کد خبر: ۱۴۷۴۸۲
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۲
معاون دفتر کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان در آئین تقدیر از فعالان حوزه کتاب کودکان پناهنده، گفت: ایران پنجمین کشور پناهنده پذیر دنیاست.
ناطقان: استفانی رینویل روز سه شنبه در آئین تقدیر از فعالان حوزه کتاب کودکان پناهنده با عنوان «مهمان من دوست من» افزود: روز جهانی پناهنده از سال 2001 میلادی در 20 ژوئن برابر با 31 خرداد به مناسبت پنجاهمین سالگرد تصویب کنوانسیون مربوط به وضعیت پناهندگان نامگذاری شد.

وی این روز را در واقع پاسداشت بزرگواری جوامعی که پناهندگان را میزبانی می کنند، برشمرد و ادامه داد: بعد از جنگ جهانی دوم بدترین وضعیت از نظر آمار پناهندگان را در دنیا شاهد بوده ایم و در چند سال اخیر تعداد پناهندگان افزایش چشمگیری داشته و تعداد کودکان پناهنده نیز پنج برابر شده که درخواست پناهندگی مستقل داده اند.

** نیمی از پناهندگان جهان کودک هستند
استفانی افزود: بر اساس آخرین آمار کمیساریای عالی پناهندگان، در پایان سال 2017، 68.5 میلیون آواره در سراسر جهان داریم که سه هزار نفر بیشتر از آمار سال 2016 است و 24.5 میلیون نفر از آنان پناهنده و بیش از نیمی از آنان کودک هستند.

معاون دفتر کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان افزود: این بیشترین رشدی بوده که طی سالهای گذشته کمیساریای عالی پناهندگان با آن مواجه بوده است.

به گفته وی تعداد پناهندگان قانونی افغان در ایران نیز یک و نیم میلیون نفر است که 50 درصد از این تعداد، کودکان زیر 18 سال هستند و پیش بینی حضور حدود دو تا سه میلیون نفر پناهنده بدون مدرک و به شکل غیرقانونی در کشور ایران نیز می شود.

وی افزود: نزدیک به یک میلیون پناهنده در ایران دارای کارت آمایش هستند و در حال حاضر نیز 45 هزار و 500 کودک بی سرپرست یا جداشده از خانواده به تنهایی درخواست پناهندگی داده اند و از هر 10 نفر افغان در بین جمعیت درخواست دهنده پناهندگی به ایران یک نفر کودک است.

استفانی گفت: پاسخگویی به نیازهای کودکان پناهنده همچنان از اولویت های کمیساریای عالی پناهندگان است و در ایران هم تمرکز بیشتر بر روی فعالیت های پیشگیرانه از آسیب است که آموزش، توانمندسازی و مشارکت در اجتماع تحت برنامه راهبردی پناهندگان از جمله این برنامه هاست.

وی خاطرنشان کرد: دولت جمهوری اسلامی ایران با سیاست های فراگیر و تاکید بر دستیابی پناهندگان به فرصت های برابر گام های اساسی برداشته است اما کمیساریا همچنان درخواست کمک های بیشتر در جهت افزایش این حمایت ها را دارد.

در این آئین از سید مرتضی حسینی شاه ترابی نویسنده و مدرس و داستان نویس افغان، محمد سرور جایی شاعر و نویسنده افغان، نماینده موسسه پژوهش تاریخ ادبیات کودکان و برخی برگزیدگان فرهنگی افاغنه با حضور «معصومه ابتکار» معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده تقدیر شد.
منبع: ایرنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین