کد خبر: ۱۴۶۷۰۴
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۶
اگرچه اوپک توافق کاهش تولید را عامل کلیدی در متعادل شدن بازار نفت توصیف کرده است اما اگر رشد تقاضای قوی تقاضای جهانی برای نفت در سه سال گذشته نبود، شاید آژانس‌های بین‌المللی هرگز پایان دوران اشباع عرضه نفت را اعلام نمی‌کردند.
ناطقان: تقاضا به دلیل پایین ماندن قیمت‌های نفت در فاصله سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ که رشد مصرف را در اقتصادهای سازمان توسعه و همکاری اقتصادی (OECD) مانند آمریکا و اکثر نقاط اروپای غربی و قدرت‌های اقتصادی نوظهور مانند چین و هند برانگیخت، قوی ماند.


همه کشورهای واردکننده نفت، از قیمت‌های پایین‌تر سود بردند اما در حالی که رشد تقاضا در هند و چین تا حدود زیادی عامل توسعه اقتصادی و فعالیت صنعتی بود، در اقتصادهای OECD میزان تقاضا، ارتباط نزدیکی با تغییرات چشمگیر و پایدار در قیمت‌های نفت داشت. جان کمپ، تحلیلگر بازار رویترز پیش‌بینی کرد رشد ۷۰ درصدی قیمت‌های نفت از اواسط سال میلادی گذشته، رشد در اقتصادهای OECD که حساسیت بالایی به قیمت‌های نفت دارند را آهسته خواهد کرد.


تقاضا برای نفت همچنان افزایش خواهد یافت که تا حد زیادی از سوی بازارهای غیر OECD مانند چین و هند خواهد بود اما قیمت‌های بالاتر نفت ممکن است روند رشد تقاضای OECD را ضعیف کرده و رشد تقاضای جهانی برای نفت را محدود کند.


طبق گزارش "دنیای انرژی ۲۰۱۸" که اخیرا از سوی شرکت BP منتشر شد، تقاضا برای نفت در سال میلادی گذشته ۱.۷ میلیون بشکه در روز رشد کرد که مشابه رشد سال ۲۰۱۶ و بالاتر از میانگین ۱۰ ساله ۱.۱ میلیون بشکه در روز بود.


این شرکت در گزارش خود نوشت: تعجبی ندارد که تقاضا برای نفت در سال ۲۰۱۷ با سود بردن واردکنندگان از قیمت‌های پایین به رشد ادامه داد. رشد تقاضا در کشورهای غیر OECD مانند چین ۵۰۰ هزار بشکه در روز بود که نزدیک به میانگین ۱۰ ساله بود اما نشانه‌هایی وجود دارد که رشد تقاضا که ناشی از قیمت‌های پایین بوده است، دچار تحلیل خواهد شد.


رشد تقاضا برای سوخت‌هایی مانند بنزین که نسبت به قیمت‌های نفت حساسیت دارند در سال ۲۰۱۷ آهسته شد و در مقابل، تقاضا برای دیزل تحت تاثیر رونق فعالیت صنعتی بهبود یافت.


اسپنسر دیل، رییس اقتصاددان ارشد شرکت BP معتقد است که قیمت‌های نفت در سطوح فعلی از رشد تقاضای جهانی برای نفت خواهد کاست.


آژانس بین‌المللی انرژی در ماه مه برآورد خود از تقاضای جهانی برای نفت در سال ۲۰۱۸ را بازبینی کرد و پیش بینی خود از میزان رشد تقاضا را ۴۰ هزار بشکه در روز کاهش داد و ۱.۴ میلیون بشکه در روز ارزیابی کرد.


این نهاد بر این باور است که رشد ۷۵ درصدی قیمت‌های نفت از ژوئن سال ۲۰۱۷ در صورتی که بر رشد تقاضا تاثیر نگذارد فوق العاده خواهد بود به خصوص که یارانه‌های کاربر نهایی کاهش پیدا کرده یا طی سال‌های اخیر در اقتصادهای نوظهور متعدد قطع شده است.


آژانس در گزارش بازار نفت ژوئن خود پیش‌بینی رشد تقاضا به میزان ۱.۴ میلیون بشکه در روز را تغییر نداد اما در صورت بالاتر رفتن قیمت‌ها، ضعیف شدن اعتماد اقتصادی، حمایت گرایی تجاری و رشد بیشتر ارزش دلار آمریکا احتمال رشد کمتر تقاضا از میزان پیش بینی شده وجود دارد.


اطمینان اوپک نسبت به قوی ماندن رشد تقاضا
اما یک پنل فنی اوپک اعلام کرده که تقاضای جهانی برای نفت در نیمه دوم سال قوی می‌ماند و بازار نفت به راحتی می تواند افزایش تولید را که سبب ریزش قیمتها شده بود، جذب کند.


یک پنل فنی که نوعی نهاد اقتصادی در داخل اوپک است، روز دوشنبه برای برآورد وضعیت ذخایر نفت و تهیه گزارش برای وزیران کشورهای اوپک در نشست پایان هفته‌شان دیدار کرد.


اوپک نشست حساسی را در وین پیش رو دارد و وزیران کشورهای تولیدکننده عضو و غیرعضو برای بازنگری سیاست تولید و گفت و گو درباره تسهیل محدودیتهای عرضه که از ابتدای سال ۲۰۱۷ اجرا شده است، مذاکره خواهند کرد.


کشورهایی شامل ایران، عراق و الجزایر مخالف پیشنهاد افزایش قابل توجه تولید هستند که از سوی عربستان و روسیه حمایت می‌شود.


کارستن فریچ، تحلیلگر کالای کومرس بانک در این زمینه به رویترز گفت: با توجه به اختلاف بزرگی که در مواضع اعضای اوپک وجود دارد نشست روز جمعه احتمالا دیدار دشواری خواهد بود. برای هرگونه تصمیم اوپک همبستگی ضروری است.
منبع: ایسنا
برچسب ها: رشد مصرف ، نفت ، حلزونی
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین