کد خبر: ۱۴۹۰۶۵
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۷ - ۰۵:۳۰
شیشه؛ نامی آشنا برای اکثر افراد جامعه محسوب می‌شود، مخدری بسیار خطرناک که در میان عوامل موثر بر بروز قتل، خشونت، سرقت، معلولیت و مرگ و آسیب‌های اجتماعی رتبه‌ی بالایی دارد، مخدری که مسیر سیاهی و تباهی را هموار می‌کند.
ناطقان: از نگاه کارشناسان‌ یکی از مهمترین راه مقابله با اعتیاد، استفاده از روش‌های پیشگیرانه است، شیوه‌هایی که می‌توان به سادگی مسیر را بر اعتیاد بست و از عوارض دهشتناک آن مصون ماند، اگرچه خطر اعتیاد به مواد مخدر، تا زمانیکه اجتماع به سطحی از ایمنی نرسیده باشد همواره برای تمام افراد وجود دارد.

کارشناسان اعتقاد دارند که هیچ یک از افراد جامعه در قبال اعتیاد به موادمخدر مصون نیستند اما کسانیکه دارای آگاهی بیشتر بوده و از خانواده‌ای مستحکم بهره‌مند هستند؛ قطعا نسبت به اعتقاد مقاومت بسیار بیشتری دارند.

یکی از متخصصان روانشناسی بالینی در گفت و گو با ایسنا، ضمن تاکید بر لزوم توجه بیشتر به راه‌های پیشگیری از بروز اعتیاد، آموزش در سطوح مختلف را یک راهکار پیشگیرانه دانست.

حسن مختارپور که اعتقاد دارد همه‌ی افراد جامعه باید انواع موادمخدر، راه‌های مصرف و تاثیرات مخرب آن را بدانند، گفت: در میان موادمخدر صنعتی، شیشه مخرب‌ترین ماده محسوب می‌شود که همه‌گیری بیشتری نیز دارد.

این کارشناس ادامه داد: شیشه‌ موجود در بازار قاچاق مواد مخدر ایران، بیشتر به صورت کریستال‌های ریز شبیه شکر است که در تکه‌های کوچک یک لوله پلاستیکی یا نی نوشابه جاسازی شده و سر و ته آن بسته و عرضه می‌شود.

او در عین‌حال گفت: این ماده مخدر به شکل‌های دیگری مانند بلورهای شفاف و تیز، هم وجود دارد و توزیع می‌شود.

مختارپور با اشاره به اینکه مصرف شیشه به چهارشکل انجام می‌شود، گفت: مصرف‌کنندگان از راه‌های کشیدن با دهان، کشیدن با بینی، خوردن و تزریق، ماده مخدر شیشه را استعمال می‌کنند‌!

این کارشناس گفت: شیشه از ترکیبات آمفتامین یا مت آمفتامین بوده و در آزمایشگاه‌های غیرقانونی تولید می‌شود و مصرف آن به میزان زیاد تنفس فرد مختل کرده و باعث افزایش ضربان قلب و در نتیجه طپش قلب می‌شود‌.

او با اشاره به اینکه در اثر مصرف این ماده، فشار خون و دمای بدن فرد بالا می‌رود، اضافه کرد: احساس گرما در فرد مصرف کنده سبب نوشیدن زیاد آب خواهد شد.

این متخصص روانشناسی بالینی اضافه کرد: ضربان قلب نامنظم و افزایش دمای بدن فرد را به‌شدت تحریک‌پذیر و پرخاشگر کرده و در این حالت امکان دارد دست به هر خشونتی بزند.

به گفته‌ی او  اضطراب، گیجی، لرزش اندام‌ها، تشنج و در پایان ایست قلبی و مرگ نیز‌ از عوارض سوء مصرف شیشه محسوب می‌شود.

مختارپور درباره اثرهای سوء مصرف طولانی مدت شیشه نیز گفت: سوء مصرف طولانی شیشه، منجر به ایجاد بدبینی شدید، خشونت، کاهش شدید حافظه، توهم‌ شنوایی و بینایی، سایکوز یا جنون آنی و بسیاری از اختلال‌‌های عصبی دیگر و در نهایت مرگ خواهد شد‌.

این روانشناس بالینی با تاکید بر اینکه برخی ویژگی‌ها در یک خانواده را می‌تواند عامل خطر در گرایش فرزندان به اعتیاد محسوب شود، گفت: برخورد نامناسب با فرزندان، فرزندپروری ضعیف، اختلاف پدر و مادر با یکدیگر، نبود نظارت والدین بر رفتار فرزندان، گرایش اعضای خانواده به مصرف مواد و همچنین بعضی رفتارهای ضداجتماعی می‌تواند منجر به مشکلات اجتماعی، آسیب‌های روانی و یا اعتیاد در فرزندان شود .

او محیط آشفته و بی‌ساختار خانوادگی را به عنوان عامل خطر عمده‌ای برای مصرف مواد برشمرد و یادآور شد: خانواده دارای ویژگی‌هایی است که نقش محافظت‌کننده از اعتیاد را برای فرزندان دارد؛ این ویژگی‌ها شامل رابطه امن و سالم با فرزندان، نظارت پدر و مادر بر فرزندان، ایجاد مقررات مناسب برای آن‌ها، انتقال مناسب ارزش‌های اخلاقی و اجتماعی به فرزندان و حمایت از آن‌هاست‌.

این کارشناس تاکید دارد که ارائه‌ی آموزش به والدین می‌تواند بیش از آموزش به نوجوانان و جوانان در پیشگیری از اعتیاد موثر باشد.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین