کد خبر: ۱۴۵۴۵۹
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۶:۴۳
اگر کودک شما زیر ۳ ماه سن دارد به محض مشاهده تب باید به پزشک یا اورژانس بیمارستان مراجعه کنید زیرا وجود تب در شیرخواران زیر ۳ ماه می‌تواند نشانه بیماری‌های جدی باشد.
ناطقان: وقتی دختر ۵ ساله شما تب می‌کند، پیش خودتان چه فکری می‌کنید؟ لابد فکر می‌کنید سرماخورده، ممکن است حتی سعی کنید با پاشویه کردن و این جور کار‌ها تبش را پایین بیاورید، اما اگر نی‌نی ۲ ماهه‌تان تب کرد چطور؟ آیا باز هم به همین راحتی با این موضوع برخورد می‌کنید؟ تب یکی از شایع‌ترین علایم بیماری‌های کودکان است.

علت ایجاد تب در بچه‌ها در سنین مختلف فرق می‌کند، اما در چه سنی می‌شود تب کودک را در خانه پایین آورد و در چه سنی باید فورا به پزشک مراجعه کرد؟ این‌ها سوالاتی هستند که هر پدر یا مادری باید حتما جواب آن‌ها را بداند، برای همین خواندن این مطلب به هر پدر یا مادری توصیه می‌شود.



چگونه دمای بدن کودک را اندازه بگیرم؟

برای کودکان زیر ۳ ماه بهتر است دمای بدن را از راه مقعد اندازه بگیرید. اما برای کودکان بالاتر از این سن، راه دهانی بهتر است. همچنین بهتر است برای اندازه‌گیری دمای بدن کودک از دماسنج دیجیتال استفاده کنید نه دماسنج جیوه‌ای. خواندن دماسنج‌های جیوه‌ای برای غیرپزشکان آسان نیست. همچنین احتمال شکستن آن‌ها زیاد است و اگر شکسته شوند ممکن است کودک شما با جیوه داخل لوله که یک ماده سمی است، تماس پیدا کند.

حتما روی دماسنج مقعد‌ی علامت مخصوصی بچسبانید تا آن را با دما سنج دهانی اشتباه نگیرید.قبل از استفاده از دماسنج، آن را در ظرفی از آب ولرم و صابون بشویید و با آب خنک، آبکشی کنید.

اگر کودک به تازگی غذا یا مایعات خورده است و شما می‌خواهید دمای بدنش را از راه دهان اندازه بگیرید، باید حداقل ۲۰ دقیقه صبر کنید.

قبل از اندازه‌گیری دمای بدن، کودک را بیش از حد نپوشانید.دمای بدن فرزندتان را بلافاصله بعد از حمام کردن اندازه‌گیری نکنید.
بعد از استفاده از دماسنج آن را با الکل یا آب ولرم و صابون پاک کنید.

روش اندازه‌گیری دمای بدن

کودک را روی پا‌های خود به شکم بخوابانید. دماسنجی که از قبل تمیز کرده‌اید را با کمی وازلین چرب کنید و به آرامی به اندازه یک سانتی‌متر در مقعد فرو ببرید. اگر احساس مقاومت کردید دماسنج را جلو نبرید. دماسنج را به آرامی در دست نگه دارید و آن را رها نکنید. وقتی صدای کوتاه دماسنج را شنیدید آن را خارج کرده و بلافاصله دما را بخوانید.

دمای طبیعی بدن چقدر است؟

دمای طبیعی بدن وقتی آن را از راه دهان اندازه می‌گیرید باید ۳۷ درجه سانتی‌گراد باشد و اگر آن را از راه مقعد اندازه گرفته‌اید باید ۵/۳۷ درجه باشد. بنا به گفته انجمن پزشکان خانواده آمریکا، «تب» زمانی بروز می‌کند که دمای اندازه‌گیری شده از راه دهان ۵/۳۷ یا بالاتر و از راه مقعد ۳۸ یا بالاتر باشد.

روش اندازه‌گیری دمای بدن کودک از راه دهان

دماسنج را که قبلا تمیز کرده‌اید زیر زبان کودک قرار دهید. از کودک بخواهید تا دهانش را ببندد و با لب‌هایش دماسنج را نگه دارد. به کودک بگویید دماسنج را با دندان نگیرد و صحبت نکند. زمانی که صدای کوتاه دماسنج را شنیدید، آن را خارج کنید و دما را بخوانید.

آیا می‌توانم تب کودکم را پایین بیاورم؟

وجود تب نشانه آن است که بدن در حال مبارزه با میکروب‌هایی است که باعث ایجاد عفونت در بدن شده‌اند. اگر کودک شما زیر ۳ ماه سن دارد به محض مشاهده تب باید به پزشک یا اورژانس بیمارستان مراجعه کنید. وجود تب در شیرخواران زیر ۳ ماه می‌تواند نشانه بیماری‌های جدی باشد.

اما اگر کودک شما بین ۳ ماه تا ۳ سال است و درجه تب او پایین است (یعنی دمای بدنش حداکثر ۸/۳۷ درجه است) بهتر است به او دارو ندهید. اما چنانچه کودک تان درد دارد و بداخلاق وبیقرار شده و دمای بدنش بیشتر از ۸/۳۷ است، می‌توانید برای پایین آوردن تب او از دارو استفاده کنید.

نکته: اگر کودک شما زیر ۳ ماه سن دارد به محض مشاهده تب باید به پزشک یا اورژانس بیمارستان مراجعه کنید.

از داوری کودک بیشتر بدانید:

در یک روز بیش از ۵ بار به کودک دارو ندهید.

به کودکان زیر ۲ ماه بدون تجویز پزشک هیچ دارویی ندهید.

قبل از دادن دارو به کودک برچسب اطلاعات درج شده روی شیشه دارو یا بروشور آن را به دقت بخوانید.



 برای دارو‌های مایع از پیمانه مدرج مخصوص استفاده کنید تا اطمینان پیدا کنید مقدار دارو را دقیق به کودک تان داده‌اید. اگر دارو پیمانه ندارد، یک پیمانه مدرج مخصوص از داروخانه تهیه کنید. قاشق‌های معمولی آشپزخانه مقدار دقیق را نشان نمی‌دهند.

چه دارویی بدهم و چقدر؟

قبل از هر چیز باید بدانید به کودکان زیر ۲ ماه نباید بدون مشورت با پزشک هیچ دارویی بدهید. استامینوفن دارویی است که هم تب را پایین می‌آورد و هم به کاهش درد کمک می‌کند. ایبوپروفن هم دارویی است که می‌توان برای کودکان بالای ۶ ماه استفاده کرد. اما نکته مهم آن است که در مورد مقدار دارو حتما باید با پزشک مشورت کنید.

دادن دارو به کودکان براساس سن و وزن بدن آن‌ها صورت می‌گیرد و با دادن دارو به بزرگسالان تفاوت اساسی دارد. پس اگر همان دوزی را که خواهرتان برای فرزندش مصرف می‌کند شما هم به کودک تان تجویز کنید ممکن است باعث مسمومیت فرزندتان شوید!

همچنین از آسپیرین برای پایین آوردن تب فرزندتان استفاده نکنید. مصرف آسپیرین در کودکان زیر ۱۸ ماه ممکن است باعث عوارض و حساسیت‌های جدی دارویی شود.



چه وقت باید با دکتر تماس بگیرم؟

اگر فرزندتان هر یک از علایم هشدار را دارد، هر چه سریع‌تر با پزشک تماس بگیرید.

کودکان زیر ۳ ماه: اگر دمای اندازه‌گیری شده مقعد‌ی کودک ۳۸ درجه یا بیشتر است سریع با پزشک تماس بگیرید. حتی اگر کودک به‌نظر بدحال نمی‌آید باید هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید زیرا کودکان در این سن به سرعت بدحال می‌شوند و بیماری آن‌ها سریع شدت می‌گیرد.

بین ۳ تا ۶ ماه: درصورتی که دمای بدن کودک بیشتر از ۳/۳۸ است حتی اگر بد حال نیست با پزشک تماس بگیرید.

۶ ماه و بالاتر: اگر دمای بدن کودک ۴/۳۹ یا بالاتر است، حتی اگر بدحال به‌نظر نمی‌رسد، با پزشک تماس بگیرید. اگر دمای بدن کودک بین ۸/۳۸ تا ۴/۳۹ است، به دقت مراقب حال او باشید. چنانچه تب تا ۴/۳۹ بالا رفت یا اگر در عرض ۴۸ ساعت خوب نشد، به سرعت با پزشک تماس بگیرید.


علائم هشدار

فهرست زیر نشان‌دهنده علایمی است که به محض مشاهده آن‌ها باید به پزشک مراجعه کنید:

خشک شدن زبان کودک

استفراغ یا اسهال مداوم

درد گوش یا دست زدن بیش از حد به گوش‌ها

قطع و وصل شدن تب در عرض ۲ یا ۳ روز

گریه با صدای زیر بیقراری بی اشتهایی

رنگ پریدگی

تشنج

سردرد شدید

جوش پوستی

درد یا تورم مفاصل

گلودرد

سفتی گردن، کودک نمی‌تواند به راحتی گردنش را به پایین و بالا خم کند

دل درد

تورم و برآمدگی ملاج در شیرخواران

سستی، خواب‌آلودگی و کم شدن هوشیاری

شنیده شدن صدا هنگام تنفس کودک

سخت نفس کشیدن

هق‌هق کردن موقع گریه
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین