کد خبر: ۱۴۵۴۷
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۹
کمبود نظارت بر آژانس‌های مسافرتی فرصت را برای دلالان فراهم کرده به طوری که در حال حاضر قیمت بلیط کیش 4 برابر قیمت واقعی آن در بازار به فروش می‌رسد.
ناطقان: با توجه به نزدیک شدن عید و شلوغ شدن برخی از شهرهای توریستی از جمله کیش، اغلب مسافران ترجیح می‌دهند پیش از عید به این شهرها سفر کنند که در همین خصوص تعدادی از آژانس‌های مسافرتی از فرصت استفاده کرده و بلیط‌های خود را چند برابر قیمت به فروش می‌رسانند.

گزارشات میدانی حاکی از آن است که تعدادی از آژانس‌های مسافرتی قیمت بلیط کیش را در همین ایام به نرخ 500 تا 900 هزار تومان به فروش می‌رسانند.

براساس این گزارش، طی صحبت با یکی از آژانس‌های هواپیمایی با اظهار این موضوع که قیمت بلیط کیش از 400 هزار تومان شروع می‌شود، گفت: قیمت بلیط کیش در برخی از ایرلاین‌ها از جمله "زاگرس" کمتر است به طوری که ارزان‌ترین بلیط هواپیمایی متعلق به این شرکت هواپیمایی است که قیمت آن 150 هزار تومان می‌باشد و گران‌ترین بلیط مربوط به هواپیمایی "ماهان" است که قیمت آن بالای 300 هزار تومان است.

طی صحبت با یکی دیگر از آژانس‌های مسافرتی، متوجه شدیم که این آژانس قیمت بلیط کیش را یک میلیون تومان به صورت چارتری به فروش می‌رساند.

این آژانس مسافرتی خنک بون هوای کیش و چارتری بودن را دلیل اصلی گران بودن آن بلیط هواپیما عنوان کرد.

براساس این گزارش، بعضی آژانس‌های مسافرتی با خريد بليط از شركت‌های هواپيمايی به ويژه در موارد خاص، گاهی به چند برابر قيمت واقعی، آن را به مسافران می‌فروشند.

شگرد اين آژانس‌ها به شكلی است كه ابتدا به مراجعه‌كنندگان و مسافران پاسخ منفی می‌دهند اما در شرايط مناسب با توجه به تعداد تقاضاها و نياز مسافران، بليط را به چند برابر قيمت واقعی به آن ها می‌فروشند. در واقع اين كار، در بعضی آژانس‌های مسافرتی رايج است و آنها روی برگه بليط، نرخ واقعی را می‌نويسند ولی پولی را كه از مشتريان دريافت می‌كنند، مبلغ بيشتری است.

براساس این گزارش، برخی آژانس‌های مسافرتی با اين روش غيرقانونی، كسب درآمد اضافی دارند و سال‌هاست كه با اين شيوه بليت چارتر به مسافران فروخته می‌شود؛ جالب آن كه تخلف اين آژانس‌ها از ديگر سيستم‌های نظارتی پنهان مانده است.

فروش چارتری نباید بهانه‌ای برای گران‌فروشی شود
 
در همین راستا، "علیرضا جهانگیریان" رییس سازمان هواپیمایی با اشاره به اینکه فروش‌های چارتری برای مقاصد گردشگری و معمولا به صورت تور انجام می‌شود، اظهار داشت: در حال حاضر در تمام دنیا پروازهای چارتری وجود دارد بنابراین باید این موضوع در ایران نیز انجام شود.

وی در ادامه گفت: برخی از مقاصد گردشگری از جمله مشهد، قشم و کیش معمولا در تورها وجود دارد و برخی از شهرها از جمله اصفهان و شیراز در ایام پیک سال اقدام به حمل‌ونقل تورهای گردشگری می‌کنند که برای این تورها باید بلیت چارتری صادر شود.
 
جهانگیریان تصریح کرد: بنابراین نمی‌توان بلیت چارتری را از حوزه بحث فروش خارج کنیم اما انتظاری که مسافران دارند این است که فروش چارتری نباید بهانه‌ای برای گران‌فروشی شود و حقوق مسافران در خصوص این موضوع ضایع شود.
 
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری تصریح کرد: فروش چارتری باید چارچوب مشخصی داشته باشد و در خصوص این موضوع آیین‌نامه‌ای تدوین شده؛ البته در گذشته آیین‌نامه‌های متعددی وجود داشته که با توجه به شرایط امروز متنوع‌سازی قیمت بلیط مجموعه جدیدی از آیین‌نامه‌ها در حال ابلاغ شدن است.
 
وی با اشاره به اینکه در آیین‌نامه جدید چارچوب‌های فروش چارتری مشخص و به نوعی حقوق مسافران در فروش چارتری رعایت شده است، افزود: برای شرکت‌های ایرلاین با توجه به مسیرهایی که دارند سهمیه‌هایی مشخص شده و در قالب این سهمیه‌ها می‌توانند اقدام به فروش چارتری کنند.

براساس این گزارش، تخلفات آژانس‌های هواپیمایی در حال حاضر زیر سایه سازمان هواپیمایی کشور انجام می‌شود که امیدواریم نظارت این سازمان بر آژانس‌های مسافرتی بیشتر شود.
برچسب ها: بلیط ، هواپیما ، کیش ، عید
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین