کد خبر: ۱۴۵۳۰۳
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۳:۱۵
عضو انجمن متخصصین گوارش و کبد ایران گفت: افرادی که در ماه رمضان قصد روزه گرفتن دارند لازم است که تغییراتی در زمان مصرف داروهایشان صورت بگیرد.
ناطقان: سید محمد صادق غفوری عضو انجمن متخصصین گوارش و کبد ایران؛ در خصوص نحوه روزه داری صحیح در افرادی که مشکل تیروئید دارند، اظهار کرد: تیروئید از غدد درون‌ریز بدن با وزن تقریبی 15 تا 20 گرم است که در قسمت تحتانی گردن قرار دارد؛ ترشحات این غده مانند سایر غدد درون‌ریز وارد خون شده و از این طریق به اندام‌ها و سلول‌های بدن می‌رسد.


علائم کم کاری  تیروئید

این عضو انجمن متخصصین گوارش و کبد با اشاره به اینکه تیروئید از دو اختلال تشکیل شده که شامل کم کاری و پر کاری است، بیان کرد: هورمون‌های تیروئید در متابولیسم، سوخت و ساز بدن و رشد سلولی نقش اساسی دارند؛ یکی از اختلال‌های شایع این غده، کم‌کاری تیروئید است که معمولا باعث علائمی چون ورم، چاقی، بی‌حالی، افسردگی، افزایش حساسیت به سرما  می‌شود.
چگونه داروی لووتیروکسین مصرف شود؟

وی درباره نحوه مصرف  قرص برای درمان تیروئید عنوان کرد: بیمارانی که برای تنظیم هورمون‌های تیروئید و درمان کم کاری تیروئید از داروی لووتیروکسین استفاده می‌کنند باید این دارو را صبح‌ها ناشتا با معده خالی مصرف کنند؛ اما در ماه رمضان لازم است که تغییراتی در زمان مصرف این دارو صورت بگیرد، اگر از دسته افرادی هستید که شب‌های رمضان تا دیروقت بیدار می‌مانید و تنقلات مصرف می‌کنید، بهتر است زمان مصرف دارو را به افطار منتقل کرده تا معده کاملا خالی باشد.

این عضو انجمن متخصصین گوارش و کبد افزود: اگر مبتلایان مصرف تنقلات را از 12 شب به بعد قطع می کنند و به‌موقع می‌خوابند، می‌توانند داروی لووتیروکسین را قبل از خوردن سحری مصرف کنند.


پرکاری تیروئید چه علائمی دارد؟

غفوری با بیان اینکه بیمارانی که دچار پرکاری تیروئید می‌شوند دارای علائمی هستند، تشریح کرد: بیمارانی که در فاز حاد پرکاری تیروئید قرار دارند به شدت دچار افزایش متابولیسم،لاغری علی‌رغم پرخوری، تپش قلب، فشار خون، اضطراب و بی‌خوابی می‌شوند؛ البته این علائم ممکن است هم‌زمان با یکدیگر دیده نشوند و فرد تنها بعضی از آنها را تجربه کند

غفوری ادامه داد: این افراد باید برای کنترل علائم خود از داروهای مختلف استفاده کنند، برای مثال جهت کنترل ضربان قلب باید هر 8 ساعت داروی پروپرانولول بخورند.

وی ادامه داد: بنابراین روزه‌داری در فاز حاد پرکاری تیروئید مجاز نیست؛ این دسته از بیماران تنها زمانی می‌توانند روزه بگیرند که 2 هفته از مصرف داروهایشان گذشته و هورمون‌هایشان تحت کنترل درآمده باشد، در این شرایط فرد می‌تواند با تغییر داروی خود به متی‌مازول طبق دستور پزشک اقدام به روزه‌داری کند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین