کد خبر: ۱۴۵۳۹۲
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۵
موگرینی:
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مدعی شد که اتحادیه اروپا، «قاطعانه» به تصمیم آمریکا برای خروج از برجام و احیای تحریم‌ها واکنش نشان داده است. او از ایران هم خواست به تعهداتش پایبند بماند. موگرینی گفت: «انتخاب هر گزینه دیگر، عواقب غم‌انگیز به همراه خواهد داشت.»
ناطقان: «فدریکا موگرینی»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه در جلسه عمومی پارلمان اروپا درباره توافق هسته‌ای برجام گفت تلاش‌ها برای اجرای توافق هسته‌ای با ایران ادامه دارد.

«موگرینی» با اشاره به اینکه جامعه جهانی از توافق هسته‌ای با ایران حمایت کرده گفت که جایگزینی برای این توافق وجود ندارد و دنیا تاب یک مسابقه هسته‌‌ای به ویژه در منطقه خاورمیانه (غرب آسیا) را ندارد.

او در بخشی از اظهاراتش گفت: «عزم ما برای حفظ این توافق، در راستای منافع ایالات متحده هم هست.»

موگرینی گفت حمایت جامعه جهانی از توافق هسته‌ای ایران چیزی است که او در مراودات هر روزه‌اش با دیپلمات‌های دنیا با آن مواجه می‌شود.

موگرینی گفت: «از طریق این توافق ما از اشاعه هسته‌ای پیگشیری و از تشدید تنش‌ها جلوگیری کردیم و اطمینان حاصل کردیم که ایران هرگز به سلاح‌های هسته‌ای دست پیدا نمی‌کند.»

وی گفت: «با گذشت سه سال از حصول توافق، نتایج آن پدیدار شده‌اند: ایران به تعهدات خود پایبند بوده و این موضوع ۱۱ بار به تأیید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رسیده است.»

موگرینی با بیان اینکه موضع اتحادیه اروپا در خصوص برجام تغییر نکرده گفت که این اتحادیه به اجرای موثر و کامل توافق پایبند است. او گفت که تلاش برای اجرای برجام ادامه دارد. او گفت که این تلاش صرفنظر از خروج آمریکا از برجام ادامه خواهد داشت.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ادامه تأکید کرد جدا از اجرای تعهدات هسته‌ای، تلاش‌ها برای حفظ مزایای توافق هسته‌ای برای ایران نیز ادامه دارد.

موگرینی تصمیم آمریکا برای احیای تحریم‌های ثانویه «مشکل‌ساز» خواند و گفت که باید به آن پرداخت.

وی درباره اظهارات مقام معظم رهبری درباره حرکت ایران به سمت غنی‌سازی صنعتی گفت: «این بیانیه نقض توافق هسته‌ای نیست، اما کمکی هم به اعتمادسازی نمی‌کند.»

موگرینی مدعی شد که اتحادیه اروپا، «قاطعانه» به تصمیم آمریکا برای خروج از برجام و احیای تحریم‌ها واکنش نشان داده است. او از ایران هم خواست به تعهداتش پایبند بماند. موگرینی گفت: «انتخاب هر گزینه دیگر، عواقب غم‌انگیز به همراه خواهد داشت.»

موگرینی در بخش دیگری از اظهاراتش تصریح کرد: «وافق هسته‌ای برجام پنجره‌ای برای پرداختن به موضوعات غیرمرتبط با مسائل هسته‌ای با ایران باز کرده است. فرصت داشته‌ایم در دیدار با مقام‌های ایران با آنها درباره مسائل موشکی و حقوق بشر گفت‌وگو کنیم. در صورت فروپاشی برجام،فرصت برای گفت‌وگو درباره این مسائل از بین خواهد رفت.»

«چارلز تانوک»، نماینده انگلیسی و محافظه کار پارلمان اروپا هم در این نشست گفت: «تصمیم ترامپ در خروج از توافق هسته ای ناراحت کننده است. این اقدام پیامهای اشتباهی به کشورهای هسته ای نظیر کره شمالی و دیگر کشورها ارسال میکند. اکنون انگلیس و اتحادیه اروپا نقش مهم و حیاتی برای حفظ این توافق و نگه داشتن ایران در این توافق دارند.»

منبع: فارس
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین