کد خبر: ۱۴۵۸۸۶
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۰
قارچ پوستی یکی از انواع عفونت‌های پوستی است که عامل اصلی آن قارچ‌ها هستند و اغلب در نقاط مرطوب بدن مثل پا‌ها یا زیر بغل به وجود می‌آید.
ناطقان: پوست بزرگ ترین اندام بدن است و وظیفه ی دارد تا از آن در برابر عفونت ها محافظت کند. اما گاهی خود پوست دچار عفونت می شود. قارچ پوستی یکی از انواع عفونت های پوستی است که عامل اصلی آن قارچ ها هستند و اغلب در نقاط مرطوب بدن مثل پاها یا زیر بغل به وجود می آید. برخی از انواع قارچ پوستی واگیردار نیستند و این عفونت ها معمولا تهدیدی برای جان انسان محسوب نمی شوند.

در ادامه به انواع قارچ پوستی و راه های پیشگیری از آن ها می پردازیم.

۱- بیماری پای ورزشکاران یا قارچ پا

بیماری پای ورزشکارن که به آن قارچ پا هم گفته می شود نوعی عفونت قارچی واگیردار است که پوست پا را تحت تأثیر قرار می دهد. این قارچ پوستی می تواند به ناخن های پا و دست ها هم سرایت کند. این بیماری بیشتر در میان ورزشکاران شایع است.

قارچ پا عفونت جدی ای نیست اما گاهی درمان آن دشوار است. اگر مبتلا به دیابت هستید یا سیستم ایمنی ضعیفی دارید در صورت ابتلا به قارچ پا باید فورا به پزشک مراجعه کنید.

علت بروز قارچ پا

این عفونت قارچی ممکن است در اثر تماس با یک شخص مبتلا یا لمس سطوح آلوده به شما سرایت کند. این قارچ پوستی در محیط های گرم و مرطوب رشد می کند.

چه کسانی در معرض قارچ پا هستند؟

همه ی ما می توانیم به این قارچ پوستی مبتلا شویم اما بعضی رفتارها خطر ابتلا به آن را افزایش می دهد:

    پا برهنه راه رفتن در مکان های عمومی مثل رختکن ها، حمام ها و استخرهای شنا
    استفاده از جوراب، کفش یا حوله ی شخص مبتلا به قارچ پا
    پوشیدن کفش های تنگ
    مرطوب نگه داشتن پاها به مدت طولانی
    تعریق پا
    وجود آسیبی جزئی بر روی پوست یا ناخن پا

علائم قارچ پا

    قرمز شدن یا تاول زدن ناحیه ی عفونی
    پوست ناحیه ی عفونی می تواند صاف یا لایه لایه باشد
    پوسته پوسته شدن یا ترک خوردن ناحیه ی عفونی
    ناحیه ی عفونی ممکن است دچار پوسته ریزی شود
    احساس خارش یا سوزش در ناحیه ی عفونی

پیشگیری از قارچ پا

    هر روز پاهایتان، به ویژه ناحیه ی بین انگشتان پا را با آب و صابون بشویید و آن را به طور کامل خشک کنید.
    جوراب، کفش یا حوله ی خود را با دیگران شریک نشوید.
    در استخرها و حمام های عمومی، رختکن ها و دیگر مکان های عمومی مشابه حتما از دمپایی استفاده کنید.
    از جوراب هایی استفاده کنید که بافت آن به پا اجازه ی تنفس دهد، مثل نخ، پشم یا مواد ترکیبی ای که رطوبت پوست را جذب می کند.
    اگر پاهایتان عرق کرده جوراب هایتان را عوض کنید.
    وقتی خانه هستید پا برهنه باشید تا پاهایتان هوا بخورد.
    از کفش هایی استفاده کنید که جنس آن ها به پا اجازه ی تنفس دهد.
    دو جفت کفش برای استفاده ی روزانه ی خود در نظر بگیرید و آن ها را یکی در میان بپوشید تا در این فاصله کفش هایتان کاملا خشک شوند. رطوبت به قارچ ها اجازه می دهد رشد خود را ادامه دهند.

۲- عفونت قارچی واژن

این قارچ پوستی بسیار آزار دهنده است و باعث خارش، سوزش و ترشح می شود. این عفونت قارچی در میان زنان بسیار شایع است، به طوری که از هر چهار زن، سه نفر از آن ها ممکن است یک بار در زندگی شان به آن مبتلا شوند. خوشبختانه این قارچ پوستی معمولا با مصرف داروهای بدون نسخه و درمان های خانگی بهبود می یابد.

علت بروز عفونت قارچی واژن

عفونت قارچی واژن دلایل مختلفی دارد. بعضی زنان در دوران قاعدگی یا بارداری به دلیل تغییرات هورمونی به آن دچار می شوند. برخی از قرص های ضد بارداری هم خطر ابتلا به این قارچ پوستی را افزایش می دهند.

قارچ واژن تقریبا در هر جایی می تواند زندگی کند. در واقع این قارچ به طور طبیعی در بدن ما وجود دارد اما سیستم ایمنی ما آن را تحت کنترل دارد. عفونت زمانی رخ می دهد که میزان قارچ های ناحیه ی واژن افزایش می یابد.

هر چیزی که میزان باکتری ها و قارچ های ناحیه ی واژن را از تعادل خارج کند می تواند منجر به بروز این عفونت قارچی شود. برای مثال، مصرف داروهای آنتی بیوتیک برای رفع یک عفونت باکتریایی خطرناک می تواند منجر به از بین رفتن باکتری مفیدی در ناحیه ی واژن شود که وظیفه ی کنترل قارچ ها را بر عهده دارد.

بیماری هایی که سیستم ایمنی بدن را تحت تأثیر قرار می دهند (مثل بیماری های مقاربتی) هم می توانند باعث بروز عفونت قارچی واژن شوند. خطر ابتلا به این عفونت قارچی در زنان مبتلا به دیابت بسیار بالا است چون بالا بودن قند خون رشد قارچ های واژن را افزایش می دهد.

علائم عفونت قارچی واژن

    خارش و التهاب اطراف واژن
    احساس سوزش یا درد در هنگام ادرار کردن یا برقراری رابطه ی جنسی
    قرمز شدن و احساس درد اطراف و روی واژن
    ترشحات غیر طبیعی واژن که به شکل جامد و خاکستری رنگ یا آبکی باشد

پیشگیری از عفونت قارچی واژن

    پوشیدن لباس زیر مناسب: لباس زیر های تنگی که از مواد مصنوعی ای مثل نایلون و پلی استر ساخته شده اند رطوبت را نگه می دارند. از لباس زیرهای نخی استفاده کنید تا هوای بیشتری در ناحیه ی تناسلی جریان پیدا کند.
    محصولاتی مثل نوارهای بهداشتی و تامپون های معطر، برخی صابون ها و شوینده ها می توانند باعث حساسیت واژن و از بین رفتن تعادل در میزان باکتری های طبیعی این ناحیه شوند. از محصولات غیر معطر و شوینده های ملایم استفاده کنید.
    بهداشت فردی: کارشناسان توصیه می کنند از آب کشیدن داخل واژن خودداری کنید. چون این کار باکتری های مفید واژن که جلوی عفونت را می گیرند را از بین می برد. تنها ناحیه ی بیرونی واژن را با آب و صابون بشویید.

۳- خارش ژوک

این قارچ پوستی به محیط های گرم و مرطوب علاقه دارد و در نقاط مرطوب بدن مثل کشاله ی ران، باسن و نواحی داخلی ران رشد می کند. این عفونت قارچی بیشتر در تابستان یا مناطق گرم و مرطوب دنیا شیوع پیدا می کند.

خارش ژوک تا حدودی واگیردار است و اغلب از طریق تماس مستقیم با فرد مبتلا یا شئ آلوده به قارچ سرایت می کند.

علائم خارش ژوک

    قرمز شدن کشاله ی ران، باسن یا ران ها
    ساییده شدن پوست و احساس سوزش یا خارش در ناحیه ی عفونی
    دانه های قرمز رنگ به شکل مدور با لبه های برجسته
    ترک خوردن، پوسته پوسته شدن یا به وجود آمدن پوسته های خشک در ناحیه ی عفونی

پیشگیری از خارش ژوک

    لباس های گشاد از جنس مواد طبیعی مثل لباس زیرهای نخی بپوشید.
    از تماس با افراد مبتلا به قارچ خودداری کنید.
    وسایلی مثل حوله ها و تجهیزات ورزشی را با دیگران شریک نشوید.

۴- عفونت قارچی کرم حلقوی

این عفونت قارچی که به آن درماتوفیتوز هم گفته می شود، بر خلاف اسمش بر اثر نوعی قارچ رخ می دهد نه یک کرم.

عفونت قارچی کرم حلقوی از بیماری های مشترک میان انسان و حیوان است. این قارچ پوستی ابتدا به شکل تکه های قرمز رنگ بر روی ناحیه ی عفونی بروز کرده و سپس به نقاط دیگر بدن سرایت می کند. این عفونت قارچی، پوست کف سر، پا، کشاله ی ران، ناحیه ی رویش ریش و دیگر نقاط بدن را تحت تأثیر قرار می دهد.

علت بروز عفونت قارچی کرم حلقوی

قارچ های عامل این عفونت انواع مختلفی دارند و می توانند به مدتی طولانی به شکل هاگ در خاک زندگی کنند. انسان و حیوان با تماس مستقیم با خاک به این قارچ مبتلا می شوند. به علاوه این قارچ می تواند از راه تماس با انسان یا حیوان آلوده هم سرایت پیدا کند.

چه کسانی در معرض عفونت قارچی کرم حلقوی هستند؟

هر کسی ممکن است دچار عفونت قارچی کرم حلقوی شود. با این حال، این عفونت قارچی بیشتر در میان کودکان و افرادی که حیوان خانگی دارند شایع است. سگ ها و گربه ها هم می توانند به این قارچ مبتلا شوند و آن را به انسان ها انتقال دهند.

وقتی پوست مرطوب باشد و یا آسیب یا خراشی جزئی داشته باشد بیشتر در معرض ابتلا به این قارچ پوست قرار می گیرید. استفاده از حمام ها و استخرهای عمومی هم از راه های دیگر انتقال این عفونت قارچی است. علاوه بر این، استفاده ی مشترک از وسایلی مثل برس های مو یا لباس های شسته نشده خطر ابتلا به عفونت قارچی کرم حلقوی را افزایش می دهد.

علائم عفونت قارچی کرم حلقوی

    تکه های قرمز رنگ، خارش دار، پوسته پوسته شده یا برجسته
    تاول زدن یا ترشح داشتن تکه ها
    ممکن است لبه ی تکه ها قرمزتر باشد یا تکه ها شبیه به حلقه باشند
    برجسته بودن لبه ی تکه ها

اگر این عفونت قارچی به ناخن ها سرایت کنند، ممکن است ناخن ها ضخیم تر و یا دچار تغییر رنگ یا ترک خوردگی شوند.

اگر در ناحیه ی کف سر به این قارچ پوستی دچار شوید، موهای ناحیه ی عفونی شکننده یا دچار ریزش می شوند و تکه هایی از سر دچار کچلی می شود.

پیشگیری از عفونت قارچی کرم حلقوی

    بعد از تماس با حیوانات دست هایتان را بشویید.
    محل زندگی حیوان خانگی تان را ضدعفونی و تمیز کنید.
    اگر سیستم ایمنی ضعیفی دارید از افراد و حیوانات مبتلا به این قارچ دوری کنید.
    به طور منظم موهایتان را بشویید.
    در حمام های عمومی پابرهنه نباشید.
    وسایل شخصی خود مثل لباس و برس مو را با افراد مبتلا به این قارچ شریک نشوید.
    پاهایتان را تمیز و خشک نگه دارید.

نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین