کد خبر: ۱۴۵۵۴۰
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۲
حمله به شهر الحدیده که می‌تواند عمق فاجعه انسانی در یمن را تشدید کند، علاوه بر عربستان و امارات با مشارکت و چراغ سبز آمریکا انجام می‌شود.
ناطقان: نیروهای نظامی عربستان سعودی و امارات از بامداد امروز چهارشنبه بعد از مهلت سه روزه، عملیات نظامی برای اشغال شهر راهبردی و ساحلی الجدیده را آغاز کرده‌اند. این در حالی است که فعالان حقوق بشر و موسسات انسان دوستانه نسبت به هر نوع درگیری‌های بیشتر در این منطقه و عواقب انسانی ویرانگر آن هشدار داده بودند.

نیروهای ائتلاف سعودی از ساعات اولیه بامداد امروز چهارشنبه عملیات یورش به شهر بندری الحدیده را کلید زدند تا به خیال خود مهمترین شریان حیاتی مردم محاصره شده و جنگ زده یمن را نیز مسدود کرده و با ایجاد یک فاجعه انسانی آنها را مجبور به تسلیم در برابر خود کنند.


در حال حاضر بندر الحدیده تنها بندر یمنی است که مقدار اندکی از کمک‌های انسانی از طریق آن وارد یمن می‌شود، اما نیروهای سعودی و امارات با افزایش نیروهای نظامی خود و ارسال صدها تانک و تجهیزات نظامی دیگر و استفاده از مردوان داخلی یمن و جدایی طلبان شورشی به دنبال تقویت نیروها برای اشغال این منطقه بر آمده و نیروهای خود را در منطقه الدریهمی در 10 کیلومتری جنوب الحدیده مستقر کرده‌اند.

با توجه به حجم آماده‌سازی‌ها برای جنگ الحدیده و میزان چشم ‌داشت ائتلاف متجاوز سعودی به این شهر راهبردی به علاوه اهمیت فوق‌العاده این شهر بندری برای دو طرف به نظر می‌رسد این جنگ شدیدترین محور درگیری‌های موجود در یمن از سه سال پیش تاکنون باشد.

در همین رابطه خبرگزاری آناتولی ترکیه به نقل از یک منبع گزارش داد که کارمندان سازمان‌های بین المللی و سازمان ملل متحد طی دو روز گذشته شهر الحدیده را ترک کرده‌اند.

"آنتونیو گوتیرش" دبیرکل سازمان ملل متحد اعلام کرده است که مذاکراتی را با خالد الیمانی وزیر خارجه دولت مستعفی یمن انجام داده و مدعی شده که این سازمان به دنبال جلوگیری از بروز جنگ خونین الحدیده و عواقب ویرانگر آن است. این در حالی است که "استفان دوگاریک" سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد اعلام کرده که مارتین گریفیس فرستاده ویژه این سازمان در یمن نیز به عمان برگشته تا مذاکرات تلفنی را با طرف‌های منازعه در یمن دنبال کند.

رسانه‌های وابسته به دلارهای نفتی عربستان و امارات هجمه تبلیغاتی شدیدی را برای این جنگ آغاز کرده‌اند. نگاهی به این رسانه‌ها نشان می‌دهد که ائتلاف متجاوز سعودی اماراتی بر روی اشغال سریع بندر الحدیده حساب ویژه‌ای باز کرده و قدرت جنگ فرسایشی در این منطقه را ندارد، اتفاقی که با توجه به موازنه‌های میدانی، امکان آن بعید به نظر می‌رسد.

عربستان به این ترتیب تلاش دارد کنترل تمامی منافذ دریایی یمن را در اختیار بگیرد و زمینه را برای اشغال استان‌های مرکزی و بویژه صنعا مهیا کند.

نقش آمریکا در جنگ یمن

در همین رابطه نشریه اینتلیجنس سرویس فرانسه از نقش و کارکرد آمریکا در این جنگ خبر داد و نوشت که امارات افسران آمریکایی را برای بهبود عملکرد نیروهای زمینی خود در جنگ یمن به کار گرفته است.

در همین راستا هفت تن از نمایندگان مجلس آمریکا در نامه ای از جیمز ماتیس وزیر جنگ این کشور خواسته‌اند برای جلوگیری از هر نوع عملیات نظامی در بندر الحدیده وارد عمل شود، اما به نظر می‌رسد چراغ سبز آمریکا در آغاز این جنگ برای متجاوزان سعودی اماراتی نشان داده شده است.

کار به جایی رسیده که حتی مجله فارین پالیسی آمریکا نیز از چراغ سبز این کشور برای حمله به شهر الحدیده خبر داده و می‌نویسد که شاخص‌هایی وجود دارد که حمله احتمالی ائتلاف جنگی ضد یمن به الحدیده به زودی انجام می‌شود. چرا که واشنگتن از حجم مخالفت خود با این حمله کاسته است.

این مقاله می‌افزاید در حالی که نگاه‌ها به نشست سران آمریکا و کره شمالی در سنگاپور دوخته شده، ائتلاف به رهبری عربستان در یمن به دنبال افزایش تنش‌ها و حمله گسترده به بندر اصلی یمن یعنی الحدیده است. این در حالی است که این بندر شریان اصلی ورود غذا و سوخت و دارو به یمن به شمار می‌رود.

در همین رابطه طی روزهای اخیر به گروه‌های امدادرسانی فعال در یمن هشدار داده شده است که این کشور را ترک کنند. چرا که به نظر می رسد حمله‌ای طولانی مدت و درگیری‌های فرسایشی در این منطقه به وجود خواهد آمد.

آمریکایی‌ها که طی سه سال گذشته از حمایت‌های لجستیک و اطلاعاتی به نیروهای مهاجم یمن ابایی نداشته‌ اند، پیش از این مخالف حمله نظامی به شهر الحدیده بود، اما بنابر اعلام رسانه‌های آمریکایی این روزها لحن خود را در این رابطه تغییر داده‌اند.

اسکات پول کارشناس مسائل یمن در موسسه آکسفام آمریکا با اشاره به واکنش آمریکا نسبت به اخبار مربوط به آغاز جنگ در الحدیده می‌گوید: تنها اتفاقی که در این رابطه رخ می‌دهد، هشدار دادن نسبت به عدم حمله و عواقب وخیم آن است. او واکنش آمریکا به این حمله را سست ارزیابی کرد.

استیون سیشی سفیر دولت آمریکا در یمن بین سال‌های 2007 تا 2010 می گوید که اظهارات مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در رابطه با جنگ بسیار سست بود. چیزهایی که او مطرح نکرد، بسیار مهمتر از چیزهایی بود که مطرح کرد. او هیچ مطلبی از خطوط قرمز یا خطرات مربوط به هر حمله احتمالی به الحدیده مطرح نکرد و این موضوع نشان می دهد که آمریکا مخالفت زیادی با این حمله ندارد.

آمریکا که از سالها پیش حملات گسترده‌ای را به بهانه مبارزه با گروه تروریستی القاعده در یمن آغاز کرده، منطقه مذکور را عرصه‌ای اساسی برای مقابله با حضور ایران در منطقه می‌داند و معتقد است که حمایت از متجاوزان سعودی و اماراتی در مبارزه ضد گروه‌های مردمی و جریان انصار الله باعث کاهش اقتدار ایران در منطقه می‌شود.

در واقع دولت ترامپ به جنگ افروزی عربستان و امارات بر اساس سیاست‌ها و منافع کاخ سفید و اولویت اصلی این کشور در مقابله با ایران در منطقه نیاز دارد. بویژه که در شرایط کنونی و عقب‌نشینی این کشور از توافق هسته‌ای، تلاش دارد فشارهای اقتصادی بر تهران را افزایش داده و تاثیرات این عقب‌نشینی را بیش از پیش نشان دهد.

آمریکایی‌ها که هواپیماهای آنها همچنان به سوخت رسانی به جنگنده‌های سعودی در هوا یا ارائه اطلاعات جاسوسی به نیروهای متجاوز سعودی و اماراتی ادامه می‌دهند، در صورتی که عزم جدی برای جلوگیری از جنگ داشته باشند، می‌توانند مانع از این اتفاق شوند. کریس مورفی سناتور آمریکایی نیز می گوید که حمایت آمریکا از حمله هوایی دوشنبه گذشته ضد تاسیسات پزشکی سازمان پزشکان بدون مرز که برای مداوای وبا به یمن رفته اند، نشان از پشتیبانی آمریکا از متجاوزان دارد. وی هشدار داد که جنگ یمن از کنترل خارج شده است.

بحران انسانی در پی جنگ الحدیده

نیروهای متجاوز سعودی با الهام‌گیری از الگوی رژیم صهیونیستی برای انجام تجاوزهای نظامی خود در زمان‌هایی خاص که افکار عمومی متوجه رویدادهای دیگر است، تلاش دارد از آغاز رقابت های جام جهانی 2018 در روسیه سوء استفاده کرده و بزرگترین جنایت سه سال گذشته خود را در یمن مرتکب شود.

بر اساس ارزیابی‌های سازمان ملل متحد در حال حاضر بیش از 600 هزار نفر در منطقه ساحلی الحدیده زندگی می‌کنند و بروز جنگ در این منطقه با توجه به شاخص های ویژه عملیات های نظامی عربستان که عمدتا مبتنی بر استفاده از نیروی هوایی و موشک‌باران گسترده مناطق غیر نظامی است، جان این افراد را در معرض خطر قرار داده، تا جایی که برخی کارشناسان میزان تلفات احتمالی این جنگ را تا 250 هزار نفر بر آورد کرده‌اند. علاوه بر اینکه درگیری در این منطقه، کمک‌های انسان دوستانه به یمنی‌های قحطی زده و محاصره شده را متوقف می‌کند و زندگی دیگر ساکنان یمن را نیز در معرض خطر قرار می دهد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس دوشنبه گذشته به نقل از منابع امنیتی اعلام کرد که درگیری‌های خونین در ساحل غربی یمن تنها طی چند روز گذشته به کشته شدن ششصد نفر از دو طرف منجر شده است.

لوکوک هماهنگ‌کننده امداد رسانی سازمان ملل متحد در یمن معتقد است که بسته شدن بندر الحدیده در نتیجه این جنگ می تواند فاجعه بار باشد، چرا که یمنی‌ها به صورت تقریباً کامل وابسته به واردات غذا و دارو از این بندر هستند. در حال حاضر حدود 8 میلیون نفر در آستانه گرسنگی قرار دارند و یمن یکی از بزرگترین عرصه‌های گسترش ویروس وبا در جهان به شمار می‌رود.
منبع: تسنیم
برچسب ها: الحدیده ، حمله ، یمن
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین