منزل نیست! و اگر شما آنقدر جسور هستید که در مراسم ازدواج‌تان رنگی غیر از سفید بپوشید نگران هیچ اتفاق شومی نباشید!

تنها چیزی که باید آمادگی رویارویی با آن را داشته باشید حرف و حدیث‌هایی است که تا مدت‌ها خواهید شنید!
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین