کد خبر: ۱۴۹۹۱۶
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۷ - ۰۰:۳۰
دلبری با اشاره به اینکه ۵۰۰ هزار نفر در ایران مبتلا به آلزایمر هستند، گفت: این بیماری تا ۴۰ درصد قابل پیشگیری است.
ناطقان: احمد دلبری عضو هیئت علمی گروه سالمندی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی بیان کرد: آلزایمر به عنوان یکی از دغدغه‌های امروز جامعه بشری معرفی می شود و با توجه به افزایش امید به زندگی و در پی آن رشد جمعیت سالمندان در سال‌های اخیر شاهد توجه ویژه‌ای به بیماری‌های شایع در سنین سالمندی هستیم و آلزایمر در راس آن است.

وی ادامه داد: بیماری‌های دوره سالمندی در زمره بیماری‌های غیر واگیر و پیشگیری است و با برنامه‌های خود مراقبتی و ارتقای سواد سلامت می‌توان از بروز اینگونه بیماری‌ها پیشگیری کرد.

مدیر کلینیک تخصصی طب سالمندی افزود: شیوع بیماری آلزایمر، نبود درمان قطعی و مشکلاتی که این بیماری برای فرد و مراقبان بیمار ایجاد می‌کند لزوم توجه به این بیماری را بیشتر می‌کند و از آنجا که ۵۰۰ هزار نفر در ایران مبتلا به آلزایمر هستند،  با آگاهی از اصول پیشگیری می‌توانیم گام‌های موثری بر‌داریم چرا که  این بیماری تا ۴۰ درصد قابل پیشگیری است.

دلبری اظهار کرد: علامت اصلی آلزایمر، فراموشی و اختلال حافظه کوتاه مدت است که با کاهش عملکرد ذهن یعنی توانایی نداشتن  برای انجام اموری که فرد تا قبل از ابتلا به آلزایمر به راحتی انجام می‌داده است ، ظاهر می شود.

به گفته دلبری در مراحل اولیه بیماری توانایی محاسبه و قضاوت در بیماران مختل می‌شود و در ادامه فرد دچار اختلال در شناسایی زمان، مکان، توهم و غیره خواهد شد.
۵ تا ۱۰ درصد در دوران بازنشستگی به آلزایمر مبتلا می‌شوند

رئیس انجمن علمی سالمندان ایران در ادامه اظهار کرد: ۵ تا ۱۰ درصد افراد در دوران بازنشستگی و سالمندی به آلزایمر مبتلا می‌شوند، اما بسیاری از افراد با بروز عوارضی چون از یاد بردن نام افراد و گم کردن اشیا و وسایل، خود را مبتلا یا در آستانه ابتلا به آلزایمر می‌دانند که باید گفت: این عوارض نشان دهنده آلزایمر نیست و نباید به راحتی به سالمندان برچسب آلزایمر بزنیم.

وی بیان کرد: تشخیص آلزایمر و افتراق آن با سایر بیماری‌ها بر عهده پزشک معالج است، زیرا بخش زیادی از اختلالات حواس و تمرکز به دلیل اضطراب و افسردگی بوده که البته قابل درمان است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تصریح کرد: بیماری‌های زیادی سبب اضطراب و افسردگی می‌شوند و اگر در درمان آن کوتاهی شود عوارض جسمی، روانی و اجتماعی زیادی خواهند داشت؛ یکی از این اختلالات کم کاری تیروئید است که می‌تواند علائم اختلال تمرکز و علائم شبه آلزایمر به وجود آورد.

وی اختلالات دیگری نظیر اختلالات متابولیک کبدی و کلیوی، عفونت‌های مغزی، مشکلات بینایی و شنوایی و کمبود ویتامین‌ها را از دسته بیماری‌هایی با عوارض شبیه آلزایمر عنوان کرد و افزود: بیماران مبتلا به آلزایمر نسبت به بیماری، علائم و مشکلات خود آگاهی ندارند و از پذیرش آن طفره می‌روند، اما در مورد شبه آلزایمر، بیماران مضطرب و افسرده چنین نیست یعنی افراد با مشاهده اتفاقات جدید و مشکلات اختلال تمرکز و حافظه رنج برده و در پی درمان آن خواهند رفت و ازسویی دیگر اختلال عملکرد مغز در بیماران مبتلا به آلزایمر سیر صعودی و پیش رونده داشته، اما در مورد د‌مانس کاذب اینگونه نیست.

رئیس انجمن علمی سالمندان ایران بیان کرد: سن یکی از مولفه‌های ابتلا به آلزایمر است به طوری که ۳۰ تا ۴۰ درصد افراد بالای ۸۰ سال به آلزایمر مبتلا خواهند شد که این بیماری در زنان شایع‌تر از مردان است؛  فشار خون بالا، اضطراب و افسردگی درمان نشده، سکته‌های مغزی، دیابت، افزایش چربی خون و مصرف سیگار از عوامل خطر ساز آلزایمر شناخته می‌شود.
 ۵ راهبرد برای مقابله و پیشگیری از آلزایمر

دلبری ادامه داد: با رعایت ۵ راهبرد می‌توان به میزان ۴۰ تا ۵۰ درصد از ابتلا به آلزایمر پیشگیری کرد که یکی از این موارد داشتن قلب سالم با پرهیز از مصرف سیگار، کنترل وزن، مراقبت از ابتلا به دیابت، تنظیم فشار و چربی خون است.

وی انجام منظم  ورزش در محیط و شرایط مناسب و در زمانی  حداقل ۱۵۰ دقیقه در هفته، رژیم غذایی مناسب سرشار از آنتی اکسیدان‌ها، ویتامین‌ها ب. ۱۲، E، اسید فولیک، مصرف لبنیات و سبزیجات و انجام فعالیت‌های چالشی مغز نظیر انجام امور ذهنی و بازی‌های فکری را عامل تقویت مغز و پیشگیری از مرگ سلول‌های مغزی عنوان کرد.

رئیس انجمن علمی سالمندان ایران یادآور شد: مشارکت در تعاملات اجتماعی و شرکت در فعالیت‌های داوطلبانه اجتماعی، مذهبی و امور انسان دوستانه با تقویت حس اعتماد به نفس و ایجاد انگیزه و امید را عامل مهمی در پیشگیری از ابتلا به آلزایمر دانست.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین