کد خبر: ۱۴۸۰۴
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۷
اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران به منظور ایجاد هماهنگی و همکاری بین بازرگانان و صاحبان صنایع و معادن با حضور نمایندگان دولت و بخش خصوصی فعالیت می کند.
ناطقان :اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران به منظور ایجاد هماهنگی و همکاری بین بازرگانان و صاحبان صنایع و معادن با حضور نمایندگان دولت و بخش خصوصی فعالیت می کند. همکاری با سازمان‌های دولتی و سازمان‌های وابسته به دولت یا تحت نظارت آن و شهرداری‌ها از جمله ارائه مشاوره در زمان تهیه لوایح و مقرراتی که با امور بازرگانی و صنایع و معادن ارتباط دارد، از وظایف این نهاد به شمار می‌رود.

ثبت‌نام نامزدهای دوره هشتم انتخابات هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران از چهارم تا یازدهم بهمن ماه در محل اتاق تهران انجام گرفت که طی آن 251 فعال اقتصادی برای حضور در انتخابات در چهار حوزه بازرگانی، صنعت، معدن و کشاورزی ثبت‌نام کردند.

اتاق بازرگانی بر اساس قانون، مدیریت دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی را بر عهده دارد. این اتاق ۶۰ نماینده دارد که ۴۰ نماینده آن از بخش خصوصی و ۲۰ نماینده آن از طرف دولت انتخاب می‌شوند. اعضای دولتی اتاق بازرگانی به‌طور مستقیم توسط وزیر صنعت، معدن و تجارت انتخاب می‌شوند. در این خصوص وزیر اختیار تام دارد که نمایندگان دولتی را از بدنه دولت یا از بخش خصوصی انتخاب کند.

انتخابات اتاق هر چهار سال یک‌بار برگزار می‌شود؛ به نحوی که در اتاق بازرگانی تهران 40 نفر و در اتاق شهرستان‌ها 15 نفر از بخش خصوصی انتخاب می‌شوند. در گذشته تقسیم‌بندی‌ها این‌گونه بود که اتاق‌های بازرگانی به سه بخش صنعت، معدن و بازرگانی تقسیم می‌شدند، اما امسال این تقسیم‌بندی تغییر کرده و بخش کشاورزی هم به آن اضافه شده است.

انتخابات اتاق طی تمامی سال های گذشته با حواشی بسیاری مانند دخالت های دولتی یا مصلحت های داخلی پارلمان بخش خصوصی گره خورده بود ولی به نظر می رسد در انتخابات آینده فضای اتاق ایران قدری تغییر کند و به جدال دولتی ها با دولتی ها بیانجامد.

امروز اعضای اتاق‌های بازرگانی در انتظار برگزاری انتخابات هشتمین دوره هیأت نمایندگان اتاق‌های بازرگانی هستند. انتخاباتی که ١٨ اسفند برگزار می‌شود و برای این جماعت تب و تاب خاصی ساخته است؛ به نحوی که با ثبت نام 251 نفر فعاليت هاي انتخاباتي نمايندگان بخش خصوصي ابعاد تازه تري به خود گرفت.
رقابت آقازاده ها برای تصاحب یک صندلی!



در ليست هاي انتخاباتي اسامي افراد مختلفي که منتسب به مسئولان دولتی هستند به چشم مي خورد از جمله پسر محمد نهاونديان، پسر محمد رضا بهزاديان، فرزند محمد رضا عارف، مهدي جهانگيري، برادر اسحاق جهانگيري معاون اول رئيس جمهور. البته مرتضي عراقچي، برادر عباس عراقچي يکي از مذاکره کنندگان نیز به جمع علاقه مندان حضور در اتاق پيوسته است. همچنین اسامی افرادی همچون محمد هادي رضوي داماد اقای شريعتمداري معاون اجرايي رئيس جمهور و مسعود حجاريان برادر سعيد حجاريان نيز براي اولين بار براي حضور در انتخابات اتاق پيش قدم شده اند که در صورت تایید آنها احتمال دولتی‌ترشدن اتاق ایران دور از ذهن به نظر نمی‌رسد.

این در حالی است که در گذشته نیز بعد از استعفای اقای نهاوندیان و رفتن وی به دولت اولين زورآزمايي دولتی در اتاق بازرگانی شکل گرفت و سرانجام رئيس دفتر رئیس جمهور یعنی آقای نهاوندیان از معاون اول رئيس جمهور یعنی اقای جهانگیری پیشی گرفت و رياست اتاق بازرگاني به نایب رئيس اتاق، يعني غلامحسين شافعي که نزدیک به آقای نهاوندیان بود؛ رسيد‌.

حال به نظر می رسد این بار نیز با توجه به جبهه بندی های درونی در اتاق و حضور چهره های وابسته به مسئولان دولتی و حق انتخاب 20 نفر توسط وزیر صنعت، احتمال ایجاد یک ائتلاف برای انتخاب یک هیئت رئیسه خودمانی افزایش پیدا کرده است.
منبع: تابناک
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین