کد خبر: ۱۴۹۷۷۳
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۷ - ۰۴:۴۲
برای آشنایی با روش‌های کاربردی پیشگیری از سندرم مجرای مچ دستی از شما دعوت می‌کنیم تا مطلب زیر را تا انتها مطالعه کنید.
ناطقان: آیا تاکنون برایتان پیش آمده که هنگامی که در خواب هستید، دست یا انگشتان دستتان خواب بروند؟ این مشکل می‌تواند نشانه‌های اولیه از سندرم تونل کارپال (سندرم مجرای مچ دستی) باشد که بر اساس آمار، تقریبا ۴ تا ۱۰ میلیون آمریکایی به آن مبتلا هستند.


اگر به این عارضه بی‌توجهی کنید، آسیب‌های جدی و طولانی‌مدت را پدید خواهد آورد. بسیار مهم است که از همان ابتدای ظهور نشانه‌ها، از پیشرفت این سندرم پیشگیری شود.

سندرم تونل کارپال چیست؟
 

پیش از معرفی راهکارها شاید بد نباشد در مورد خود این نشانگان اطلاعاتی داشته باشید. سندرم تونل کارپ، همان‌طور که از نامش پیداست در نتیجه فشردگی عصب میانی در ناحیه تونل کارپال ایجاد می‌شود که در ناحیه دست و انگشتان نسبتا معمول است.


این عارضه با احساس سوزش، گزگز، بی‌حسی و در پاره‌ای مواقع درد در مچ دست همراه است.

معمولا این علائم به‌صورت تدریجی پدیدار می‌شوند و در شب شدت بیشتری پیدا می‌کنند. علائم مذکور بر روی انگشتان شست، نشانه و میانه بیشتر احساس می‌شوند.

افرادی که دچار سندرم تونل کارپال (CTS) هستند اغلب از اینکه مرتباً اشیا از دستشان می‌افتد شکایت دارند.

این سندرم در میان زنان شیوع بیشتری دارد و اغلب در افراد میان‌سال مشاهده می‌شود.

به زبان دیگر این‌طور می‌توان توضیح داد که تونل کارپال، مسیر باریکی در مچ دست است که از استخوان‌ها و رباط‌ها تشکیل شده است. عصب مدیان، که احساس و حرکت را در انگشت شست و سه انگشت اول کنترل می‌کند، از طریق این گذرگاه به سمت انگشتان دست می‌رود. وقتی که فضا برای این عصب تنگ شود و یا عصب تحت فشار قرار بگیرد، بی حسی، سوزن سوزن شدن، ضعف یا درد در دست پدیدار می‌شود که این مشکل را تحت عنوان سندرم تونل کارپال یاد می‌کنند.

مرتبا به خود استراحت دهید



مشاغلی که به دست و مچ دست افراد فشار زیادی وارد می‌کنند، باعث تشدید نشانه‌های سندروم تونل کارپال می‌شوند.

به همین خاطر لازم است فرد به‌طور مرتب به دست‌های خود استراحت دهد و با انجام برخی حرکات ورزشی از آسیب‌دیدن مچ دست پیشگیری کند. برای این منظور توصیه می‌کنیم برای خود ریمایندر ست کنید و دو یا سه ساعت یک بار کمی ورزش کنید.

اسکات زدن برای کل بدن مفید است و در سلامت بیشتر دست‌ها هم نقش مهمی ایفا می‌کند.

۲- مچ خود را هنگام کار کردن صاف نگه دارید

سندرم تونل کارپال چیست؟

مطالعات علمی ثابت کرده‌اند که بین نحوه قرار گیری مچ دست و بروز سندرم تونل کارپال رابطه مستقیمی وجود دارد. صندلی خود را به‌گونه‌ای تنظیم کنید که دست‌ها هم سطح صفحه‌کلید قرار بگیرند. سعی کنید مچ دست را طوری روی کیبورد بگذارید که خم نشود.

۳- از مچ‌بند کمک بگیرید

http://rooziato.com/wp-content/uploads/2018/07/3-3.jpg

برای اینکه مچ دست صاف روی صفحه‌کلید قرار بگیرد، می‌توانید از مچ‌بندهای طبی کمک بگیرید. اگر خیلی تایپ می‌کنید، توصیه ما این است که هنگام خواب هم مچ‌بند به دست داشته باشید. شاید بستن چنین بانداژی هنگام خواب چندان خوشایند نباشد اما تاثیر بسیار زیادی در سلامت مچ‌ دست‌های شما خواهد داشت.

۴- مچ‌های دست را ورزش دهید

سندرم تونل کارپال چیست؟

تمریناتی همانند کشیدن ماهیچه‌های اطراف مچ دست، تاندون‌هایی که از تونل کارپال عبور می‌کنند را کشیده و آنها را در بهترین و مناسب‌ترین حالت خود نگه می‌دارد.

سعی کنید در طول این تمرینات مچ دست را کشیده، خم کرده و بچرخانید.

۵- درست بنشینید

سندرم تونل کارپال چیست؟

درست نشستن حین کار نه تنها برای سلامت کمر ضروری است، بلکه روی شانه‌ها و در نهایت مچ‌ها دست‌ها هم تاثیر مستقیمی دارد. اگر قوز کرده باشید یا کمر خود را زیاد از حد به عقب خم کنید، عصب‌های شانه تحریک شده و تحت فشار زیاد قرار می‌گیرند. این فشردگی تاثیر مستقیمی روی مچ و دست فرد دارد.

به همین خاطر لازم است هنگام کار، صاف و کشیده بنشینید و از خم شدن به جلو یا عقب خودداری کنید.

۶- روی مچ‌ها یخ بگذارید


اگر مچ‌درد دارید توصیه می‌کنیم آنها را به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه درون یخ بگذارید. این روش سبب کاهش درد می‌شود. البته باید اشاره کنیم که در رفع سندروم تونل کارپال نقشی ندارد اما فشار روی مچ‌ها را از بین می‌برد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین