کد خبر: ۱۴۵۹۶۲
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۵
از دیرباز بیدارشدن در وقت سحر برای حفظ سلامت توصیه شده و امروزه در تحقیقات جدید فرمولی برای جلوگیری از افسردگی محسوب می‌شود.
ناطقان: کارشناسان در جدیدترین پژوهش‌های خود دریافتند زنانی که صبح زود از خواب بیدار می‌شوند و به عبارتی سحر خیز هستند با احتمال بین ۱۲ الی ۲۷ درصد کمتر مبتلا به افسردگی می‌شوند.

محققان این نتیجه‌ها را با پژوهش برروی بیش از ۳۲ هزار داوطلب زن پرستار بیمارستان با میانگین سنی ۵۵ سال به دست آورده اند.


پژوهشگران اعتقاد دارند بیدارشدن زودهنگام در اوایل روز سبب بهره مندی بیشتر از نور خورشید می‌شود که عاملی مهم برای جلوگیری از ابتلا به افسردگی است.

این پژوهش همچنین نشان می‌دهد زنانی که عادت به بیدار ماندن در شب‌ها برای مدت زمان طولانی دارند و به عبارتی شب کار هستند کمتر تمایل به ازدواج و تشکیل خانواده دارند و بیشتر آن‌ها زندگی به سبک مجردی را می‌پسندند.

بیدارماندن طولانی مدت در شب سبب برهم خوردن ساعت خواب و بیداری، خطر ابتلا به سرطان و نیز چاقی به دلیل مصرف تنقلات در ساعت‌های پایانی شب می‌شود.


این پژوهش به وسیله دانشمندان دانشگاه‌های کلرادو، بریگام و بیمارستان زنان دربوستون انجام شده است.

افسردگی یکی از بیماری‌های شایع در دنیای کنونی است که بر یک نفر از هر 10 نفر اثر می‌گذارد، افسردگی در بلند مدت می‌تواند سبب ابتلا به بیماری‌های جسمی، چون بیماری قلبی، بی خوابی، بدخوابی اختلال‌های روانی، چاقی یا لاغری مفرط، تمایل به خودکشی، رفتار‌های پرخاشگرانه و وابستگی به مواد دخانی و اعتیاد آور شود.


علل مختلفی در ایجاد افسردگی نقش دارند، از جمله شکست‌های عاطفی، ابتلا به برخی بیماری ها، استرس‌های شغلی و تحصیلی، ازدست دادن اعضای خانواده و دوستان، برشکستگی مالی و مواردی از این دست که درصورت درمان نشدن می‌تواند به افسردگی مزمن تبدیل شود.

کارشناسان با بررسی فرم‌های نظر سنجی ماهانه در زنان پرستار که شیفت شب کار می‌کردند و در ابتدای آزمایش مبتلا به افسردگی نبودند دریافتند به تدریج حدود ۳۷ درصد از آن‌ها نشانه‌های اولیه افسردگی، ۵۳ درصد نوع میانی و ۱۰ دچار نوع پیشرفته این بیماری بودند.


قرارگرفتن در معرض تابش نور خورشید در زمان طلوع می‌تواند سبب دریافت میزان کافی از ویتامین D بدون آسیب دیدن پوست صورت شود، همچنین افراد بازه زمانی بیشتری برای انجام کار‌های خود در طول روز پیدا می‌کنند.

نتیجه این پژوهش در مجله تحقیق‌های روانپزشکی (the Journal of Psychiatric Research) منتشرشده است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین