کد خبر: ۱۴۹۱۸۶
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۱
غلامرضا مصباحی‌مقدم گفت: پرونده سپنتا با نظر دبیر مجمع از دستور خارج شد
ناطقان: روزنامه همبستگی نوشت: هفته ها پشت سر هم گذشت و وعده این جلسه به جلسه بعدی موکول شد. از مجلس شورای اسلامی تا شورای شهر تهران، از هیات دولت تا جلسات مشترک سران قوای سه گانه جملگی مساله عضویت سپنتا نیکنام نماینده زرتشتی شورای شهر یزد را در مصاحبه‌ها و اظهارنظرها و موضع گیری ها به یک دیگر سپردند.حتی حسن روحانی به وزرای خود دستور داد تا یک کمیته ویژه پیگیری را درباره این موضوع تشکیل بدهند و در این رابطه با سایر قوا و نهادهای مربوطه رایزنی کنند.

 از طرف دیگر نیز در مجلس شورای اسلامی، اعضای کمیسیون شوراهای مجلس نیز این موضوع را مورد بررسی قرار داد. همچنین برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی همزمان با این اقدامات به دنبال تدوین و تنظیم طرحی رفتند تا از طریق آن طرح حضور نمایندگان اقلیت ها را در انتخابات شورای شهر شکل و نوع مرسوم و قانون درآورند.

 اما خیلی طول نکشید تا مصطفی میرسلیم یکی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام در توضیحی نسبت به سرانجام این ماجرا توصیه کردند تا مجمع راسا وارد این مساله شده و یک راهی را برای تسهیل و رفع این موضع چاره کنند؛ توصیه ای که بعدتر نیز از سوی عزت الله ضرغامی رییس اسبق سازمان صدا و سیما مورد تاکید قرار گرفت تا عملا چرخه این روند از سوی پاستور و بهارستان به مجمع تشخیص مصلحت نظام منتقل شود. از همین جا بود که هر هفته نگاه رسانه ها و منتقدان به سمت جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام چرخید.

 
پرونده سپنتا از دستور خارج شد

سپنتا نیکنام عضو زرتشتی شورای شهر یزد که حالا یکی از خبرسازترین چهره های داخل کشور است، طی چند ماه اخیر بارها و بارها بین آمدن و رفتن از شورای شهر تا مرز تصمیم گیری ها نیز پیش رفته بود ولی در پس تمام این اما و اگرها همچنان به نظر می رسد که شورای نگهبان بر تصمیم ابتدایی خود راسخ است و حضور او را منتفی می داند. هرچند که در برابر این تصمیم حتی رییس شورای شهر یزد حاضر شد تا او را به مرخصی چند ماهه بفرستد بلکه راهی برای برون رفت از این ماجرا فراهم شود.

بعدتر نیز غلامرضا مصباحی مقدم و مجید انصاری دو تن از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام خبر دادند که هنوز مجمع تشخیص فرصت رسیدگی به این پرونده را پیدا نکرده است. مساله‌ای که البته با انتقادات زیادی همراه شد تا در مقابل برخی در حمایت از عملکرد هیات رییسه مجمع تشخیص مصلحت نظام خبر از آن دهند که به زودی مجمع تشخیص مصلحت نظام به پرونده سپنتا نیکنام ورود خواهد کرد.

همین وعده و وعیدها بود که در نهایت جلسه روز گذشته مجمع تشخیص مصلحت نظام را برای رسانه‌ها و خبرنگاران حائز اهمیت کرد؛ جلسه‌ای البته در نهایت نیز به نتیجه مشخصی هم درباره پرونده سپنتا نیکنام ختم نشد. یکی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام در توضیحی نسبت به جلسه روز گذشته مجمع تشخیص مصحلت نظام گفته است که قرار بود طرح حضور اقلیت‌ها در شوراهای شهر و روستا روز شنبه در دستور کار جلسه مجمع باشد، ولی زمان به بررسی این موضوع نرسید و مباحث مهم‌تری به جلسه آمد که طرح آنها در اولویت قرار داشت.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در توضیح بیشتر نسبت به جلسه اخیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت که« جلسه روز شنبه از ساعت 7 صبح تا 12:30 در مجمع تشخیص برگزار شد و اکثر اعضا در آن حاضر شدند و موضوع دیگری که فوریت و اولویت داشت، پیش آمد که مجبور بودیم آن را مقدم بگذاریم و زمان به بررسی طرح حضور اقلیت‌ها در شوراها نرسید.

او درباره موضوع با اهمیتی که در اولویت بررسی جلسه مجمع قرار گرفته بود، توضیح داد: مباحثی مانند لایحه پالرمو، برخی مباحث سیاسی و اقتصادی دیگر و تاخیر در جذب اعتبارات عمرانی و موضوعاتی مانند این در جلسه روز شنبه مورد بررسی قرار گرفت. به گفته این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام طرح موضوع حضور اقلیت‌ها در شوراهای شهر و روستا و تعیین تکلیف وضعیت سپنتا نیکنام در جلسه بعدی مجمع بررسی خواهد شد.

 

غیبت احمدی نژاد،آملی لاریجانی و روحانی

البته این، همه اتفاقات جلسه اخیر مجمع تشخیص مصلحت نظام نبود. در روزی که اعضا نتوانستند به طرح حضور اقلیت‌ها در شوراهای شهر و روستا ورود کنند، غیبت دوباره محمود احمدی نژاد بعد از مدت ها مورد توجه رسانه ها قرار گرفت. به ویژه آنکه این غیبت همزمان با حضور علی لاریجانی رییس مجلس در جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام بعد از مدت ها شده بود تا شایعه غیبت روسای قوا به دلیل حضور احمدی‌نژاد در جلسات مجمع را تقویت کند، اگرچه که در این جلسه همچنان آیت الله آملی لاریجانی و حسن روحانی جز غایبان بزرگ جلسات مجمع بودند.

 

قرار بود پرونده سپنتا بررسی شود

غلامرضا مصباحی مقدم یکی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت و گویی با همبستگی درباره اینکه چرا پرونده سپنتا نیکنام در جلسه مورد بررسی قرار نگرفت، می گوید:« این را از دبیر محترم مجمع بپرسید. ما ابتدای جلسه مانند شما این سوال را داشتیم که پرونده آقای نیکنام جز موارد اولویت‌دار بوده و در ترکیب موضوعات مهم قرار می گیرد و در این میان نیز جایگاه اول را دارد و می تواند مطرح شود ولی به هرحال ایشان گفتند که طرح های دیگری مطرح هستند که باید مورد بررسی قرار بگیرند که البته اهمیت هم داشتند و در نهایت نیز مجمع این طرح ها را بررسی کرد.» سخنگوی جامعه روحانیت مبارز همچنین در واکنش به برخی انتقادات که می گویند جلسات مجمع نظم و ترتیب سابق را ندارد نیز چنین می گوید که «من این را قبول ندارم و حتی بر این عقیده هستم که در این دوره مجمع نسبت به گذشته فعال تر شده است. چراکه در این دوره مقام معظم رهبری تاکید ویژه ای بر مجمع داشته و ما نیز در همین راستا یک کمیته نظارتی 18 نفره از اعضای مجمع تشخیص تشکیل داده ایم که این کمیته به صورت منظم هر هفته جلسات خود را برگزار می کند.» مصباحی مقدم همچنین درباره روند برگزاری جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام ، تصریح می کند: «جلسات مجمع عمومی نیز سعی می شود که حتی المقدور منظم برگزار شود که البته نظم و ترتیب این جلسات تا حدودی به شرایط جسمانی و سلامتی ریاست محترم این مجمع بستگی دارد».

 منبع: جماران

نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین