کد خبر: ۱۴۶۸۸۷
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۱
کاندیدای حزب دموکراتیک خلق ترکیه که با وجود یک روز مانده به انتخابات ریاست جمهوری این کشور همچنان در زندان به سرمی‌برد، از طریق وکلایش با روزنامه گاردین مصاحبه کرده و یک کمپین آنلاین راه انداخته است.
ناطقان: صلاح‌الدین دمیرتاش، کاندیدای حزب اپوزیسیون دموکراتیک خلق ترکیه در مصاحبه خود با روزنامه گاردین گفت: اینکه من از زندان به سوالات مصاحبه پاسخ می‌دهم نشان می‌دهد که انتخابات روز یکشنبه چقدر عادلانه خواهد بود؟!

وی ادامه داد: به دلیل وضعیت فوق‌العاده، نگرانی و اضطراب بر جامعه ترکیه مستولی است. رجب طیب اردوغان کمپینی را با تمام قدرتی که بر جامعه و کشور دارد به راه انداخته و رسانه کاملا در نفوذ و اختیار اوست. یک رقابت انتخاباتی کامل و درست غیرممکن است. یک همبستگی عظیم برای تغییر در ترکیه وجود دارد. مردم از استبداد دولت عدالت و توسعه اشباع شده‌اند و انتخابات را فرصتی برای بیان تمایلات خود می‌دانند.

دمیرتاش در ادامه مصاحبه خود گفت: این انتخابات حاکی از اقدامی ضد دموکراتیک و سرکوب تمامی جبهه‌ها شامل قوه قضائیه از سوی دولت عدالت و توسعه و اردوغان است. همچنین این دولت اردوغان است که روند انتخابات را مدیریت می‌کند که منجر به دستگیری من و هزاران تن دیگر از دوستانم با دلایل کاملا غیرقانونی و غیرقابل توجیه و با بهانه سیاسی صورت گرفته است. جامعه ترکیه قوی است و به صورت تعریف شده به سمت دموکراسی پیش می‌رود. ترکیه تنها شامل اردوغان نمی‌شود.

کاندیدای محبوس حزب دموکراتیک خلق ترکیه با وجود اینکه زندانی است، کمپین آنلاینی را موسوم به e-rally به راه انداخته و از طریق وکلایش پیام‌های گسترده توئیتری را منتشر می‌کند.

وی با اشاره به شرایط حبس و انتخابات روز یکشنبه پارلمانی و ریاست جمهوری ترکیه در یکی از پیام‌هایش آورده است: این نخستین بار در تاریخ است که یک کمپین انتخاباتی از داخل سلول زندان صورت می‌گیرد. ما برای دموکراسی تاریخ‌سازی می‌کنیم.

وی همچنین گفت: ما در یک بازه زمانی سه روزه در مهمترین انتخابات تاریخ سیاسی خود، آرایمان را به صندوق‌ها می‌اندازیم اما اینبار انتخاب بین یک حزب و چند حزب نخواهد بود. شما بین دو انتخاب تصمیم‌گیری می‌کنید. شما یک مرد یا افراد دیگری را انتخاب خواهید کرد. شما بین دیکتاتوری یا دموکراسی انتخاب می‌کنید.

دمیرتاش وعده داد که اقداماتی را برای صلح و آماده سازی یک قانون اساسی مدرن انجام دهد و قول داد تا وضعیت فوق‌العاده را در صورت انتخاب شدن لغو کند.

وی همچنین در پیام خود آورده است: بگذارید دیگر قربانی احکام صادره ناشی از وضعیت فوق‌العاده نباشیم. بگذارید استقلال قوه قضائیه، آزادی رسانه و دانشگاه‌ها تضمین شود.

دمیرتاش همچنین به مساله خشونت علیه زنان پرداخت و گفت، این مساله‌ای سیاسی است نه یک موضوع خصوصی و قول داد تا دوشادوش زنان این مسائل را حل کند.

کاندیدای حامی کردهای ترکیه همچنین به این مساله اشاره کرد که حزبش ممکن است از کسب حداقل آرای لازم برای ورود به پارلمان (10 درصد) ناکام بماند.

رهبر سابق حزب دموکراتیک خلق ترکیه مصاحبه‌ای با تلویزیون "آ آر د" آلمان هم گفت: نظرسنجی‌ها به ما نشان داده است که ما در لبه پرتگاه قرار داریم. تحت شرایط عادی حزب می‌تواند آستانه راه یافتن به پارلمان را به دست آورد اما با توجه به شرایط کنونی کشور شاید شکست بخوریم.

دمیرتاش همچنین به این مساله اشاره کرد که قادر نبوده کمپینی موثر را برای انتخابات روز یکشنبه برگزار کند و پیش‌بینی کرد که انتخابات ریاست جمهوری احتمال زیاد وارد دور دوم شود و این مساله زمانی رخ می‌دهد که هیچ یک از کاندیداها نتوانند 50 درصد آرا روز یکشنبه را به دست بیاورند.

دمیرتاش همچنین گفت: من یکی از کاندیداهایی هستم که می‌خواهم وارد دور دوم انتخابات شوم. ما برای این منظور تلاش خود را می‌کنیم.

منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین