کد خبر: ۱۴۹۳۰۴
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۵
همه ما دوست داریم که کتاب های خوب بخوانیم اما آیا نام 9 کتابی را که مردم جهان بیشتر از سایر آثار ادبی خوانده اند، می دانید؟ در 50 سال گذشته چیزی بیش از صدها هزار کتاب منتشر شده و به بازار آمده است اما تنها تعداد کمی از آنها تبدیل به کتاب های محبوب و پرفروش و پرخواننده شده اند. در این مطلب شما با کتاب هایی آشنا خواهید شد که در این 50 سال اخیر بیشترین فروش را در میان آثار ادبی داشته اند و توسط برجسته ترین نویسندگان به رشته تحریر درآمده اند.
ناطقان: این مطلب براساس آمار کتاب هایی است که منتشر شده و فروخته شده اند وگرنه کتاب هایی هم هستند که تعداد کپی های منتشر شده از آنها بیشتر است اما به این تعداد فروخته نشده اند که خب، طبیعی است این امر نشانگر آن است که تعداد خوانندگان آنها هم زیاد نبوده است.

جیمز چپمن، نویسنده این مطلب خودش رمان می نویسد. چپمن می گوید: «من همیشه یک کتابخوان حرفه ای بود. اصلا نمی توانستم جلوی کتاب خواندم را بگیرم. در نتیجه وقتی موضوع این تحقیق به من پیشنهاد شد خیلی از آن استقبال کردم. برای شخص من خیلی جالب بود که بدانم کدام کتاب ها بیشتر از سوی مردم مورد اقبال قرار گرفته اند.

در این فهرست کتاب های خیلی متفاوتی را پیدا خواهید کرد که هر کدام در یک ژانر نوشته شده اند اما تعداد زیادی از نویسندگان برجسته و واقعا با استعداد را پوشش می دهند. چند نفر از این نویسندگان دیگر در میان مان نیستند اما بیشتر آنها هنوز هم به نوشتن شاهکارهایشان ادامه می دهند.

در این دنیای مدرن که امروز ما در آن زندگی می کنیم همه چیز با سرعت نور جلو می رود و خیلی خوب است که ببینیم هنوز فعالیت هایی مانند کتاب خواندن بخشی از زندگی روزهانه مردم را تشکیل می دهد.

بعد از خواندن این مطلب راحت به صندلی تان تکیه بدهید، عینک تان را بزنید و فهرست خودتان را از بهترین آثار ادبی که دوست شان دارید و بارها و بارها آنها را خوانده اید، تهیه کنید. به این امید که از هر کتاب و نوشته ای که در طول روز می خوانید، لذت ببرید.»

البته معیارهای چپمن برای انتخاب این کتاب ها بیشتر خوانندگان غربی بوده است چون تقریبا تمامی این کتاب ها به جز یکی توسط انتشارات انگلیسی و آمریکایی منتشر شده است و تنها برای کسانی قابل استفاده است که با زبان انگلیسی آشنایی داشته باشند. کتاب تسه یانگ هم که تنها کتاب غیرانگلیسی زبان منتشر شده توسط یک ناشر غربی است به دلیل زیاد بودن تعداد چینی زبانان در دنیا، در این فهرست قرار گرفته است.

1- ارباب حلقه ها (نوشته جی آر آر تالکین)

«ارباب حلقه ها» یک رمان طولانی سه جلدی تخیلی – اسطوره ای است که واژه شناس مشهور، تالکین آن را نوشته است. تالکین در این کتاب یک جهان کاملا تازه با زبان مخصوص و جغرافیای خاص و نژادهای گوناگون خلق کرده است. این کتاب در واقع تکمله ای بر کتاب قبلی تالکین، «هابیت» است که البته پیچیدگی های کتاب های وی باعث می شود از جهان فانتزی کودکان خیلی دور باشد.

خواندنی ترین کتاب های دنیا
آثار وی در زمره کارهای ادبی بزرگ دنیا جای می گیرند. «ارباب حلقه ها» منبع اقتباسی برای ساخت یک تریلوژی توسط پیتر جکسون در سینما هم شد. سه جلد این کتاب عبارتند از: «ارباب حلقه ها: یاران حلقه»، «ارباب حلقه ها: دو برج» و «ارباب حلقه ها: بازگشت پادشاه». 103 میلیون نسخه از این کتاب در نیم قرن اخیر فروخته شده است.


2- نقل قول هایی از کارهای مائوتسه یانگ

کتاب «نقل قول هایی از کارهای مائوتسه یانگ» انقلابی کمونیست مشهور چین به «کتاب کوچک قرمز» هم مشهور است. این کتاب در حقیقت تفسیر شخصی مائو از مردم چین و ایدئولوژی حزب کمونیست چین است. تقریبا تمام مردم چین مجبورند که این کتاب را در خانه هایشان داشته باشند و با محاسبه جمعیت مردم چین، عجیب نیست که این کتاب دومین اثر پرفروش 50 ساله گذشته شده است. 820 میلیون نسخه از این کتاب در این مدت فروخته شده است.

خواندنی ترین کتاب های دنیا


3- هری پاتر (نوشته جی کی رولینگ)

مجموعه کتاب های هری پاتر شامل هفت سری کتاب فانتزی و تخیلی است که توسط نویسنده انگلیسی، رولینگ به رشته تحریر درآمده است. بخش اعظمی از داستان های هر کتاب در فیلم هایش هم آمده است. مجموعه فیلم های «هری پاتر» هم مانند مجموعه کتاب هایش فروش خوبی داشته اند هر چند از لحاظ هنری، کتاب ها موفق تر عمل کرده اند.

خواندنی ترین کتاب های دنیا

جالب است که بزرگسالان و بچه ها، هر دو نسل به یک میزان، مجذوب کتاب های «هری پاتر» شدند. این قهرمان تخیلی توانسته بعد از مدت ها نماینده ای از نسل نوجوان در ادبیات داستانی باشد. مجموعه کتاب های «هری پاتر» عبارتند از: «هری پاتر و سنگ جادو»، «هری پاتر و مخزن اسرار»، «هری پاتر و زندانی آزکابان»، «هری پاتر و جاتم آتش»، «هری پاتر و محفل ققنوس»، «هری پاتر و شاهزاده دو رگه» و «هری پاتر و یادگاران مرگ».

ناشران اصلی و اولیه، کتابسرای بلومزبری در انگلستان و انتشارات اسکولاستیک در ایالات متحده هستند. کتاب از آن زمان به بعد توسط بسیاری از ناشران در سراسر جهان منتشر شده است. از این مجموعه تاکنون 400 میلیون نسخه فروخته شده است.


4- کیمیاگر (نوشته پائولو کوئیلو)

«کیمیاگر» سال 1987 منتشر شد و پرفروش ترین کتاب برزیلی در تاریخ این کشور شد. 65 میلیون نسخه از این کتاب بعد از انتشار به فروش رفت و آن را تبدیل به یکی از پرفروش ترین کتاب های تاریخ کرد.

«کیمیاگر» به 67 زبان زنده دنیا ترجمه شد و نامش در کتاب رکوردهای گینس برای بیشترین تعداد ترجمه از کتاب یک نویسنده زنده ثبت شد.

نام کوئیلو نه فقط به عنوان یکی از نویسندگانی که آثار پرفروشی دارد، بلکه به عنوان یکی از موثرترین نویسندگان معاصر در دنیا مطرح است.

خواندنی ترین کتاب های دنیا



5- کد داوینچی (نوشته دن براون)

رمانی تخیلی که نویسنده آمریکایی دن براون آن را به رشته تحریر درآورده است. کتاب درباره تحقیقات رابرت لنگدان، بعد از پیدا کردن یک جسد در موزه لوور پاریس است. او را کشف می کند که شاید حضرت مسیح (ع) برخلاف روایات ازدواج کرده و صاحب فرزند باشد.

از روی این کتاب هم فیلمی با بازی تام هنکس ساخته شد که البته خیلی مورد تایی واتیکان نبود. از این کتاب 57 میلیون نسخه به فروش رفته است.

خواندنی ترین کتاب های دنیا



6- فکر کنید و ثروتمند شوید (نوشته ناپلئون هیل)

اسم این کتاب هم کاملا برانگیزاننده است و می تواند محرک قوی برای خواندنش باشد. اینکه چطور با اندیشیدن بتوانیم ثروتمند شویم. این کتاب درباره دستاوردهای شخصی میلیاردر اسکاتلندی – آمریکایی، اندرو کارنیج و تجربه های شخصی وی است. در واقع همه مطالب کتاب الهام گرفته از زندگی کارنیج است و حداقل نشان می دهد برای نویسنده این تجربیات جواب داده چون از کتابش 30 میلیون نسخه به فروش رفته است.

خواندنی ترین کتاب های دنیا



7- خاطرات آن فرانک (نوشته آن فرانک)

این کتاب اتوبیوگرافیک سرنوشت دختر جوانی را روایت می کند که دو سال به همراه خانواده اش در هلند از دست نازی ها فرار کرده و به صورت مخفیانه زندگی می کردند. آن فرانک همه وقایع آن روزها را در دفتر خاطراتش ثبت کرده بود که بعدا تبدیل به این کتاب پرفروش شد.

خواندنی ترین کتاب های دنیا

این کتاب امروز یکی از آثار مهم برای کشف نکات کلیدی اتفاقات بزرگی است که در قرن بیستم افتاد. از این کتاب تا امروز 27 میلیون نسخه فروخته شده است. یادتان نرود این فهرست قرار نیست بهترین کتاب های نیم قرن اخیر باشد فقط پرفروش ترین هاست.




8- حماسه گرگ و میش (نوشته استفانی مه یر)


اولین سری کتابی است که در این نیم قرن اخیر برای مخاطب جوان نوشته شده است. داستان درباره دختر جوانی است که با یک خون آشام آشنا می شود. این کتاب اکشن و در عین حال رمانتیک است.

از روی این کتاب سری فیلم های «حماسه گرگ و میش» ساخته شده که یکی از پرفروش ترین آثار سینمایی دهه اخیر است هر چند خیلی مورد توجه منتقدان قرار گرفته است.

43 میلیون نسخه از این کتاب فروخته شده و البته بعد از ساخته شدن اولین قسمت سینمایی آن، خوانندگان بیشتری پیدا کرد.

خواندنی ترین کتاب های دنیا




9- بر باد رفته (نوشته مارگارت میچل)

«بر باد رفته» درام رمانتیک نوشته مارگارت میچل خیلی بیشتر از یک داستان عامه پسند است. کتاب نوشته مهمی درباره جنگ های داخلی آمریکا و خصوصیات مردم در آن سال هاست که شاید از طرف منتقدان ادبی این سال ها به اندازه مردم عادی تحویل گرفته نشده باشد.

خواندنی ترین کتاب های دنیا

داستان در ایالت جورجیا اتفاق می افتد و زندگی دختری به نام اسکارلت اوهارا را تعریف می کند که در هنگامه جنگ و سنت های جنوبی، زندگی کملا متفاوتی با اطرافیانش را در پیش می گیرد.

کتاب برنده جایزه پولیتزر شد و فیلمی که به همین نام از روی آن ساخته شد یکی از بهترین آثار سینماست که موفق به دریافت جایزه اسکار هم شد. 33 میلیون نسخه از این کتاب در 50 سال اخیر فروخته شده است. فیلم «بر باد رفته» هم یکی از پرفروش ترین آثار تاریخ سینماست.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین