کد خبر: ۱۴۵۱۱۸
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۹
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت:اگر اروپا می‌خواهد ایران در برجام بماند باید سریع‌تر تصمیماتی را اتخاذ کند، زیرا زمان کافی ندارد.
ناطقان: بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه امروز 21 خرداد در نشست خبری اظهار کرد: اینکه شرکت‌ها چه مواضعی درباره ماندن و یا نمادن در ایران اتخاذ می‌کنند قضاوت زود هست.

وی ادامه داد: با توجه به خروج غیر قانونی آمریکا از برجام برخی شرکت‌ها دچار مشکل می‌شوند که البته هنوز اتفاقی نیفتاده است.

قاسمی با بیان اینکه باید کمی صبر کنیم که نهایتا چه اتفاقی رخ می‌دهد و ببینیم نتایج کار با سایر طرف‌ها چگونه پیش می‌رود، گفت: وزارت خارجه نیز به عنوان تسهیل کننده در کنار نهاد‌های اقتصادی حضور خواهد داشت.

سخنگوی وزارت خارجه درباره دیدار ترامپ و اون گفت: ما علاقه‌مند هستیم در شبه جزیره کره آرامش برقرار شود و هرچه که به صلح و ثبات منطقه کمک کند، استقبال می کنیم.

قاسمی بیان کرد: دولت کره باید در رابطه با آمریکا با هوشیاری عمل کند، اما ماهیت آمریکا چندان خوشبینانه نیست و اتفاقات مختلف جهان این فرضیه را تایید می‌کند. ما از صلح و ثبات حمایت می‌کنیم، اما نسبت به رفتار آمریکا با بدبینی نگاه می‌کنیم.

قاسمی تاکید کرد: درباره حضور ایران در سوریه موضع گيری ها مشخص است و ديروز مقامات ایران و روسیه ديدارهايی را داشته اند و ديدگاهها در روند آستانه مطرح شده است.

سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: حضور ما به خواست دولت سوريه بوده و هدف حضور ایران در این کشور مبارزه با تروريسم است و طَی گفت و گو ها موضعی  نسبت به خروج ایران از سوریه تاييد نشده است.

وی اظهار کرد: اتحادیه اروپا مجموعه بزرگی است با بروکراسی خاص، اما اگر اروپا می‌خواهد ایران در برجام بماند باید صریح‌تر و سریع‌تر تصمیماتی را اتخاذ کند، باید شرایط در شکل مطلوبی پیش برود و اتحادیه اروپا زمان کافی را ندارد.

قاسمی درباره نقش معاونت اقتصادی در تامین منافع پس از خروج آمریکا گفت: بحث برجام بحث کلان و بزرگتری است و وزارت خارجه در صف مقدم آن را دنبال می‌کند، اما آنچه که مهم است تماس دیپلماتیک ما با کشور‌های جهان است.

سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: در هفته‌های آینده دیدار‌هایی با سایر کشور‌ها انجام می شود و معاونت اقتصادی به عنوان تسهیل گر فعالیت خواهد داشت.

قاسمی درباره پیشنهاد نتانیاهو برای حل بحران آب از طریق یک ویدیو گفت: نمی‌دانم چقد باید به صحبت یک شو من فریبکار (نتانیاهو) توجه کرد، این فرد در وهله اول باید از کودک کشی دست بردارد و نیاز نیست نگران کم آبی در ایران باشد.  

وی ادامه داد: قطعنا مردم ایران خودشان توانایی حل مشکل خود را دارند. فکر می‌کنم در پی سفر ناکام این فرد به اروپا برای ناکارآمد کردن برجام، با این اظهار نظر ریاکارانه و بچگانه خود را نشان دهد.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: نگرانی اروپایی‌ها از برنامه موشکی و مسائل منطقه‌ای موضع جدیدی نیست و مواضع کشور ما در قبال این موضوعات روشن است و به صراحت مواضع خود را تشریح کرده ایم.

وی با بیان اینکه ما به دنبال امنیت و صلح و ثبات در منطقه هستیم که با اجماع و مشارکت همه کشور‌ها به دست می‌آید، گفت: اما جنگ روانی اسرائیل و فرافکنی رژیم صهیونیستی در این زمینه کاملا روشن است و با اهداف خاص چنین دیدگاه‌هایی را القا می‌کند.

قاسمی تاکید کرد: بازنده اصلی این رژیم و آمریکا خواهند بود چراکه مواضع ما کاملا در مورد مبارزه با تروریسم واضح است.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: اخباری درباره آتش گرفتن انبار آرا در عراق منتشر شده، اما هنوز اظهار نظر قطعی در این زمینه وجود ندارد.

وی ادامه داد: قطعنا بنده به عنوان سخنگو نمی‌توانم اظهار نظری بکنم و باید منتظر نظر مقامات ذی صلاح در کشور عراق بود و سپس در مورد دلایل عمدی یا سهوی آن صحبت کرد.

قاسم اظهار کرد: لایحه CFT کارهای کارشناسی صورت گرفته بود و امید بود که به تصویب برسد، اما با توجه به مخالفت نمایندگان مسکوت ماند. نماینده دولت در مجلس حضور پیدا کرد و مزایای آن را تشریح کرد، اما در نهایت مجلس تصمیم گرفت این لایحه دو ماه مسکوت ماند. البته جای خرسندی دارد که این لایحه در کمیسیون مربوطه به امضا رسیده است.

قاسمی در پاسخ سوالی گفت: آمریکا از برجام خارج شده است و در میان کشور‌ها در کمیسیون مشترک نیز مواضع خوبی اتخاذ شد. برای اولین بار کارگروهی بدون حضور آمریکا در تهران تشکیل شد و در مورد وضعیت برجام و تعهدات مورد بررسی قرار گرفت و بحث‌های کارشناسی صورت گرفت.

وی ادامه داد: چهار به اضافه یک در تهران حضور پیدا کردند تا در مورد موضوعات مختلف بحث‌هایی صورت بگیرد. قرار است این گفتگو‌ها ادامه پیدا کند و در طَی روز‌ها و هفته‌های آینده ما به دنبال کسب تعهدات و تضمینات لازم هستیم تا به صورت همگانی برای اینکه تعهدات اجرایی شود به اطمینان لازم برسیم؛ و در نهایت اگر اعضای باقی مانده به تعهدات خود عمل کنند، به برجام پای بند بمانیم و در غیر اینصورت تصمیم لازم را اتخاذ کنیم. آنچه که در تهران گذشت یک تبادل نظر بود.

قاسمی تاکید کرد: دولت تمایل داشت لایحه FATF تصویب شود با توجه به مزیت‌هایی که داشت. اما دیروز به تصویب نرسید و با تاخیر مواجه شد در مورد آثار این امر شاید گمانه زنی مختلفی در پی داشته باشد، اما آنچه که مشخص است این موضوع است که برخی نمایندگان تصویب این قطعنامه را به تعویق انداختند. تا دوماه آينده وقت زياد است و اميدواريم FATF به تصويب برسد.

سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: اروپا شدیدا از وضعیت کنونی برجام ناراضی است و اراده جدی نشان می‌دهند تا برجام حفظ شود بر همین اساس ما گفتگو‌هایی را داشتیم که این مجموعه چگونه می‌تواند رضایتمندی ایران را تامین کنند.

وی ادامه داد: در بین اعضا اتحادیه اروپا نیز جلسات کارشناسی مختلفی نیز وجود دارد و حتی با سایر کشور‌ها نیز رایزنی می‌کنند تا در مورد تعهدات خود در قبال ایران تصمیم گیری کنند.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: در مورد تعهدات باید یکسری تصمیمات جدید اتخاذ شود و ما منتظر هستیم اقدامات اتحادیه در قالب یک بسته ارائه شود که در پی آن ما تصمیم بگیریم. تماس‌ها بین ما و اتحادیه اروپا نیز به طور مستمر وجود دارد.

قاسمی درباره عضویت دائم ایران در شانگهای گفت: ما به عنوان عضو ناظر به دنبال عضویت دائم در شانگهای بودیم که این امر یک پروسه پیچیده داشت. چیزی در حدود سی موافقتنامه را باید امضا کنیم که نیاز به یکسری اقدامات داخلی دارد . در این مسیر گام‌هایی را برداشته ایم و این سیر ادامه دارد زیرا اهمیت شانگهای برای ما مشخص است.

وی در مورد دیدار‌ها با مقامات چینی و روسی گفت: در زمان مشخص صورت گرفت و در مورد افق آینده همکاری‌ها و خروج آمریکا از برجام بحث شد و این سفر سفری سودمند و قابل توجه بود.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: روابط ما با عراق روشن است نگاه دو کشور به یکدیگر واضح است و می‌خواهیم به عنوان دو کشور همسایه روابط خوبی را داشته باشیم. آنچه که مردم عراق به آن رای داده اند مورد احترام ماست اما دشمنان به دنبال ایجاد سوء تفاهم‌ها و اختلافات هستند تا در روابط ما خدشه وارد کنند. با توجه به شناختی که از کشور عراق داریم تلاش‌های مذبوحانه برای خدشه وارد کردن به روابط ایران و عراق نمی‌تواند موثر باشد.

قاسمی گفت: من خوش بین هستم به اینکه در نهایت در جهان فعلی بدون حضور آمریکا همکاری برجامی خود را ادامه بدهیم. طرف‌ها باید رضایت ایران را جلب کنند و آنچه که در گروه هفت مشاهده کردیم نمادی از آخرین تحولات جهان است زیرا دولت‌ها تحمل قلدری یک کشور را ندارند و آن‌ها به دنبال تامین منافع مردم خود هستند.

وی درباره بحران آب و استفاده نامناسب سفارتخانه ها از آب در تهران گفت: سفارتخانه‌ها سرزمین کشور‌ها محسوب می‌شود و ما نمی‌توانیم در امور داخلی آن‌ها دخالت داشته باشیم. مشکل ما مصرف آب سفارتخانه‌ها نیست و ما اگر می‌خواهیم کاری کنیم باید به صورت اساسی فرهنگ سازی کنیم زیرا مسئله آب جدی است.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: آقای ولایتی از جایگاه والایی برخوردار هستند و شانزده سال وزیر خارجه بوده اند. تعداد سفر‌های وزیر خارجه به روسیه به دلیل موضوعات مختلف مانند سوریه و برجام از رکورد بالایی برخوردار است .

وی ادامه داد: آقای ولایتی نیز سفر‌هایی را به عنوان مشاور امور بین الملل رهبری به روسیه داشته اند که باید بگویم هیچ موازی کاری صورت نمی‌گیرد و وزارت خارجه از این سفر‌ها مطلع است و به صورت همگانی در تلاش هستیم. به صورت تک بعدی به یک کشور نگاه نمی‌کنیم این سفر‌ها از ضرورت خاصی پیروی می‌کند و موضوعاتی است که با منطق خاصی اتفاق می‌افتد.

قاسمی درباره برگزاری نشست منافقین در فرانسه گفت:  منافقین سابقه طولانی در تروریسم و اقدامات خصمانه علیه ملت ایران داشته اند. فرانسه نباید از استاندارد‌های دو گانه استفاده کند و به آن‌ها اجازه دهند که نشست‌هایی را در پاریس برگزار کنند. تروریسم خوب و بد نداریم و نباید با استاندارد‌های دوگانه با این موضوع برخورد شود.

وی گفت: صحبتی درباره برگزاری نشست در مورد یمن در روزهای آینده ندارم و تاریخ دقیقی را نمی‌توانم بگویم. ما گفتگو‌هایی را با چهار کشور در مونیخ و رم داشته ایم.

سخنگوی وزارت خارجی گفت: مردم یمن شرایط بغرنجی را طَی می‌کنند و در تلاش بودیم نظر این کشور‌ها نسبت به بحران یمن جلب کنیم و بیشتر به دنبال برداشته شدن محاصره و رساندن غذا و دارو برای این مردم هستیم. این روند را ادامه می‌دهیم و دیگران باید مانع تجاوز بی رحمانه سعودی به یمن شوند و امیدواریم گام مناسبی و اقدام همگانی صورت گیرد.

قاسمی بیان کرد:  سیاست سعودی و رفتارش نسبت به ایران خصمانه و ماجراجویانه است. در عربستان اقداماتی در مسیر جنگ روانی علیه ایران در جریان است.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه عربستان به دنبال این است نظر رژیم صهیونیستی را جلب کند تا به ایران ضربه بزند، ادامه داد: این رفتار مدتهاست که آغاز شده، اما با واکنش جهان اسلام مواجه خواهد شد البته چنین موضع گیری ناشی از مشکلات داخلی سعودی‌ها است.

وی درباره ادعای ترامپ مبنی بر تغییر رفتار ایران پس از خروج گفت: ترامپ حرف‌های عجیب غریب زیاد می‌زند و این فرد دچار خودشیفتگی است. من از سخنان ایشان چیزی را متوجه نمی‌شوم چراکه جمهوری اسلامی ایران مواضعش کاملا مشخص است و چیزی تغییر نکرده است. احتمالا ترامپ اتاقش جابه جا شده و یا دوربینی که با آن خاورمیانه را می‌دیده تغییر کرده است.

قاسمی درباره دیدار وزرای ایران و اروپا درباره برجام گفت: در تمام سطوح نشست‌هایی وجود خواهد داشت و هدف رسیدن به جمع بندی نهایی نسبت به انتظارات ما و تعهدات آن‌ها است. با توجه به ضیق وقت نشست‌ها و مذاکرات پرشتاب است که امیدوارم به خوبی پیگیری شود.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: مقامات اسرائیلی برای ایران هراسی همیشه صحبت‌هایی را اعلام می‌کنند تا بتوانند یار‌هایی را برای خود جمع آوری کنند. بهترین کار در خصوص اسرائیل همین راهکاری است که ایران در پیش گرفته است.

وی با بیان اینکه ما به هر حال با طرف‌های اروپایی در تماس بوده و خواهیم بود، اما مذاکره جدید با فرانسه صحت ندارد، گفت: ما مذاکرات و گفتگو‌های خود را با سه کشور فرانسه انگلیس و آلمان به نمایندگی از انحادیه اروپا انجام می‌دهیم. کاملا موضوع مذاکرات مشخص است و آن برجام است و ما موضوع دیگری برای مذاکره نداریم.



نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین