کد خبر: ۱۴۹۷۷۶
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۷ - ۰۳:۱۵
آیه ۳۹ سوره مبارکه آل‌عمران به ماجرای تولد حضرت یحیی(ع) و خصوصیات و رسالت‌های وی اشاره می‌کند.
ناطقان: خداوند در آیه ۳۹ سوره مبارکه آل‏‌عمران به موضوع تولد حضرت یحیی(ع) اشاره کرده و می‌فرماید: ترا به فرزندی به نام یحیی بشارت می‌دهیم که خویشتن‏‌دار (از زنان) و پیامبرى از صالحان است.

متن آیه

فَنَادَتْهُ الْمَلَئِکَةُ وَهُوَ قَآئِمٌ یُصَلِّى فِى الِْمحْرَابِ أَنَّ اللَّهَ یُبَشِّرُکَ بِیَحْیى‏ مُصَدِّقاً بِکَلِمَةٍ مِّنَ اللَّهِ وَ سَیِّداً وَ حَصُوراً وَ نَبِیّاً مِّنَ الْصَّلِحِینَ‏

ترجمه

پس درحالى که زکریّا در محراب به نماز ایستاده بود، فرشتگان او را ندا دادند که خداوند تو را به (فرزندى به نام) یحیى بشارت مى‌‏دهد که تصدیق کننده‏ (حقّانیت) کلمة اللّه (حضرت مسیح) است و سیّد و سرور، و خویشتن‏‌دار (از زنان) و پیامبرى از صالحان است.


نکته‌ها

در تاریخ آورده‌‏اند که حضرت یحیى، 6 ماه از حضرت عیسى بزرگ‏تر بود و چون در میان مردم به زهد و پارسایى معروف بود، ایمان او به پسرخاله‏ خود حضرت عیسى، اثر عمیقى در توجّه مردم به مسیح گذاشت. جالب آنکه معناى «عیسى» و «یحیى» یکى و هر دو به معناى «زنده ماندن» است.

بعضى «حَصور» را به معناى ترک ازدواج یحیى به خاطر مسافرت‏‌هاى زیاد دانسته‏‌اند، ولى امام باقر علیه السلام مى‏‌فرماید: عفّت یحیى باعث شد تا ازدواج نکند و از زنان کناره بگیرد.

پیام‌ها

1- دعاى خالصانه از قلب پاک مستجاب مى‏‌شود. «دعا زکریّا... فنادته الملائکة»

2- نماز، در ادیان پیشین نیز بوده است. «یصلى فى المحراب»

3- مِحراب مسجد، از قداست خاصّى برخوردار است. محل نزول مائده آسمانى؛ «وجد عندها رزقاً» استجابت دعا. «فنادته الملائکة... فى المحراب»

4- نماز، زمینه‏ نزول فرشتگان است. «نادته الملائکة و هو یصلّى فى المحراب»

5 - اراده‏ خداوند بر هر چیزى غلبه دارد. پیرىِ پدر و عقیمىِ مادر، مانع فرزنددار شدن نیست. «انّ اللّه یبشّرک بیحیى»

6- گاهى نامگذارى افراد از طرف خداست. «یُبشّرُک بیحیى»

7 - فرزند از نعمت‏‌ها و بشارت‏‌هاى الهى است. «یبشّرک بیحیى»

8 - انبیا یکدیگر را تصدیق مى‏‌کنند. «مصدقا بکلمة من اللّه»

9- حضرت عیسى نشانه‏‌اى از قدرت خداست، نه فرزند خدا. «بکلمة من اللّه»

10- خداوند از آینده هر کس خبر دارد. «سیّداً و حصوراً و نبیّاً»

11- عفّت و کنترل تمایلات جنسى، مورد ستایش خداوند است. «حصوراً»

منبع: تفسیر نور
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین