کد خبر: ۱۴۷۲۵۵
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۷ - ۰۵:۴۵
کارشناس ارشد روان شناسی تربیتی در خراسان جنوبی گفت: تکنیک‌هایی برای تقویت حافظه کوتاه مدت و بلندمدت وجود دارد که برای تمام افراد می‌تواند مفید باشد.
ناطقان: فاطمه حسینی‌فر اظهار کرد: افرادی هستند که مدام از ضعف حافظه خود گلایه دارند.

وی افزود: البته این مساله را نمی‌توان کتمان کرد که در میانسالی با گذشت زمان همان طور که سایر اعضای بدن رو به فرسایش می‌رود سرعت یادآوری مطالب نیز در افراد کم‌تر می‌شود اما سرعت و قدرت یادآوری می‌تواند با تمرین، ممارست و تغذیه مناسب بر زمان غلبه کرده و همچنان قوت خود را حفظ کند.

این کارشناس ارشد روان شناسی تربیتی با بیان اینکه از نظر علمی حافظه را به دو بخش بلند مدت و کوتاه مدت تقسیم بندی می‌کنند، تصریح کرد: حافظه بلند مدت مخزنی برای نگهداری اطلاعات زمان‌های دور است و حافظه کوتاه مدت محل نگهداری اطلاعات مربوط به مدت زمان‌های کوتاه گفته می‌شود.

حسینی‌فر ادامه داد: حافظه بلند مدت گنجایش بیشتری دارد و به همین دلیل اطلاعات زیاد و خاطرات فراوان گذشته را حفظ می‌کند اما حافظه مدت ظرفیت کمتری دارد.

وی با بیان اینکه افکار زیاد و نابسامان، پریشانی افکار و استرس‌های گوناگون، به حافظه کوتاه مدت افراد یورش می‌آورند، افزود: زمانی که در یک زمان به کارهای مختلفی می‌پردازیم، این شلوغی افکار و ازدحام مطالب در حافظه کوتاه مدت افراد اختلال ایجاد می‌کند و از آنجا که گنجایش حافظه کوتاه مدت کمتر است سرعت یادآوری مطالب به شدت پایین می‌آید.

این کارشناس ارشد روان شناسی تربیتی بیان کرد: رایانه‌ای را تصور کنید که در آن واحد چندین نرم افزار سنگین و پرحجم در آن فعال باشد، بی شک سرعت پردازش اطلاعات رایانه تحت تاثیر این تعداد برنامه باز پایین خواهد آمد.

حسینی‌فر ادامه داد: حافظه کوتاه مدت افراد نیز چنین است، لذا اولین قدم برای همراه کردن حافظه کوتاه مدت با فعالیت‌های خود این است که افکار خود را سازماندهی کنیم، آرامش داشته باشیم و افکار مزاحم را از خود برانیم.

وی بیان کرد: به هر صورت روان شناسان معتقدند در سنین بالا نیز می‌شود با تمرین و ممارست حافظه پویایی داشته باشیم و دچار مشکلاتی همچون آلزایمر نشویم.

تمرین و ممارست، رمز داشتن حافظه‌ای پویا

این کارشناس ارشد روان شناسی تربیتی با بیان اینکه راهکارهای زیادی برای تقویت حافظه و وجود دارد، افزود: هر چقدر بیشتر از حافظه خود کار بکشیم حافظه پویاتری خواهیم داشت.

حسینی‌فر ادامه داد: شاید این تلاش‌ها در نگاه اول، بی ثمر به نظر برسد اما بعد از چندین دفعه تمرین حافظه فرد می‌آموزد که دست از تنبلی بردارد و موارد را به یاد شخص بیاورد.

وی بیان کرد: لازم است فرد سعی کند محیط کار و زندگی منظمی داشته باشد چرا که این مساله کمک می‌کند تا افکار فرد نیز منظم شود و با این کار تا حد زیادی از پریشانی افکار جلوگیری می‌شود.

این کارشناس ارشد روان شناسی تربیتی اظهار کرد: فرد در هر برهه از زمان باید سعی کند مهارت جدیدی بیاموزد و برای این کار می‌تواند در کلاس‌های علمی، هنری، ورزشی و فنی ثبت نام کند.

حسینی‌فر با بیان اینکه ورزش و تغذیه مناسب می‌تواند نقش موثری در کیفیت حافظه فرد داشته باشد، تصریح کرد: خواب کافی می‌تواند تا حد زیادی به تقویت حافظه فرد کمک کند و برعکس خواب ناکافی حافظه را مختل می‌کند.

وی ادامه داد: تمرین‌ها و بازی حافظه تنها مربوط به سن خاصی نیستند و در هر سن و سالی بازی‌های تقویت حافظه می‌تواند تا حد زیادی حافظه را پویا نگه دارد.

 این کارشناس ارشد روان شناسی تربیتی بیان کرد: دقت کردن و فکر کردن عمیق به مطالب نیز به تقویت قدرت یادآوری کمک می‌کند.

حسینی‌فر یادآور شد: به دانشجویان و دانش‌آموزان نیز توصیه می‌شود با تکنیک‌ها و شیوه‌های نوین یادسپاری آشنا شده و از آن در یادگیری و یادسپاری دروس کمک بگیرند.

منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین