کد خبر: ۱۴۶۶۷۷
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۷ - ۰۴:۰۰
عضو انجمن متخصصان گوارش و کبد ایران گفت: شایع‌ترین بیماری در نوزادان باعث می‌شود، حدود نیمی از شیرخواران در سه ماهه اول پس از تولد چندین مرتبه در روز استفراغ کنند.
ناطقان: سيد محمد صادق غفوری عضو انجمن متخصصان گوارش و کبد ایران در خصوص رفلاکس معده کودکان، اظهار کرد: وقتی که کودک غذا می‌خورد، غذا از طریق مری که به آن لوله گوارشی هم گفته می‌شود، وارد معده می‌شود؛ زمانی که غذا به معده رسید، یک حلقه از عضلات از بازگشت غذا به مری جلوگیری می‌کنند، اگر این عضلات به درستی بسته نشوند، غذا می‌تواند به سمت مری بازگردد که به این عارضه رفلاکس معده به مری (ریفلاکس گاستروازوفاژیال) گفته می‌شود.

رفلاکس گاستروازوفاژیال چیست؟

این عضو انجمن متخصصان گوارش و کبد ادامه داد: اگر رفلاکس معده به مری، مشکل‌ساز شود به آن رفلاکس معده می‌گویند؛ رفلاکس گاستروازوفاژیال یک فرایند خود محدودکننده شایع در نوزادان است که معمولاً ۶ تا ۱۲ ماه پس از تولد بهبود می‌یابد.

غفوری با اشاره به اینکه رفلاکس در نوزادان بسیار شایع است، عنوان کرد: حدود نیمی از شیرخواران، در سه ماهه اول پس از تولد چندین مرتبه در روز بالا می‌آورند؛ در برخی موارد، نوزادان تا سنین ۱۲ تا ۱۴ ماهگی به این عارضه مبتلا هستند، رفلاکس گاستروزوفاژیال زمانی اتفاق می‌افتد که اسفنکتر پایینی مری به طور کامل شکل نگرفته باشد و عضلات نتوانند از بازگشت محتویات معده به مری جلوگیری کنند.

وی تشریح کرد: زمانی که محتویات معده وارد مری شد، نوزاد استفراغ می‌کند یا بالا می‌آورد؛ وقتی اسفنکتر نوزاد به طور کامل شکل گرفت، نوزاد استفراغ نمی‌کند، رفلاکس معده زمانی اتفاق می‌افتد که عضله اسفنکتر پایینی مری ضعیف یا شل باشد،  این ضعف یا شلی عضله باعث می‌شود که محتویات معده به سمت مری بازگردد.

علائم اصلی رفلاکس معده چیست؟

این عضو انجمن متخصصان گوارش و کبد با تاکید بر اینکه علائم اصلی رفلاکس در نوزادان، بالا آوردن بیش از حد معمول است، گفت: نوزادان مبتلا به رفلاکس معده ممکن است یک یا چند مورد از علائم زیر را داشته باشند؛
_کمر درد معمولاً در هنگام غذا خوردن یا پس از آن
_کولیک
_گریه کردنی که بیش از ۳ ساعت در روز بدون دلیل پزشکی طول بکشد
علائم اصلی  رفلاکس معده در کودکان

غفوری ادامه داد: سرفه، استفراغ یا مشکل بلع، تحریک‌پذیری به خصوص پس از غذا خوردن، ذات‌الریه ( یک عفونت در یک یا دو ریه)، تغذیه بد یا شیر نخوردن نوزاد، اختلال در رشد و سوءتغذیه، عدم وزن گیری نوزاد، مشکلات تنفسی در نوزاد، استفراغ، کاهش وزن کودک، خس‌خس سینه (صدای شدید خس‌خس سینه در هنگام نفس کشیدن نوزاد) از علائم اصلی رفلاکس معده در کودکان است.

وی در پایان یاد آور شد: درمان رفلاکس معده به علائم نوزاد و سن او بستگی دارد و شامل تغییرات غذایی و دارو درمانی یا انجام عمل‌های جراحی می‌شود.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین