کد خبر: ۱۴۶۱۱۱
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۰:۴۲
یک متخصص پوست گفت: بیماری صدفی در همه سنین مشاهده شده است و تقریبا یک و نیم درصد مردم جامعه مبتلا به این بیماری هستند.
ناطقان: عبدالرضا عرفانی، با بیان اینکه بیماری صدف در نقاط مختلف بدن از جمله آرنج، ناخن، زانو و حتی در ۱۰ درصد موارد در  مفاصل نیز ممکن است مشاهده شود، اظهار کرد: بیماری صدف یک بیماری پوستی است که ممکن است علاوه بر نقاط ذکر شده  پوست سر را نیز مبتلا کند.

وی افزود: علامت اصلی این بیماری به صورت پوسته‌های خشک و همراه با خارش است و این پوسته‌ها بسیار چسبناک‌اند و به صورت لایه بسیار ضخیمی پوست سر را آلوده می‌کنند.

این متخصص پوست با اشاره به اینکه علت بیماری عوامل ناشناخته‌ای است، اما عوامل عصبی روحی، تنشی، استرسی، هیجانی، نخوابیدن و فشارهای عصبی می‌توانند منجر به بروز بیماری شود، گفت: در یک چهارم موارد ممکن است به عوامل ژنتیکی مربوط شود به گونه‌ای که اگر در فامیل فرد قبلا فردی مبتلا شده باشد سایر اقوام نیز مبتلا شوند.

عرفانی تصریح کرد: به صورت کلی بیماری‌های پوست سر طیف بسیار گسترده‌ای دارند، اما پایان این طیف؛ بیماری صدف است که به صورت پوسته‌های چسبناک بروز می کند و کنده شدن آن از پوست سر بسیار مشکل و سخت است.

وی با بیان اینکه عواملی که منجر به تشدید بیماری می شود عوامل عصبی و روحی و تنشی و هیجانی است، افزود: در صورتی که پوسته ها به موقع شسته و برداشته نشوند روی همدیگر باقی می مانند و چسبناک تر می‌شوند در نتیجه درمان مشکل تر می‌شود.

این متخصص پوست با اشاره به اینکه در بیماری صدف سرعت رشد پوست بسیار زیاد می‌شود، ادامه داد: در حالت عادی پوست بدن هر 25 الی 28 روز یکبار جدید و نو می‌شود، اما در این بیماری هر پنج روز یکبار پوست می‌خواهد نو شود. در نتیجه رسیدگی سریع به این بیماری مهم است زیرا در غیر این صورت این پوسته‌های ریخته شده به هم می چسبند و زیادتر می شوند.

عرفانی افزود: زمانی که به لباس فردی که به این بیماری مبتلا شده نگاه کنیم همانند این است که بر روی آن آرد پاشیده شده است. برای درمان و تشخیص درست علت بروز  بیماری از بیمار نمونه برداری می‌شود و در آزمایشگاه پاتولوژی تایید می‌شود و علت بروز برای درمان تشخیص داده می‌شود. درمان‌ها ممکن است به صورت موضعی بسیار ملایم (کورتون های موضعی) و آنانول‌های ویتامین B باشد.

این متخصص پوست اضافه کرد: نهایتا در صورت عدم کنترل از درمان‌های سیستماتیک کاهش دهنده تکثیر سلولی  استفاده می‌شود. اخیرا نیز درمان‌های جدید دیگری آمده که دارای ترکیب جدیدی است.

عرفانی با بیان اینکه به صورت کلی بیماری صدف یک بیماری کنترل شونده است و نه علاج شونده، افزود: با این وجود باید  بیمار مراجعه مکرر جهت درمان داشته باشد و از شوینده‌های مناسب برای کنترل بیماری استفاده کند.

وی با بیان اینکه عوامل محیطی نیز بر تشدید بیماری موثر است، تصریح کرد: اگر بدن فرد مبتلا شده به بیماری صدف زخم یا عفونت کند بیماری صدف در هر نقطه‌ای که ایجاد شده تشدید خواهد شد. بنابراین فرد باید از پوست خود مراقبت کند تا زخم و عفونت نکند تا بیماری شدت پیدا نکند.

این متخصص پوست با بیان اینکه این بیماری در هر دو جنس مشاهده شده است اما در زنان به عنوان یک معضل شناخته می‌شود، خاطر نشان کرد: اگر بیماری در خانم‌ها مشاهده شود مساله ای است که می تواند در شرایط اجتماعی حتی آسیب‌های روحی ایجاد کند. یعنی مسایل تنشی روحی و هیجانی ثانویه بیماری نیز به وجود می‌آید.

عرفانی تصریح کرد: مسایل تنشی روحی و هیجانی علاوه براینکه به عنوان علت شناخته می‌شوند، می‌توانند عارضه این بیماری نیز باشند. به همین علت دقت در کنترل بیماری برای جلوگیری از بروز این آسیب‌ها مهم است.

وی با بیان اینکه این بیماری در هر سنی ممکن است اتفاق افتد اما  دو پیک سنی بین 5 تا 7 الی 15  سالگی و سن دوم 50 تا 70 سالگی است که در این سن بیماری بیشتر شدت پیدا می‌کند، افزود: در تمام طول سن بیماری مشاهده شده است و تقریبا یک و نیم درصد مردم جامعه مبتلا به بیماری صدف هستند. بیماری صدف شیوع بالایی دارد و البته مسری و واگیردار نیست.

منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین