کد خبر: ۱۴۸۹۸۷
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۰
مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: با جود کاهش 26 درصدی بارندگی‌ها در سال زراعی گذشته میزان تولید به این رقم کاهش نیافته و تا امروز 4 میلیون و 800 هزار تن گندم از کشاورزان خریداری کرده‌ایم.
ناطقان: یزدان سیف صبح امروز در نشست خبری در محل شرکت بازرگانی دولتی ایران، به آخرین وضعیت خرید تضمینی محصولات استراتژیک از جمله گندم، کلزا و چغندرقند اشاره کرد و گفت: با وجود کاهش 26 درصدی بارندگی‌ها در سال زراعی آبی گذشته به دلیل پایدار بودن تولید و بهره‌برداری در بحث کشاورزی میزان تولید به این اندازه کاهش نیافته است، نشان از تلاش تمام فعالان بخش کشاورزی در راستای امنیت غذایی و کاهش وابستگی به واردات این مواد است.

وی به آخرین آمار خرید تضمینی گندم اشاره کرد و گفت: تا به امروز نزدیک 4 میلیون و 800 هزار تن گندم از کشاورزان تحویل گرفتیم که 4 میلیون و 623 هزار تن آن امکان ثبت در سامانه را پیدا کرده‌اند و با همت دولت 34 هزار میلیارد ریال از مطالبات گندم کاران پرداخت شده است.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران به این نکته اشاره کرد که گندم کارانی که تا 14 تیر ماه گندم‌شان را تحویل مراکز خرید داده‌اند عملا 50 درصد پول خود را دریافت کرده‌اند و آنهایی که تا 22 اردیبهشت ماه گندم را تحویل داده‌اند اطلاعات‌شان در سامانه ثبت شده (صد در صد) بهای گندم را دریافت کرده و پول به حساب‌هایشان واریز شده است.

سیف همچنین در مورد کشت دانه‌های روغنی گفت: تا به امروز نزدیک به 290 هزار تن انواع دانه‌های روغنی از جمله کلزا، آفتابگردان و گلرنگ را تحویل گرفتیم که نسبت به سال گذشته نزدیک به 71 درصد رشد داشته که نشان می‌دهد، یک برنامه پایدار و منسجم داشته‌ایم.

وی در مورد پرداخت پول به کلزا کاران هم گفت: نزدیک به 8 هزار میلیارد ریال در حوزه دانه‌های روغنی به کلزاکاران پرداخت شده و کشاورزانی که تا 4 تیر ماه کلزا را به شرکت‌های غله و خدمات بازرگانی تحویل داده‌اند و اطلاعات‌شان در سامانه ثبت شده 50 درصد پول‌شان را دریافت کردند و کشاورزانی که آخرین تحویل‌شان 22 خرداد بودهن به طور کامل پول خود را دریافت کردند و می‌توان گفت تا پایان همین هفته همه کلزاکاران در سراسر کشور حداقل 50 درصد پول خود را دریافت کرده‌اند.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران همچنین در مورد خرید تضمینی چغندر قند و کشت آن گفت: حدود 817 هزار تن چغندری که کشت پائیزه شده توسط کشاورزان تحویل کارخانجات فرآوری چغندرقند شده و در حالی که کشت پائیزه تقریبا به فراموشی سپرده شده بود، طی سال‌های اخیر یکی از سیاست‌های کشور در حوزه بهره‌وری آب به دلیل پایین بودن سطح تبخیر حمایت شده و انجام شد که امروز شاهد تغییرات خوبی در زنجیره کالاهای اساسی از جمله شکر هستیم.

سیف گفت:‌ از 817 هزار تن چغندری که تحویل کارخانجات شده 84 هزار تن شکر استحصال شده است و ظرف سال گذشته دو کارخانه فسا و دزفول که از گردانه تولید خارج شده بودند، به چرخه تولید آمدند که همین دو کارخانه نزدیک به 20هزار تن چغندر جذب و فرآوری می‌‌کنند که این نشان دهنده یک تولید پایدار در زنجیره هماهنگ است.

وی همچنین از ساخت سیلوهای به ظرفیت نیم میلیون تن در سال جدید زراعی خبر داد و گفت:‌ بالغ بر 300 هزار تن از سیلوها مربوط به بخش خصوصی است.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران همچنین از ورود کشور به بازار بین‌المللی آرد از سال گذشته خبر داد و گفت: پیش از این ما از این بازار محروم بودیم که دولت در سال 95 مصوب کرد که بتوانیم از این بازار استفاده کنیم و در سال 96 این چرخه به راه افتاد که کم کم دولت کار را به دست بخش خصوصی داد و امروز کارخانجات آرد می‌توانند با ورود موقت گندم از این بازار باز نمانند.

سیف گفت‌: در سه ماهه اول سال 97 بدون حمایت دولتی 62 هزار تن آرد به کشورهای همسایه صادر کردیم که 5 هزار نفر اشتغال‌زایی در زمینه آرد صادراتی ایجاد شده است.

سیف همچنین در مورد آخرین وضعیت تعیین قیمت نان هم گفت: با توجه به هزینه‌ها و مشکلاتی که در این حوزه هست افزایش قیمت نان در حال بررسی است تا در سریع‌ترین زمان ممکن اعلام شود.

وی به افزایش کیفیت گندم در کشور هم اشاره‌ای کرد و گفت:امسال میزان پروتئین گندم تولید داخل نیم درصد افزایش داشته و دلیل آن افزایش بارندگی و کاهش سن‌زدگی گندم است.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران پیش‌بینی کرد امسال بین 9.2 تا 10 میلیون گندم به صورت تضمینی از کشاورزان خریداری شود و افزود: امسال 14.7 درصد کمتر خرید تضمینی گندم داشته‌ایم و کل نیاز مصرفی ما 11 میلیون تن است که با توجه به ذخایری که داریم امسال نیازی به واردات گندم نداریم.

سیف همچنین در مورد ممنوعیت صادرات گندم گفت: استراتژی ما صادرات گندم نبوده و نیست بلکه بیشتر به دنبال صادرات محصولات ماحصل از گندم هستیم که سال گذشته نیز 590 هزار تن گندمی که تبدیل به محصول شده را صادر کردیم و تنها صادرات آرد ناشی از گندم تولید داخل ممنوع شده و صادرات آرد ماحصل از واردات موقت گندم مشکلی ندارد.

وی در مورد واردات برنج هم گفت: امروز در حوزه گندم، دانه‌های روغنی، شکر و حتی برنج کارهای خوبی انجام شده و با توجه به فعالیت‌های به‌زراعی انجام شده 2 میلیون 200 هزار تن برنج مصرفی را در داخل تولید می‌کنیم و مابقی نیز از کشورهایی مانند هند وارد خواهد شد و با توجه به اینکه وزارت بهداشت از اردیبهشت امسال ضرورت تهیه گواهی مبدا را برای برنج برداشته این امر روان‌تر خواهد بود.


منبع: فارس
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین